Gå til innhold

De uskrivde lover hos katter

Anbefalte innlegg

Baderom:

Følg alltid gjester på badet. Det er ikke nødvendig å gjøre noe. Bare sitt og glo.

Dører:

Lukkede dører tillates ikke i noe rom. For å få åpnet en dør, still deg på bakbeina og dask eller skrap med forbeina. Når døra blir åpnet er det ikke nødvendig å bruke den. Etter åpning av utgangsdør, stiller du deg i døråpningen, halvt inne, halvt ute og tenker på mye rart. Dette er spesielt viktig hvis det er veldig kaldt, regn, snø eller mye mygg.

Stoler og tepper:

Hvis du må kaste opp, må du straks komme deg opp i en stol. Hvis du ikke greier det tidsnok, kan du bruke et orientalsk teppe. Hvis det ikke finnes noe orientalsk teppe, går også vanlige langhårstepper fint. Mens du kaster opp på teppet, må du passe på å rygge like langt som en naken menneskefot.

Forstyrring:

Hvis noen mennesker gjør noe, mens andre ikke gjør noe, skal du holde deg til de som gjør noe. Dette kalles "å hjelpe til" eller "forstyrre".

Her er reglene for forstyrring:

- Når du følger med på matlaging skal du sitte rett bak kokkens venstre hæl. Du blir ikke sett, dermed er det større sjanse for å bli tråkket på, for så å bli tatt opp og trøstet.

- Når noen leser ei bok må du komme deg tett inn under haka, mellom øynene og boka, hvis du da ikke kan legge deg tvers over selve boka.

- For annet papirarbeid: Legg deg på papirene på en mest mulig hensiktsmessig måte, slik at så mye som mulig av papirene blir skjult. Lat som om du dormer, men fra tid til annen strekker du deg og klaster til blyanten eller pennen.

- For folk som betaler regninger eller jobber med selvangivelsen eller julekortene, må du alltid ha målet klart: Å forstyrre! Først setter du deg på papiret det jobbes med. Etter å ha blitt jaget vekk, setter du deg ved siden av og ser trist ut. Når du har blitt fjernet for andre gang dytter du penner, blyanter og viskelær ned fra bordet, en ting av gangen.

- Når et menneske holder en avis opp foran seg må du hoppe opp på baksiden av avisen. Mennesker elsker å bli hoppet på. Når et menneske arbeider ved en PC hopper du opp på pulten, spaserer over tastaturet og prøver å fange markøren på skjermen. Så legger du deg i fanget til mennesket, over begge armene.

Om å gå:

Så ofte som mulig skal du sprette fram foran mennesker, så kjapt og nært som du kan. Spesielt viktig i mørket, i trapper når noen bærer på noe, og med en gang de står opp om morgenene.

Sengetid:

Du skal alltid sove oppå menneskene slik at de ikke kan snu seg.

Sandkasse:

Når du bruker sandkassa, må du sparke ut så mye sand som mulig fra kassa. Menneskene elsker følelsen av kattesand mellom tærne.

Gjemsel:

En gang i blant skal du gjemme deg et sted menneskene ikke kan finne deg. Du skal ikke, under noen omstendigheter, vise deg før etter tre eller fire timer. Dette gjør at menneskene får panikk (en positiv opplevelse) fordi de tror du har stukket av eller gått deg vill. Med en gang du kommer frem vil menneskene overøse deg med klapp og andre kjærtegn. Sannsynligvis vil du få noe godt også.

En siste tanke:

Bruk alle muligheter til å komme innpå et menneske, helst ansiktet. Snu deg og vis dem rumpa di. Menneskene syns det er kjempefint, så gjør det ofte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91127-de-uskrivde-lover-hos-katter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ulv I Faarikaal

Slik er det. Mange katter blir aldri voksne, de forblir kattunger, da de ikke trenger fange mat eller vokte seg for farer. Vi mennesker er familien deres. Men lar du være å gi en katt mat hver dag, flytter den som regel uten å blunke til en nabo som gir den mat mer regelsmessig.

Slik er det. Mange katter blir aldri voksne, de forblir kattunger, da de ikke trenger fange mat eller vokte seg for farer. Vi mennesker er familien deres. Men lar du være å gi en katt mat hver dag, flytter den som regel uten å blunke til en nabo som gir den mat mer regelsmessig.

