dewey Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Nå trenger jeg litt tenkehjelp her. Har nettopp fått strømregning, den var tre ganger så høy som den pleier å være. Trodde ikke vi ville merke økningen i noen særlig grad, da det ikke er mye her som bruker strøm. Hva kan det være? Vi har varmekabler på badet, men de står på ca. 17 grader (og det gjorde ikke utslag på strømmengden da de ble innstallert). Varmtvann og fyring betaler vi ikke for - vi bruker ikke elektrisitet til oppvarming verken av rom eller vann, med andre ord. Hvor i huleste slår det inn? Trodde vi brukte for lite strøm til at vi skulle merke noe særlig... Av regningen min ser det ut til at vi har brukt 2990kWh (ja, målerstanden er visst stipulert). Hva tror dere? Er det så lett å merke dette prishoppet altså? 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Prisen pr kWh er jo blitt tredoblet Dette fant jeg på et søk: Vi er vant til å sløse med strømmen. Så lenge prisene var "normale" for en varmekabel på 750 watt i rom du egentlig ikke trenger kontinuerlig på - så spiste vi den regningen. Det dreide seg om to tre hundre kroner. Med dagens pris kan du spare 700 kroner måneden på å slå den av ý eller 350 kroner måneden ved å være bevisst og bare slå den av om natten. Når prisforhøyelsen kommer 18. januar vil den avslåtte varmekabelen alene spare deg for over 800 kroner 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Hei, Det er ikke bare at dere har fått en korrigert strømregning da (altså, forrige eller denne er et estimat)? Vaskemaskiner, tørketrommel er neppe mange hundre kronene per år. Komfyr osv heller ikke, (og de vil uansett redusere varmeregningen tilsvarende, selv om du i ditt tilfelle ikke betaler den). Lys trekker heller ikke noe videre. ...eh..... naboen som har koblet seg på din strøm? *S* Med vennlig hilsen 0 Siter
Aika Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Hei, Det er ikke bare at dere har fått en korrigert strømregning da (altså, forrige eller denne er et estimat)? Vaskemaskiner, tørketrommel er neppe mange hundre kronene per år. Komfyr osv heller ikke, (og de vil uansett redusere varmeregningen tilsvarende, selv om du i ditt tilfelle ikke betaler den). Lys trekker heller ikke noe videre. ...eh..... naboen som har koblet seg på din strøm? *S* Med vennlig hilsen Vaskemaskin, oppvaskmaskin etc trekker endel strøm. Det er iallefall det dyreste vi har her. 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Vaskemaskin, oppvaskmaskin etc trekker endel strøm. Det er iallefall det dyreste vi har her. Hei, Tror vi regnet ut at en typisk vaskemaskin bruker 1 kWt (ca 1 kr) og en tørketrommel 2 kWt (ca 2 kr),men dette varierer selvsagt med vasketemperatur og tøymengde. Pluss at mye av varmen går inn i huset, slik at den ikke er bortkastet. Den desidert største energibruken i normale hus i Norge er oppvarming. Deretter varmtvann. Den enkleste måten å spare på er nattsenkning i stuer osv om natten (samt dagen i rom hvor det ikke er folk). Dette kan gjøres elektronisk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Aika Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Hei, Tror vi regnet ut at en typisk vaskemaskin bruker 1 kWt (ca 1 kr) og en tørketrommel 2 kWt (ca 2 kr),men dette varierer selvsagt med vasketemperatur og tøymengde. Pluss at mye av varmen går inn i huset, slik at den ikke er bortkastet. Den desidert største energibruken i normale hus i Norge er oppvarming. Deretter varmtvann. Den enkleste måten å spare på er nattsenkning i stuer osv om natten (samt dagen i rom hvor det ikke er folk). Dette kan gjøres elektronisk. Med vennlig hilsen Hvor mye strøm tar en PC? En kompis av meg har sin på 24t i døgnet, blir det dyrt? 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Hvor mye strøm tar en PC? En kompis av meg har sin på 24t i døgnet, blir det dyrt? Hei, En PC tar lite, men skjermen tar en del. MEN! 100% av den strømmen som de bruker blir til varme i rommet, slik at hvis du har en termostatstyrt ovn i samme rom vil denne skru seg selv av og spare akkurat det samme som PCen bruker i strøm. (Med andre ord - PC/skjerm er akkurat det samme som en liten elektrisk ovn som står på.) Dog ville jeg personlig ikke la en vanlig skjerm stå på når du ikke er tilstede pga brannfaren. LCD-skjerm er OK. Med vennlig hilsen 0 Siter
dewey Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Skrevet 31. januar 2003 Prisen pr kWh er jo blitt tredoblet Dette fant jeg på et søk: Vi er vant til å sløse med strømmen. Så lenge prisene var "normale" for en varmekabel på 750 watt i rom du egentlig ikke trenger kontinuerlig på - så spiste vi den regningen. Det dreide seg om to tre hundre kroner. Med dagens pris kan du spare 700 kroner måneden på å slå den av ý eller 350 kroner måneden ved å være bevisst og bare slå den av om natten. Når prisforhøyelsen kommer 18. januar vil den avslåtte varmekabelen alene spare deg for over 800 kroner Det er IKKE aktuelt å skru av varmen i badegulvet *brr* 0 Siter
