Gå til innhold

Pårørende til spilleavhengig?

Anbefalte innlegg

Gjest antiludo

Jeg er samboer med en spilleavhengig. Vi har vært igjennom et par tøffe kriser de siste mnd, men problemet har vært der mye lenger, mange år. Vi har tre barn sammmen og har i første omgang bestemt oss for at dette skal vi jobbe med sammen, jeg støtter ham 100 % men stiller som krav at han må få behandling, noe han også erkjenner selv.

Fint at han kan få behandling, har vært i kontakt med "guruen" på dette feltet, Hans Olav Fekjær, og skal få time hos han i første omgang.

Men som pårørende, som samboer/kjæreste har jeg et enormt behov for å få hjelp selv. Dette er ikke noe vi snakker med noen av våre nærmeste om, og foreløpig er det ikke aktuelt å fortelle noe heller.

Er det noen andre her som er i samme situasjon (det har jeg skjønt at det er ved et lite søk), og er det noen måte vi kan opprette et slags "pårørende-forum" på? Det kunne vært et forum for spilleavhengige her, problemet er stort, og dette er veldig tabu for de fleste å snakke om, behovet for anonymisering er absolutt til stede.

Har akkurat lest igjennom boken "Spillegalskap" av H.O. Fekjær, og føler at den var skrevet direkte til oss, det var faktisk en lettelse å lese at det meste av problemer vi har og har hatt handler om spilleavhengigheten.

Ønsker seriøse innspill :o)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91176-p%C3%A5r%C3%B8rende-til-spilleavhengig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En idè er at du tar kontakt med Al-Anon (gjennom Anonyme Alkoholikere), det er pårørende gruppen for alkoholikere, og spørre om de kjenner til noen gruppe for dem med spilleavhengighet. Hvis ikke de vet om noen, kan det godt hende du likevel kan få hjelp av å gå hos dem, fordi mange av prinsippene er de samme i ulik avhengighetsproblematikk. Jeg var selv med i Al-Anon en stund, selv om partnerens avhengighet ikke gjaldt alkohol.

Gjest antiludo

En idè er at du tar kontakt med Al-Anon (gjennom Anonyme Alkoholikere), det er pårørende gruppen for alkoholikere, og spørre om de kjenner til noen gruppe for dem med spilleavhengighet. Hvis ikke de vet om noen, kan det godt hende du likevel kan få hjelp av å gå hos dem, fordi mange av prinsippene er de samme i ulik avhengighetsproblematikk. Jeg var selv med i Al-Anon en stund, selv om partnerens avhengighet ikke gjaldt alkohol.

Det finnes Anonyme Gamblere, det har jeg fått informasjon om. Men foreløpg er jeg mest interessert i et enda mer anonymt sted åpne seg, som i et forum på nettet. Da kan man komme med innspill når som helst på døgnet, lettere å skrive ned tanker og følelser mange ganger :o)

Stefaren min (som jeg i alle år har vært som en far for meg) lider av spillegalskap. Det har, sammen med mammas utilregnelige temperament, skapt mange problemer i familielivet, og en periode da jeg var 11-12 år flyttet han ut og inn hos oss og hos foreldrene sine. Han kunne bruke hele lønningen sin på spilleautomater, hester ect.

Dette er en del år siden, og den gangen var spillegalskap et lite kjent begrep. Han forstod til slutt at han hadde et problem, og så vidt jeg vet jobbet han seg gjennom problemet alene.

Men den dag i dag har han ikke sluttet fullstendig med å spille, og nesten hele lønningsposen hans går direkte inn på mammas konto for at han ikke skal bli fristet til noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...