Jepp, katter er noen utro og falske vesener.

Derfor foretrekker jeg hunder.

Ulv I Faarikaal

Du må nok stille på deres premisser ja.

Et kattetips: ikke stirr på en katt, den oppfatter det som truende, så sperrer du øynene opp og viser tenna, stopper den opp eller går vekk. Hvis du unngår å se på den, kommer den trolig bort til deg, derfor kommer katter til folk som ikke liker katter, de unngår å se på katten :-)

Bare et tillegg ang. baderom. Still deg oppi vasken, mjau sårt og forlang at mennesket åpner krana sånn at du får drikke. Ta små slurker med jevne mellomrom, helt til mennesket blir lei av å vente, går, og lar deg drikke ferdig. Da dytter du til hendelen sånn at den går over til varmt vann.

Hunder lukter vondt, de må oppdras, du må gå tur med dem selv om det højregner, hagler eller er storm. De har ikke samme frie vilje som katter, katten blir hos deg fordi den liker deg, hunden blir hos deg fordi du har bestemt at den skal det. Hunder er det i tillegg vanskeligere å få pass til hvis du skal på ferie, en katt klarer seg selv, den trenger bare noen som skifter vann og har mer mat i skålen, den kan gå inn og ut som det passer den gjennom kattedøren. Nei, hunder kunne jeg aldri hatt.

HAr ikke flira så godt på lenge......

Hvorfor er de sånn, de blir jo bare søtere....

Sier jeg som sitter her med små "sprøytestikk" etter klørne til kattene....

Også begynner jeg å bli allergisk etter å ha hatt katt i 20 år:(

Hilsen katteelsker`n

Hunder lukter vondt, de må oppdras, du må gå tur med dem selv om det højregner, hagler eller er storm. De har ikke samme frie vilje som katter, katten blir hos deg fordi den liker deg, hunden blir hos deg fordi du har bestemt at den skal det. Hunder er det i tillegg vanskeligere å få pass til hvis du skal på ferie, en katt klarer seg selv, den trenger bare noen som skifter vann og har mer mat i skålen, den kan gå inn og ut som det passer den gjennom kattedøren. Nei, hunder kunne jeg aldri hatt.

"katten blir hos deg fordi den liker deg"

Feil: Katten blir hos deg, fordi du gir den mat og tak over hodet....

Hunder er hengivne, kjærlige, kan ha en knallhard egenvilje og sterk personlighet (det kan katter også ha). De forlater deg aldri.

Annonse

Har du lagt merke til at de er svært opptatt av mat ?

ja, det er eit merkelig fenomen, det der. eg lurer på åssen dei kan tru at einkvar bevegelse mot kjøkkenet betyr mat, når det i praksis er få av dei gangene i løpet av ein dag det faktisk gjer det.

og så har vi dette med kloring. dei veit -godt- at dei ikkje får kvesse klørne på det fine, dyre golvteppet mitt. når eg kjem heim, blir den eine av dei så begeistra at han springer rett inn i stua og kvesser klørne på golvteppet...merkelig velkomst.

katter bryr seg jo lite om speil og speilbilder (fordi det ikkje lukter noko av dei, er visst forklaringa, og gjelder tv'n også). men åssen kan dei da vite så inderlig godt hvilke positurer dei skal stille seg i for å ta seg best mulig ut??

og så til slutt: kjæresten min ringer alltid på døra på den samme måten. og kvar gang rømmer kattene under sofaer og senger og sånt. sjølv om dei aldeles ikkje er redde for han. når har dei tenkt å begripe sammenhengen mellom lyden og hans ankomst? eg meiner - sammenhengen mellom lyden av boksåpner og tilsynekomsten av mat skjønner dei jo veldig godt....

rare vesener....men jeeeez, så elskelige :)

Bare et tillegg ang. baderom. Still deg oppi vasken, mjau sårt og forlang at mennesket åpner krana sånn at du får drikke. Ta små slurker med jevne mellomrom, helt til mennesket blir lei av å vente, går, og lar deg drikke ferdig. Da dytter du til hendelen sånn at den går over til varmt vann.

Det er lettere å drikke av doskåla!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...