Gå til innhold

Ville DU/DERE latt deg sjekke på dette viset?

Anbefalte innlegg

Gjest som foreldre
Skrevet

Må innrømme at jeg er litt inspirert av(engasjert i) saken inne på ufb-sida her på dol, og forslaget om at de skal klareres som foreldre i forkant av sine forsøk!Sendte derfor en mail til en politiker,der jeg ga klar beskjed om at jeg mente da alle foreldre burde sjekkes,og at dette forslaget som gjaldt bare ivf-ere var urettferdig, og det var vedkommende enig i.

Spørsmålet er da her: om du/dere ville latt deg/dere sjekke på dette viset?

Altså en omsorgsvurdering av deg og far til barna deres, for og sjekke om dere er gode nok foreldre(en presisering av omsorgsevne og parets styrkeforhold!).

Litt bakgrunnsstoff her:

http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=251929

Gjest sommerb.
Skrevet

Det interresante her,er om dette forslaget blir vedtatt, så er veien kort til neste forslag m/vedtak:nemlig at alle som har blitt foreldre skal vurderes og granskes også.Et slikt diskriminerende vedtak blir aldri stående (om det blir vedtatt).Enten fjernes det, eller det blir gjort om til likt for alle foreldre, slik at alle får en form for sjekk/oppfølging etter de har blitt foreldre.

Skrevet

I og for seg må ein jo seia at det er eit godt forslag. Men diverre kan det aldri gjennomførast.

Gjest Novembermom
Skrevet

Nei. Aldri i verden. Hadde følt det nedverdigende, enkelt og greit.

Det finnes grenser.

Skrevet

Det er jo mange etiske og ikke minst praktiske betenkeligheter. Det første som slår meg er denne "Storebror ser deg"-mentaliteten. At alt vi gjør skal overvåkes og at staten skal kunne fortelle oss hvordan vi skal leve ellers kan vi ikke få barn. Hvordan skal de "uegnede" så hindres i å få barn? Tvangssterilisering?

Så, hvordan skal vi finne ut hvem som er egnede eller ikke? Hva skal bety noe eller ikke. Hva med traumer i barndommen, tidligere forbrytelser, psykiske problemer, dårlig økonomi f.eks.

Vi setter jo ikke folk i fengsel _før_ de har begått en forbrytelse, vi gir alle en sjanse, men alle vet hva som skjer om du dreper naboen eller fyllekjører. Hvis barn blir mishandlet eller dårlig tatt vare på vil dette også straffes og barna bli tatt vare på, vi har et system som sørger for dette, men vi bør ikke "straffe" foreldre før de har fått en sjanse.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei. Aldri i verden. Hadde følt det nedverdigende, enkelt og greit.

Det finnes grenser.

Som adoptivmor greier jeg ikke se hva som er så foferdelig galt eller nedverdigende med forslaget. Adoptivforeldre blir vurdert før de får adoptere, og langt de fleste slipper gjennom nåløyet.

Som lærer er jeg smertelig vitne til hvordan barn lider når de har "uegnede" foreldre.

Man kan lite gjøre med de som får barn uten noen som helst form for hjelp, men dette _kan_ la seg gjennomføre for alle som må få hjelp mot barnløsheten sin. Hva slags kriterier som kan legges til grunn for slik egnethet er verre for meg å tenke meg.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke?

Men på den annen side, hvor grusomt må det ikke være om noen smarte bedrevitere finner ut at man "ikke synes man egner seg som foreldre"...tenk å få det svart på hvitt, på papir at man er uegnet som mor og far! Det må da virkelig være bunnen!

Og de er jo bare mennesker, de som evt skal sitte og foreta en slik vurdering også, de kan ta feil og "synse" litt for mye. Kanskje det er folk som har en tjukk bunke med utdannelsespapirer, men som ikke klarer å se skogen for bare trær. Det er ofte langt mellom teori og praksis.

Skrevet

Nei, det er en viss forskjell på å føde barn selv, og det å adoptere.

Skrevet

Som adoptivmor greier jeg ikke se hva som er så foferdelig galt eller nedverdigende med forslaget. Adoptivforeldre blir vurdert før de får adoptere, og langt de fleste slipper gjennom nåløyet.

Som lærer er jeg smertelig vitne til hvordan barn lider når de har "uegnede" foreldre.

Man kan lite gjøre med de som får barn uten noen som helst form for hjelp, men dette _kan_ la seg gjennomføre for alle som må få hjelp mot barnløsheten sin. Hva slags kriterier som kan legges til grunn for slik egnethet er verre for meg å tenke meg.

Du skriver at: //men dette _kan_ la seg gjennomføre for alle som må få hjelp mot barnløsheten sin//

Ville bare svare deg at:Dette kan egentlig aldri la seg gjennomføre med noen form for effekt.Kvinnenen(parene) det her gjelder vil skaffe seg de barna de ønsker seg uansett, nettopp forde andre land ikke er pliktige til og følge Norges bestemmelser, så hva er da vitsen?Hele forslaget er bare en stor vits i seg selv!

Det eneste myndighetene oppnår er og sløse en masse skattepenger, inntil de finner ut at vedtaket er null verdt!Ja, og selvfølgelig, de oppnår og diskriminere en bestemt gruppe mennesker, men det bryr de seg nok lite om.

Men har de lyst til og sette forslaget ut i livet, så får de da bare gjøre det.

Ellers synes jeg det er stor forskjell på adopsjon og assistert befruktning, ved adopsjon så overtar du et annets foreldrepar´s biologiske barn, og det er da snakk om et barn som trenger ganske spesielle behov dekket i forhold til egenfødte barn.Dessuten setter giverlandene visse krav som ikke er styrt av norsk lov.

Gjest Novembermom
Skrevet

Uansett, man kan ikke luke ut "uegnede" foreldre, Man vet ikke hvordan de er som foreldre før de har blitt det.

Jeg hadde iallefall ikke funnet meg i dette, fordi jeg hadde følt at de hadde mistenkt meg som uegnet mor allerede før jeg fikk sjansen til å bli mor.

Jeg synes det krysser en grense. Det er bare sånn jeg føler det.

Og som en annen sier, det vil aldri komme igjennom og gjør det det, så drar de et annet sted som ikke gjør dette.

Skrevet

Næsj.

Hvem skal avgjøre hva som gjør noen til gode foreldre og ikke?

Og hvilke verdinormer skulle vi gått etter?

Hva skulle skjedd med de som falt gjennom?

Og hvordan i huleste skal man kunne finne ut om noen er gode foreldre før de i det hele tatt får barn?

Ja, kort sagt... idiotisk forslag hele greia.

Med adoptivforeldre stiller det seg noe annerledes fordi man har giverland (heter det det?) å ta hensyn til, og fordi mange adoptivbarn kan være traumatiserte og/eller få kriser i løpet av oppveksten som krever ekstra ressurser fra foreldrenes side.

Men igjen - man kan ikke vurdere omsorgsevnen til folk før de får noen å utøve omsorg for...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...