Gå til innhold

forskjell på baklofen, botulinum, botox etc

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest jentetjueår

Jeg har ikke erfaring med noen av disse midlene, men jeg har slått opp i Felleskatalogen:

Baklofen er et legemiddel (tabletter) mot muskelspasmer. Virkestoffet i dette legemiddelet kalles baklofen.

Botox er et middel (pulver til injeksjonsvæske) til lokal behandling av muskelspasmer. Virkestoffet her er botulinumtoksin.

Veit ikke om dette hjalp deg så mye, men det var det jeg fant ut i hvert fall.

Baklofen har hemmende effekt på sentralnervesystemet og virker dermed muskelavslappende. Forhindrer eller reduserer muskelkramper og ufrivillige muskelsammentrekninger. Baklofen brukes ved spenninger i skjelettmuskulaturen som skyldes sykdommer eller skader i hjernen eller ryggmargen, f.eks. multippel sklerose.

Butox er vel giften som forårsaker botulisme. Den bruker ofte ved kosmetiske opplegg for å fjerne rynker men kan også brukes ved spasmer. Men den brukes vel kanskje ved spasmer av alvorligere art.

Botulinum toksin er en gift som produseres av bakterien Clostridium botulinum. For at en muskel kan trekke seg sammen, er det nødvendig at det frigjøres et stoff, acetylcholin, som overfører nerveimpulsene til muskelen. Ved å injisere ørsmå mengder av botulinum toksin i en muskel, hindrer man frigjøringen av acethylcholin, og resultatet er at muskelen kan ikke trekke seg sammen. På den måten lager botulinum toksin en lokal lammelse i den injiserte muskelen

Egentlig har jeg ikke så veldig greie på dette, det er interessant hvis du får et bedre svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...