Gå til innhold

Lyst å bli forfatter

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på å skrive en bok. Er tospråklig og er litt usikker på hvilket språk jeg bør prøve meg på. Har ikke mot til å prøve engang. Går og tenker og tenker og tror at jeg er gal med de tankene. Hva er det egentlig jeg tror at jeg er. Noen som har lignende tanker eller er jeg sprø.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90798-lyst-%C3%A5-bli-forfatter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv!

Det er jo bare å prøve, og siden du har lyst til å bli forfatter så går jeg utifra at du liker å skrive.

Hva har du da å tape på å skrive? Er du redd for ikke å bli antatt? Isåfall vil jeg tro at en bok du sender inn til et forlag, selv om de ikke vil gi den ut, gir deg meget god trening i å skrive, og kanskje du lykkes på andre forsøk.

Så gå for det.

9 av 10 bøker blir forkastet av forlagene, så du er isåfall i godt selskap om du ikke får boka utgitt. Du har altså intet å tape, men alt å vinne.

Jeg tror du angrer hvis du ikke prøver.

Lykke til!

En lur ting hvis du ønsker å bli forfatter, er å melde deg på et skrivekurs, f.eks. ved forfatterskolen i Bø eller Hordaland. Der får du inspirasjon, faglig hjelp, samt feedback på det du skriver.

Det er jeg helt uenig med deg i. Så vidt jeg har forstått er det anbefalt at man har skrevet en del før man begynner på denne skolen, og grunnen til at jeg er uenig med deg i at det er lurt å starte der før han prøver seg på en bok, er rett og slett det at han da kan bli "for satt" i forhold til hva han lærer der, og dermed miste det han kanskje nå har: En egen stil.

Her har du en link med tips fra til forfatterspirer:

http://www.newth.net/eirik/books/forfattertips.html

Hvis du er tospråklig så kan det være en god trening å oversette en bok eller to for å å litt inntrykk av prosessen. Det er forresten vanskelig å gi noen råd mht hvilket språk du skal skrive på uten å vite hvilke språk det er og hvor utbredt det andre språket er. I tillegg så er det jo lurt å ha kontakter i begge land.

Eller så slutter jeg meg til SDD sitt råd: sett i gang og skriv!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...