Gå til innhold

Legge inn XP prof. - kaste ut W98

Anbefalte innlegg

Hei! Forsøker å installere XP (har W98) men får beskjed om at den bør legges på egen partisjon, men jeg har bare en disk. Hvordan kan jeg installere XP og bli kvitt W98? Dersom jeg avinstallerer W98, kan jeg legge inn XP da? Kan noen forklare meg i detalj dersom du gidder.

Har hatt bare trøbbel med W98 og Explorer 6 Sp1 i det siste, så en oppgradering til XP er nødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/90958-legge-inn-xp-prof-kaste-ut-w98/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke XP-CD'en til å fjerne '98 med. Boot fra CDen og velg å formatere den eksisterende partisjonen.

Når du har gjort dette, restarter du (forstatt med cd'en i). Dermed booter du fra CD'en nok en gang - denne gangen velger du installeringsalternativet.

Husk å ta vare på det du trenger før du formatterer da!

mvh

Du kan bruke XP-CD'en til å fjerne '98 med. Boot fra CDen og velg å formatere den eksisterende partisjonen.

Når du har gjort dette, restarter du (forstatt med cd'en i). Dermed booter du fra CD'en nok en gang - denne gangen velger du installeringsalternativet.

Husk å ta vare på det du trenger før du formatterer da!

mvh

Hei! Mister jeg alt på C-disken min da? Det kan jeg ikke gjøre, for jeg har mange programmer liggende som jeg ikke kan installere på nytt (har ikke orig.disk/cd).

Hei! Mister jeg alt på C-disken min da? Det kan jeg ikke gjøre, for jeg har mange programmer liggende som jeg ikke kan installere på nytt (har ikke orig.disk/cd).

Ja, det gjør du.

Vet ikke om det er mulig å kaste ut et ustabilt '98 skikkelig uten å miste andre programmer.

Hvis du har god plass kan det vel installeres ved siden av... men to forskjellige operativsystemer på samme partisjon anbefales vel ikke (såvidt jeg husker) på grunn av mulighet for ustabilitet.

Kan du ikke brenne ut disse programmene på en CD da? Og installere dem igjen etterpå?

Jeg er ingen dataekspert - kanskje noen andre (og mer kyndige her på forumet) kan gi deg mer hjelp :o)

dersom du formaterer mister du alt ja. Kan du ikke brenne en cd med de programmene du vil beholde da?

Ja, det gjør du.

Vet ikke om det er mulig å kaste ut et ustabilt '98 skikkelig uten å miste andre programmer.

Hvis du har god plass kan det vel installeres ved siden av... men to forskjellige operativsystemer på samme partisjon anbefales vel ikke (såvidt jeg husker) på grunn av mulighet for ustabilitet.

Kan du ikke brenne ut disse programmene på en CD da? Og installere dem igjen etterpå?

Jeg er ingen dataekspert - kanskje noen andre (og mer kyndige her på forumet) kan gi deg mer hjelp :o)

Jeg har ikke CD-brenner!

Uffa meg, dette blir vanskelig!

Annonse

Jeg har ikke CD-brenner!

Kaskje du kan kjøpe en? Med mindre du bare MÅ ha en toppmodell, koster det ikke så mange hundrelappene!

(Forresten - er det en "gammel" maskin du har? I såfall bør du sjekke at maskina har spesifikasjoner som er forenelig med XP)

mvh

Jeg har ikke CD-brenner!

For å bli kvitt ustabilitet bør du absolutt formatere og reinstallere fra bunnen av. Programmene kan du sikkert få tak i igjen - men andre ting, som dokumenter, mail etc. bør du jo ta kopi av. Kanskje du kan få låne en CD-brenner av noen?

Med hensyn til oppgradering til XP: Siden det er 98 på den nå går jeg ut fra at det er en litt eldre maskin. Det har vist seg å være mye problemer med å kjøre XP på maskiner som ikke er "bygget for det" - både generell ustabilitet og problemer med å få tak i riktige drivere. Før du oppgraderer bør du forsikre deg om at maskinen din tåler det. Ellers kan du ende opp med en maskin som er like ustabil som før, eller verre.

I tillegg bør du tenke på at XP krever en god del mer systemressurser enn 98. Medmindre du har en ganske rask maskin med mye RAM vil du dermed oppleve at ting går tregere med XP enn 98. Ikke for å ta motet fra deg, men målet er jo å ende opp med et bedre resultat enn det du har nå, og da er det lurt å ta sånt som dette med i beregningen :)

For å bli kvitt ustabilitet bør du absolutt formatere og reinstallere fra bunnen av. Programmene kan du sikkert få tak i igjen - men andre ting, som dokumenter, mail etc. bør du jo ta kopi av. Kanskje du kan få låne en CD-brenner av noen?

Med hensyn til oppgradering til XP: Siden det er 98 på den nå går jeg ut fra at det er en litt eldre maskin. Det har vist seg å være mye problemer med å kjøre XP på maskiner som ikke er "bygget for det" - både generell ustabilitet og problemer med å få tak i riktige drivere. Før du oppgraderer bør du forsikre deg om at maskinen din tåler det. Ellers kan du ende opp med en maskin som er like ustabil som før, eller verre.

I tillegg bør du tenke på at XP krever en god del mer systemressurser enn 98. Medmindre du har en ganske rask maskin med mye RAM vil du dermed oppleve at ting går tregere med XP enn 98. Ikke for å ta motet fra deg, men målet er jo å ende opp med et bedre resultat enn det du har nå, og da er det lurt å ta sånt som dette med i beregningen :)

Tusen takk Citoyen - klare og ryddige svar som vanlig :)

Jeg kjøpte maskinen sommeren 2001, så den skulle være grei nok. 1,8Ghz prosessor og 256 Ram. De solgte vel W98 for å gjøre det billigere tenker jeg. XP var vel nettopp kommet da? Jeg får vel grave frem fra kottet :( alle CD-ene som fulgte med slik at maskinen i alle fall blir sånn som den var ved kjøpet. Og så får jeg formatere. "Skrekk og gru".

Går dette bra går allting bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...