Gå til innhold

LAGER dere disse middagene man ser på tv? :-)

Anbefalte innlegg

Jeg er bare nysgjerrig. Sluker selv rått alt jeg kommer over av matprogrammen og kokebøker, ja, jeg sitter og LESER disse bøkene, mens jeg knager på et knekkebrød el.

Men det er uhyre sjeldent at jeg lager noe av det! Skal jeg ha gjester, så lager jeg så klart de tingene jeg er trygg på - wok, gryte, sodd, laks i fløte eller Chicken ala King.

Hva med dere? kaster dere dere over oppskriftene og byr på de lekreste retter?

Gubben fikk se som snarest denne Nigella lage Bernaise-saus og biff, og det så helt klart både enkelt og godt ut,- men har jeg laget det enda`? - - næ...:-)

Fortsetter under...

Igår lagde jeg Nigellas mandarinkake. Den var fæl, selv om jeg hev oppi litt ekstra sukker etter å ha smakt på røren.

Det hender at jeg lager noen av dem. Men helst vil jeg ha kokebok når jeg skal lage noe nytt, og tar heller imot tips fra tv-kokkene. Lars Barmens pizza-program for eksempel, det har vi hatt stor nytte av.

Jeg lager Nigella's mat, men det er vel nesten det eneste. Jeg har alle bøkene hennes også. *S* Og jeg har laget en del mat av Gary Rhodes også. Men stort sett ser jeg på matprogram som underholdning.

Har du prøvd Nigellas skinke i coca-cola ? Det har jeg lyst til, men skulle gjerne snakket med en som har prøvd.

Igår lagde jeg Nigellas mandarinkake. Den var fæl, selv om jeg hev oppi litt ekstra sukker etter å ha smakt på røren.

Det hender at jeg lager noen av dem. Men helst vil jeg ha kokebok når jeg skal lage noe nytt, og tar heller imot tips fra tv-kokkene. Lars Barmens pizza-program for eksempel, det har vi hatt stor nytte av.

Ja, er det noe jeg IKKE kan, så er det å lage pizza - det smaker rett og seltt dritt av det jeg lager - og det er HELT sant, for det er barna som sier det! :)=

Har du prøvd Nigellas skinke i coca-cola ? Det har jeg lyst til, men skulle gjerne snakket med en som har prøvd.

Nei, så langt har jeg ikke kommet. Jeg må innrømme at hun lager litt sær mat til tider, og hun er veldig glad i sterk mat og mye krydder, men samtidig er det så enkelt og veldig godt. Bortsett fra den mandarinkaken, jeg er helt enig med deg, den smakte blæh. Mandariner med skall, frø og alt. Jeg burde skjønt at dette var noe rart.

Annonse

Ja, er det noe jeg IKKE kan, så er det å lage pizza - det smaker rett og seltt dritt av det jeg lager - og det er HELT sant, for det er barna som sier det! :)=

Hvordan klarer du det? Pizza er jo så enkelt å lage? Hvis du ikke bruker dritt som en ingrediens da....for alt jeg vet. :-)

Sjelden jeg lager akkurat de oppskriftene som tv-kokkene bruker. Men jeg har en del kokebøker, og det hender titt og ofte at jeg prøver noe nytt og spennende. Synes likevel det er nyttig å se på matlaging på tv, for man får ofte gode tips til litt mere spennende ingredienser. Lager en god del mat uten oppskrift, og da får jeg ofte hint om variasjoner som kan bli skikkelig gode. Liker å lage spennende mat, men ser ann vanskelighetsgraden før jeg setter igang. Vanskelige retter testes ut på nære venner eller familie før de brukes i selskapelige sammenhenger.

Annonse

Nei, det er sjeldan. Nigella er rett nok morosam, og i fylgje kjerringa er ho flink til å koke, men har sjeldan noko særskilt nytt å by på.

Men det er vel avdi madammen er innhavar av ca 130 kokebøker (etter siste oppteljing) og dessutan stadig fyller nye permar med handskrivne opskrifter, samt print-outs frå nettet.

Nå sist laurdag hadde vi vegatariske gjester, som fekk

ei artisjokkstuing med kvitlauk og fersk chili til fyrerett (akkompagnert av Marsanne) , Cæsar-salat til hovudrett (eg fekk noko marinert kyllingbryst ved sidan av !:-),vinfylgja her var Portada, og ein rar, men ganske god, annannas-pai til dessert, vinfylgja her var ein grei Madeira.

Som du skjønnar er det ikkje det vegetarske som står i fremst i køen her på bruket, men til avveksling er det i og for seg greit nok.

Jeg lager ofte mat jeg ser enten på TV eller kommer over i forskjellige kokebøker. Førstegang jeg lager en ny rett, pleier jeg og passe på at vi bare er noen få og nære. Det er ikke alltid like lett og beregne tid, finne ut hva man kan gjøre i stand på forhånd, eller ei.

Har aldri vært borti at maten har blitt misslykket, men vi har mange ganger brukt mye mer tid enn beregnet.

Ellers så var vel du kanskje bare ute etter ett ja og nei svar, men jeg er så glad i og lage mat, i alle fall når det ikke er hverdaskost, at jeg skriver meg helt bort.

JA;o)

Vennlig hilsen

Nei, så langt har jeg ikke kommet. Jeg må innrømme at hun lager litt sær mat til tider, og hun er veldig glad i sterk mat og mye krydder, men samtidig er det så enkelt og veldig godt. Bortsett fra den mandarinkaken, jeg er helt enig med deg, den smakte blæh. Mandariner med skall, frø og alt. Jeg burde skjønt at dette var noe rart.

Nei, frøene skulle man ta ut. Men det gjorde neppe særlig forskjell.

Det jeg lurer på med skinken, er hva slags skinke man skal bruke. Vanlig skinkestek, lettsaltet, røkt ? Har du boken på norsk, og står det noe der om det ? Jeg har den bare på engelsk.

Nei, frøene skulle man ta ut. Men det gjorde neppe særlig forskjell.

Det jeg lurer på med skinken, er hva slags skinke man skal bruke. Vanlig skinkestek, lettsaltet, røkt ? Har du boken på norsk, og står det noe der om det ? Jeg har den bare på engelsk.

Jeg har bare bøkene på engelsk og der står det mild-cure gammon. Og til tross for flere år i England vet jeg dessverre ikke akkurat hva slags skinke det er, men utfra bildene ser det ut som en helt vanlig ribbe med svor på.

Oppskrifen er i alle fall slik:

2 kg skinke legges i en gryte med skinnsiden ned (hvis du kan). Legg i en løk, skrellet og delt i to. Hell over 2 liter coca cola (ikke light!). Kok opp og la småputre under lokk i en time per kg kjøtt. Ta skinken ut av gryta og avkjøllitt. Skjær av svoret, men la et tynt lag fett bli igjen. Bruk en skarp kniv til å rute fettet og legg en nellikspiker i hver rute. Så smører du 1 stor spiseskje mørk sirup over, og så drysser du over 2 ss sennepspulver og 2 ss brunt sukker. Stek i langpanne ved 240 grader i ca 10 min til fettet bobler litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...