Gå til innhold

for høy puls??

Gjest oal

Anbefalte innlegg

Jeg er en 32 år gammel gutt som i det siste har begynnt å jogge regelmessig 3 ganger i uken. Jeg har trent spinning, styrke på Elixia, jogging og friluftsliv relativt kontinuerlig de siste årene. Jeg har aldri drevet med Idrett på noe konkurransenivå, men normal aktiv.

I det siste har jeg opplevd flere ganger at pulsen paserer 200 når jeg jogger i oppoverbakker etter 20 min oppvarming. Jeg bruker pulsklokke, og har dobbeltsjekket manuelt. I går lå jeg i ca. 15 minutter på mellom 201 og 210 i puls. Er det farlig? JEg mkerker ikke ubehag og jeg blir ikke støl. Er det noen som vet ca. hvor den anarobe terskel ligger. Jeg er bekymret for at det er noe feil med hjertet mitt.

takker for særiøse svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei! For det første: Viser pulsmåleren rett? Sjekk med å telle i 6 sekunder. Er det riktig tellet og du får opp til 210 og hjertet går jevnt og kraftig, er det helt fint, etter hva jeg tror! Tror også jeg hadde 210 på din alder etter et løp på Bislett, men det trodde ingen på. Men det hjalp meg ikke til så gode tider likevel. En hest kommer opp i 250, mens hvilepulsen dens er 25, det slår du ikke!

Aerob terskel er når musklene jobber på grensen til å stivne. Melkesyra begynner da å gjøre seg gjeldende. Løping ved 70 % av maks.puls kan være ditt terskelnivå, men det fins garvede maratonløpere som har sin terskel godt over 90 %. Nettet vrimler av litteratur om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For det første: Viser pulsmåleren rett? Sjekk med å telle i 6 sekunder. Er det riktig tellet og du får opp til 210 og hjertet går jevnt og kraftig, er det helt fint, etter hva jeg tror! Tror også jeg hadde 210 på din alder etter et løp på Bislett, men det trodde ingen på. Men det hjalp meg ikke til så gode tider likevel. En hest kommer opp i 250, mens hvilepulsen dens er 25, det slår du ikke!

Aerob terskel er når musklene jobber på grensen til å stivne. Melkesyra begynner da å gjøre seg gjeldende. Løping ved 70 % av maks.puls kan være ditt terskelnivå, men det fins garvede maratonløpere som har sin terskel godt over 90 %. Nettet vrimler av litteratur om emnet.

Det ser ut som du kan mye om 'puls og sånt' :)

Målte nettopp min slik: Telte i 15 sek. og x med 4 = 64 i min.

Er det ok hvilepuls?

Jeg er ei voksen dame, trener noen ganger i uka, men akkurat nå sitter jeg bare helt rolig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det ser ut som du kan mye om 'puls og sånt' :)

Målte nettopp min slik: Telte i 15 sek. og x med 4 = 64 i min.

Er det ok hvilepuls?

Jeg er ei voksen dame, trener noen ganger i uka, men akkurat nå sitter jeg bare helt rolig her...

Kjære favn! Er vel en faun selv. Og meget godt voksen, for å si det sånn. Har ikke hatt tid å gå inn her på en stund, og hadde ikke merket av at jeg kunne få svar indikert på e-posten.

Kan litt om puls, ja, tror jeg, men mest min egen. Men har bok i hylla rett bak meg. I alle fall er jeg glad for hver dag den går jevnt. men det har den ikke alltid gjort, det er ekstraslag og det er tendens til flimring, men tror jeg har det under kontroll. Har laget meg hjemmeside her, forresten, har du også?

Hvilepuls på ca. 64 er noenlunde gjennomsnittlig. Min er lavere midt på dagen enn om morgenen, men det er ikke stor forskjell. Vanligvis rundt 40-42, men har målt 35 en gang. Får den under løping dessverre ikke høyere enn 160 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...