dewey Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Skrevet 31. januar 2003 Hei, Det er ikke bare at dere har fått en korrigert strømregning da (altså, forrige eller denne er et estimat)? Vaskemaskiner, tørketrommel er neppe mange hundre kronene per år. Komfyr osv heller ikke, (og de vil uansett redusere varmeregningen tilsvarende, selv om du i ditt tilfelle ikke betaler den). Lys trekker heller ikke noe videre. ...eh..... naboen som har koblet seg på din strøm? *S* Med vennlig hilsen Vaskemaskin og oppvaskmaskin har vi ikke engang, og datamaskinen brukes etpar timer i døgnet og skrues helt av etter bruk (jeg har små barn, nemlig:-)) Fatter det ikke. Men kanskje det er en slags justering ja, og at det ikke blir så mye neste gang? Hm. 0 Siter
dewey Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Skrevet 31. januar 2003 Hei, Tror vi regnet ut at en typisk vaskemaskin bruker 1 kWt (ca 1 kr) og en tørketrommel 2 kWt (ca 2 kr),men dette varierer selvsagt med vasketemperatur og tøymengde. Pluss at mye av varmen går inn i huset, slik at den ikke er bortkastet. Den desidert største energibruken i normale hus i Norge er oppvarming. Deretter varmtvann. Den enkleste måten å spare på er nattsenkning i stuer osv om natten (samt dagen i rom hvor det ikke er folk). Dette kan gjøres elektronisk. Med vennlig hilsen Selv om de summene du nevner for vaskemaskinparken ikke isolert sett er så høye, så er det jo forskjell på en husstand med to voksne (som hos deg?) og en med fem unger:-) 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Vaskemaskin og oppvaskmaskin har vi ikke engang, og datamaskinen brukes etpar timer i døgnet og skrues helt av etter bruk (jeg har små barn, nemlig:-)) Fatter det ikke. Men kanskje det er en slags justering ja, og at det ikke blir så mye neste gang? Hm. Sjekk målestanden. Hvis estimatet deres er langt over, betaler du jo for mange kWt nå når prisen er dyr. Neste regning har sannsynligvis en billligere kWt pris, så da vil det svare seg å ringe dem å korrigere hvis forskjellen er stor. Hvor lang periode dekker regningen? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Selv om de summene du nevner for vaskemaskinparken ikke isolert sett er så høye, så er det jo forskjell på en husstand med to voksne (som hos deg?) og en med fem unger:-) Joda, men du pleier vel ikke å stappe ungene i vaskemaskinen sååå ofte! Joda - det er klart det er forskjell. Særlig når barnene er i "rulle i søle-alderen" Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Det er IKKE aktuelt å skru av varmen i badegulvet *brr* Hva med et lite bål - sånn midt på gulvet? ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Det er IKKE aktuelt å skru av varmen i badegulvet *brr* Det har jeg full forståelse for. Her står alle varmovner på for fullt og enda synes jeg det er kjølig. 0 Siter
Zakk Wylde Skrevet 1. februar 2003 Skrevet 1. februar 2003 Det kan jo være at strømmen er 3 ganger så dyr ? Og om strømmen er stipulert har de sikkert lagt inn ekstra fordet de regner med ekstra fyring. Sjekket forresten strømregningen, og strømleverandøren har lagt inn høyere forbruk i tiden hvor strømmen var dyrest. Sleipe jævler 0 Siter
tigertrollet Skrevet 1. februar 2003 Skrevet 1. februar 2003 Strømprisene er jo mer enn fordoblet i pris per Kwh, selv om forbruket ikke har økt. Det gjelder alle....... 0 Siter
dewey Skrevet 1. februar 2003 Forfatter Skrevet 1. februar 2003 Først da jeg hadde lagt meg i går kom jeg på at det kanskje virker litt teit å klage over terdoblet regning når prisene er tredoblet. Bakgrunnen for innlegget mitt var faktisk tabellen på baksiden av regningen, som viser at det ikke var mange kWh som ble brukt i de dyre periodene i forhold til de billigere - pga. at det ikke har vært tredoblede priser så veldig lenge. Dessuten har jeg sammenliknet med bekjente som fyrer og varmer vann med elektrisitet, disse har ikke SÅ mye høyere regning enn jeg har, derfor spurte jeg:-) 0 Siter
dewey Skrevet 1. februar 2003 Forfatter Skrevet 1. februar 2003 Joda, men du pleier vel ikke å stappe ungene i vaskemaskinen sååå ofte! Joda - det er klart det er forskjell. Særlig når barnene er i "rulle i søle-alderen" Med vennlig hilsen Barna bader - så det betaler jeg jo ikke for. Og begge er i de aldre da de enten er sølete som griser eller har tisset på seg. Da jeg bodde alene hadde jeg EN vaskedag i uken, da vasket jeg to omganger *hehe*, det var tider:-) 0 Siter
dewey Skrevet 1. februar 2003 Forfatter Skrevet 1. februar 2003 Hva med et lite bål - sånn midt på gulvet? ;-) Med vennlig hilsen Bål på badet, mjaaa... 0 Siter
Sofline Skrevet 1. februar 2003 Skrevet 1. februar 2003 Ja, når strømprisen har økt med 200%, øker strømregningen tilsvarende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.