Gå til innhold

Hvordan få en flottere kropp?

bleiken

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 19 år som ønsker meg magemuskler og synlige muskler på armene. Jeg er ganske sterk (tar i underkant av 100 kg i benk-press) men har ikke trent så mye.

Nå begynner det jo å larke og li mot sommeren og i sommerferien har jeg planer om å ta en tur til syden. Hadde derfor vært fint å vært i form.

For ei uke sida begynte jeg å ta 100 situps hver kveld (30 + 30 + 40, med 20 sekunders mellomrom), dessuten har jeg slutta å drikke cola og spise så mye pizza. Nå går det nesten bare i frukt, kyllingfilet, egg, loff og skinke. Jeg drikker bare eplecider og vann.

For 2 uker sia kjøpte jeg meg også benkpress på europris som jeg bruker 2-3 ganger i uka alt etter hvordan musklene har det (jeg trener 2 serier på 25kg *30 pushups) i tillegg til dette løfter jeg 30 kg 10 ganger opp og ned stående * 2 serier hver gang jeg trener.

Så kommer spørsmålet:

Er det noe håp for meg dersom jeg trener og spiser slik jeg har nevnt ovenfor? Hva bør jeg gjøre annerledes for å få mer ut av det? Er loff bedre enn grovbrød? Jeg har hørt proteiner skal være bra, og ikke for mye karbohydrater. I hvilke matsorter finner jeg det? Bør jeg starte å drikke tran? Kan det være lurt å spise mye egg? Andre kommentarer?

Svar på det dere føler for. Jeg er en skikkelig Rookie når det gjelder trening så jeg tar til meg all næring jeg kan få. Takker for alle svar jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg skreiv et litt langt innlegg ja, ingen svar å få her ..

2 ting må bort fra kostholdet ditt: Loff og frukt. Spis minimalt med brød, helst fullkornsbrød hvis det skal være noe. Frukt har et høyt innhold av fruktose, det har en tendens til å lagre seg i kroppen og bli brukt som energi senere. Og hvorfor er det galt?

Sixpacen lages på kjøkkenet, ikke nødvendigvis i treningsstudioet! Du er nødt til å kutte ned på kaloriene dine gradvis. Bruk BMR (basal metabolic rate) for å finne ut hvor mye kallorie du gjennomsnitlig forbrenner per dag:

KV = kroppsvekt, kilo. HC = høyde, cm

Menn: RMR = 66.473 + (13.751 x KV) + (5.0033 x HC) - (6.755 x Alder)

Halver inntak og del det opp i 6 måltider per dag.

Spis ca. 1 gram protein per kroppsvekts kilo. Kjøp deg gjerne whey protein pulver.Det blandes med vann og lages "milkshake av". Eggehviter er også en fin kilde til protein.

Dette ble velidig generelt, men burde gi deg en pekepinne.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting må bort fra kostholdet ditt: Loff og frukt. Spis minimalt med brød, helst fullkornsbrød hvis det skal være noe. Frukt har et høyt innhold av fruktose, det har en tendens til å lagre seg i kroppen og bli brukt som energi senere. Og hvorfor er det galt?

Sixpacen lages på kjøkkenet, ikke nødvendigvis i treningsstudioet! Du er nødt til å kutte ned på kaloriene dine gradvis. Bruk BMR (basal metabolic rate) for å finne ut hvor mye kallorie du gjennomsnitlig forbrenner per dag:

KV = kroppsvekt, kilo. HC = høyde, cm

Menn: RMR = 66.473 + (13.751 x KV) + (5.0033 x HC) - (6.755 x Alder)

Halver inntak og del det opp i 6 måltider per dag.

Spis ca. 1 gram protein per kroppsvekts kilo. Kjøp deg gjerne whey protein pulver.Det blandes med vann og lages "milkshake av". Eggehviter er også en fin kilde til protein.

Dette ble velidig generelt, men burde gi deg en pekepinne.

Lykke til :)

Til Bleiken!

Hvis du skal bygge, bør du ta få reps. Eks. 6-8 reps og 3 set med maks vekt. Men ikke begynn på med en gang hvis du ikke har trent en periode. Spis mat med mye proteiner, og treige karbohydrater før trening og raske etter. Og hvis du vil gå ned i vekt bør du ta en joggetur før frokost - da forbrenner du 300% mere enn vanlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bleiken!

Hvis du skal bygge, bør du ta få reps. Eks. 6-8 reps og 3 set med maks vekt. Men ikke begynn på med en gang hvis du ikke har trent en periode. Spis mat med mye proteiner, og treige karbohydrater før trening og raske etter. Og hvis du vil gå ned i vekt bør du ta en joggetur før frokost - da forbrenner du 300% mere enn vanlig.

Lykke til!

Takk for 2 supre svar "Mr. Me" og "El_Massouri". Nå skal gutten bli rå!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for 2 supre svar "Mr. Me" og "El_Massouri". Nå skal gutten bli rå!! :)

Ett gram proteiner per kg kroppsvekt er alt for lite. Satse på minst 2-3 gram per kg kroppsvekt, og som Mr.Me sier; sixpacken lages på kjøkkenet, ikke i treningsstudioet.

Du bør også trene hele kroppen, og ikke bare bryst og biceps.

Med et benkpress apparat, samt nok vekter, så kan du trene så godt som hele kroppen, så gjør det, helst fordelt på ca 4 dager. Ta minst to dager hvor du har helt treningsfri, i hvert fall i forhold til vektdelen. Du kan jo eventuelt drive litt aerobisk trening på fridagene dine.

2-3 ganger i uka med benkpress blir også litt vel mye. 1 gang per uke, og da så du sliter deg helt ut, er langt bedre, men det er litt avhengig av at du har nok vekter. Du er tross alt relativt sterk som løfter 100 uten å ha trent tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...