Gå til innhold

adsl og lokal-nettverket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har adsl fra bluecom og i det siste har det skjedd visse irriterende ting.

Maskinene i huset får 1 ip hver, tildelt fra dhcp. I det siste har vi havnet på forskjellige a(?)nett, og dermed har ikke switchen klart å opprettholde kontakten mellom lokalmaskinene. Det går ganske treigt når "lokal-nettverket" plutselig går via oslo :-)

Jeg vil absolutt unngå og bruke NAT, og har ikke peil på routere.

Er det noen annen lur konfigurasjonsløsning?

(4 maskiner)

Skrevet

Hvis det er et vedvarende fenomen at du havner på forskjellige nett så har du neppe noe valg. Enten kjøre NAT eller skaffe en router. Hvorfor vil du ikke kjøre NAT forresten? Det er jo skremmende enkelt å sette opp :-)

"..............."

Skrevet

Hvis det er et vedvarende fenomen at du havner på forskjellige nett så har du neppe noe valg. Enten kjøre NAT eller skaffe en router. Hvorfor vil du ikke kjøre NAT forresten? Det er jo skremmende enkelt å sette opp :-)

"..............."

Hva er NAT?

Skrevet

Hva er NAT?

Network Address Translation, kort forklart det at flere maskiner kobler seg på nettet med samme IP-adresse.

Skrevet

"..............."

Fordi Nat er en dårlig unnskyldning for at ikke verden skal ta i bruk ipv 6. Jeg tar gjerne opp en hel haug ip'er fra min leverandør hvis det hjelper.

Fordi jeg aldri klarer skaffe oversikten over hvilke porter alle mine merkelige programmer bruker. Fordi jeg uansett om jeg tror jeg har oversikten fremdeles ikke får enkelte ting til å funke. Fordi det av og til er på så mange fra vår ip at jeg ikke kommer meg inn på irc/efnet.

Ellers .. ftp er kronglete i et nat-nettverk.

Skrevet

Network Address Translation, kort forklart det at flere maskiner kobler seg på nettet med samme IP-adresse.

Ja, men nå tenkte jeg mer på hvordan dette ble gjort - om det ble gjort med ekstern software, med Windows 2000 server eller no annet.

Skrevet

Ja, men nå tenkte jeg mer på hvordan dette ble gjort - om det ble gjort med ekstern software, med Windows 2000 server eller no annet.

Det gjøres som regel med en dedikert ruter. Man kan sette opp NAT i en vanlig maskin også (da helst en som bare er ruter og ikke brukes til vanlige arbeidsoppgaver samtidig), men som regel er det billigere, enklere, mindre støyende, mindre plasskrevende og mindre strømkrevende med en vanlig ruter.

Skrevet

Fordi Nat er en dårlig unnskyldning for at ikke verden skal ta i bruk ipv 6. Jeg tar gjerne opp en hel haug ip'er fra min leverandør hvis det hjelper.

Fordi jeg aldri klarer skaffe oversikten over hvilke porter alle mine merkelige programmer bruker. Fordi jeg uansett om jeg tror jeg har oversikten fremdeles ikke får enkelte ting til å funke. Fordi det av og til er på så mange fra vår ip at jeg ikke kommer meg inn på irc/efnet.

Ellers .. ftp er kronglete i et nat-nettverk.

Ta det med ro nå, jeg bare spurte :-) Smak og behag. Selv synes jeg NAT er veldig greit - ihvertfall så lenge man setter opp en unix boks for å gjøre jobben (har ikke prøvd det med win2000/nt).

"................"

Skrevet

Hva er NAT?

Deling av nettverket gjennom en maskin med internett tilgang - slik at flere maskiner kan bruke nettet samtidig med en ip adresse.

".............."

Skrevet

Ta det med ro nå, jeg bare spurte :-) Smak og behag. Selv synes jeg NAT er veldig greit - ihvertfall så lenge man setter opp en unix boks for å gjøre jobben (har ikke prøvd det med win2000/nt).

"................"

Hehe, jeg er beredt til å bite nakken av alle som nevner nat.

Neida, bare tuller :-)

Skrevet

Deling av nettverket gjennom en maskin med internett tilgang - slik at flere maskiner kan bruke nettet samtidig med en ip adresse.

".............."

Joda, jeg vet hva et nettverk er :) Det jeg lurte på var nå mer på hvilken måte dette ble gjort - men nå har jeg fått svar fra andre kilder.

God helg Prozak!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...