Gå til innhold

Hvit dagmamma og fødselspermisjonspenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Får jeg det?
Skrevet

Lurer litt på å begynne som dagmamma... har en jobb som jeg ikke trives i, og som jeg da har lyst til å slutte med. Kan vel slutte ganske umiddelbart, men spm. da er jo: hvordan vite om det er behov for dagmamma i området jeg bor i? Er jo avhengig i å få utbetalt lønn... som som alle andre.

Hvordan blir det om jeg blir gravid igjen og jeg jobber som hvit dagmamma.. opparbeider jeg meg retten til fødselspermisjons penger? Eller hvordan er det?

Vet jeg trekker av et fast beløp pr. mnd. pr. barn i løpet av året for slitasje etc., men kan jeg feks trekke av utedress til meg, tvillingvogn, ekstra sittestol i tillegg, eller er det iberegnet dette faste beløpet?

Hva forventer egentlig dere av en (hvit) dagmamma?

Vi er jo på husjakt, kan flytte om 2 mnd. eller 2 år, hadde dere syntes det hadde vært greit om dagmammaen hadde flyttet fra ett sted til et annet? (altså i samme område da..)Så lenge det nye stedet fyller kravet om sikkerhet etc. da selvfølgelig.

Hvor henvende meg for å få gode svar på spm mine? Av offentlige instanser mener jeg...

Skrevet

Hva jeg forventer av en dagmamma?

- At hun har en genuin interesse for jobben sin, at hun ØNSKER å jobbe som dagmamma - og ikke gjør det for hun "må".

- Ungene tilbringer en stor del av tiden sin hos dagmammen, og hun blir derfor en sentral person i de små menneskenes liv. Dagmammen må ikke føle at hennes jobb er å "oppbevare" ungene.

- At hun skal være stabil, dvs ikke ha tusen andre ting i livet som til stadighet må prioriteres foran jobben.

- At hun har tilgang til uteareal og tilbringer mye tid med ungene der.

- Selvsagt: At hun ikke røyker inne.

Ang. flytting:

- Ærlig talt så hadde jeg helst ikke ønsket det. Opplevde det og løsningen ble mye dårligere etter flytting enn før. Når man ansetter en dagmamma, er hus og omgivelser en del av det man vurderer.