loppa1365380119 Skrevet 27. januar 2003 Del Skrevet 27. januar 2003 Lurer på en ting. Når du leser på pakningen om hvor mange kalorier det er i en ting, hva er liksom greit av karbohydrater? Hva er grensen for at det er for mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Hæ? Hva snakker du om? Hvor mange kalorier kun karbohydratene utgjør?? Det oppgis ikke på pakningene. Eller mener du hvor mange gram karbohydrater? Hva har det isåfall med kaloriene å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppa1365380119 Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 Hæ? Hva snakker du om? Hvor mange kalorier kun karbohydratene utgjør?? Det oppgis ikke på pakningene. Eller mener du hvor mange gram karbohydrater? Hva har det isåfall med kaloriene å gjøre? Hei leila! Det jeg mente var at nå er det veldig mye snakk om karbohydrater for tiden og at man ikke skal ha for mye av dette. Jeg lurer på hva er greit å få i seg?? 50%, 30% ?? Hvor går liksom grensen for at det blir for mye karbohydrater i en spesiell matvare? Håper du skjønner hva jeg mener. Ellers så var det veldig fint å høre fra deg, det var en tid jeg var en veldig ivrig leser inne på dette forumet, og husker at du alltid hadde mange gode svar på kalorier og sånn. Har savnet deg litt egentlig.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Hei leila! Det jeg mente var at nå er det veldig mye snakk om karbohydrater for tiden og at man ikke skal ha for mye av dette. Jeg lurer på hva er greit å få i seg?? 50%, 30% ?? Hvor går liksom grensen for at det blir for mye karbohydrater i en spesiell matvare? Håper du skjønner hva jeg mener. Ellers så var det veldig fint å høre fra deg, det var en tid jeg var en veldig ivrig leser inne på dette forumet, og husker at du alltid hadde mange gode svar på kalorier og sånn. Har savnet deg litt egentlig.... Tror du bør lese bøker om emnet, fx. av Fedon Lindberg eller andre, for å sette deg skikkelig inn i temaet. Det er ikke sånn at man skal unngå alle karbohydrater, det er forskjell på hvordan ulike typer karbohydrater påvirker kroppen. For å finne ut av det må du sjekke tabeller/oversikter som viser en matvares glykemiske indeks (GI). Dessuten - som Fedon Lindberg selv har sagt på TV: Dersom man ikke har behov for å legge om kostholdet er det ikke automatisk sånn at karbohydrater er så farlig. Men - det er noen av oss som går mer opp i vekt om det er for mye av visse typer karbohydrater i kosten, og sammensetningen av de ulike næringsstoffene er i ubalanse. Andre mennesker - som lever helt fint og er sunne på "tradisjonelt norsk kosthold" (eller hva man nå spiser...), behøver ikke nødvendigvis legge om kosten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppa1365380119 Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 Tror du bør lese bøker om emnet, fx. av Fedon Lindberg eller andre, for å sette deg skikkelig inn i temaet. Det er ikke sånn at man skal unngå alle karbohydrater, det er forskjell på hvordan ulike typer karbohydrater påvirker kroppen. For å finne ut av det må du sjekke tabeller/oversikter som viser en matvares glykemiske indeks (GI). Dessuten - som Fedon Lindberg selv har sagt på TV: Dersom man ikke har behov for å legge om kostholdet er det ikke automatisk sånn at karbohydrater er så farlig. Men - det er noen av oss som går mer opp i vekt om det er for mye av visse typer karbohydrater i kosten, og sammensetningen av de ulike næringsstoffene er i ubalanse. Andre mennesker - som lever helt fint og er sunne på "tradisjonelt norsk kosthold" (eller hva man nå spiser...), behøver ikke nødvendigvis legge om kosten. Takk for svar. Jeg har gått på Grete Roede kurs og gikk ned totalt 15 kg, og jeg er kjempefornøyd med dette. Men, jeg har dessverre har jeg gått opp litt igjen. Det er et år siden jeg sluttet på GR, og jeg litt opp igjen i høst, det er ikke mye 3-4 kg, men jeg vil liksom ikke vente til jeg går opp enda mere. Jeg er på vei ned igjen, så det er ikke så veldig vanskelig for jeg vet egentlig hva jeg skal spise og ikke spise. Men for å ta et eksempel, den confekta kakaoen i forhold til kakao light fra freia. Kalori innholdet er nesten likt, men mener å huske at det er litt forskjell i karbohydratene. Hvem av de skal jeg velge?? Synes kakaoen fra freia er bedre, men burde kanskje heller velge confekta. Det er sånn jeg mener.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Takk for svar. Jeg har gått på Grete Roede kurs og gikk ned totalt 15 kg, og jeg er kjempefornøyd med dette. Men, jeg har dessverre har jeg gått opp litt igjen. Det er et år siden jeg sluttet på GR, og jeg litt opp igjen i høst, det er ikke mye 3-4 kg, men jeg vil liksom ikke vente til jeg går opp enda mere. Jeg er på vei ned igjen, så det er ikke så veldig vanskelig for jeg vet egentlig hva jeg skal spise og ikke spise. Men for å ta et eksempel, den confekta kakaoen i forhold til kakao light fra freia. Kalori innholdet er nesten likt, men mener å huske at det er litt forskjell i karbohydratene. Hvem av de skal jeg velge?? Synes kakaoen fra freia er bedre, men burde kanskje heller velge confekta. Det er sånn jeg mener.. Hvis du ikke drikker bøttevis med kakao hver dag tror jeg ganske sikkert ikke forskjellen i karbohydrater i posekakao-light er det som gjør utslaget... :-) Mengden karbohydrater i en kopp kakao er vel uansett temmelig ubetydelig, sammenlignet med mengden som er i brød/pasta/poteter osv. Eller? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KrEidem Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Takk for svar. Jeg har gått på Grete Roede kurs og gikk ned totalt 15 kg, og jeg er kjempefornøyd med dette. Men, jeg har dessverre har jeg gått opp litt igjen. Det er et år siden jeg sluttet på GR, og jeg litt opp igjen i høst, det er ikke mye 3-4 kg, men jeg vil liksom ikke vente til jeg går opp enda mere. Jeg er på vei ned igjen, så det er ikke så veldig vanskelig for jeg vet egentlig hva jeg skal spise og ikke spise. Men for å ta et eksempel, den confekta kakaoen i forhold til kakao light fra freia. Kalori innholdet er nesten likt, men mener å huske at det er litt forskjell i karbohydratene. Hvem av de skal jeg velge?? Synes kakaoen fra freia er bedre, men burde kanskje heller velge confekta. Det er sånn jeg mener.. I lettprodukta er ofte fett erstatta med sukker, Dermed ugunstig for meg som vil unngå karbohydrater. For å være på den sikre siden kan du sammenligne karbohydratinnholde i de forskjellige produktene og velge den med færrest karbohydrat. Så lenge du ikke overspiser legger du ikke på deg av fett. Les en av bøkene til Dr. Robert Atkins så forstår du mye bedre hva dette dreier seg om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hæ? Hva snakker du om? Hvor mange kalorier kun karbohydratene utgjør?? Det oppgis ikke på pakningene. Eller mener du hvor mange gram karbohydrater? Hva har det isåfall med kaloriene å gjøre? Hvis du ganger antall gram med 4, så finner du ut hvor mange kalorier karbohydratene utgjør. Det samme gjelder proteiner. Fettet ganges med 9. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.