skygge Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei, Prøver å sette meg inn i GI-mat. Med lav karbohydrat inntak. Men er så fryktelig kresen. Spiser ikke egg, ikke fugl, ikke fisk heller. Er dette noen diett for meg da ? Kjøpte boken til Dr. Lindberg, Men kunne ikke se en eneste oppskrift i boken (til middag) som jeg kunne tenke meg å spise. Noen forslag for middag ? Eller en kokebok ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei! jeg og min samboer prøver å få i oss minst mulig karbohydrater. jeg bruker å lage endel "blandinger" som jeg gratinerer. Du kan bruke f.eks kjøttboller eller annet kjøtt, bacon o.l. sammen med paprika, purreløk, champinjong, stek dette litt i stekepannen og ha d i enildfast form. så lager du en slags saus av f.eks tomater på boks sammen med div krydder evt hvitløk, kok det litt ned. slå d over de andre ingrediensene i den ildfaste formen. (du kan også bruke noen av de spaghettisaus glassene eller tacosaus glass, se på karboh. innholdet) ha ost på toppen og gratiner i ovnen til osten er smeltet.. dette var bare et forslag, du kan variere med ulike typer kjøtt og grønnsaker. du kan f.eks.spise brokkoli, rosenkål eller aspargesbønner enten ved siden av eller kok dem opp i lettsaltet vann og deretter ha dem i formen og gratiner sammen med kjøttet.. mange muligheter og veldig godt.. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Egg , fugl og fisk er jo delvis 'grunnpilarene' i lav GI diett så jeg tror kanskje ikke det er noe for deg. Er jo ikke så mye igjen - grønnsaker , bacon , nøtter , linser , ost , biff o.l. Et normalt sunt balansert kosthold er vel uansett det beste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøver hardt. Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei! jeg og min samboer prøver å få i oss minst mulig karbohydrater. jeg bruker å lage endel "blandinger" som jeg gratinerer. Du kan bruke f.eks kjøttboller eller annet kjøtt, bacon o.l. sammen med paprika, purreløk, champinjong, stek dette litt i stekepannen og ha d i enildfast form. så lager du en slags saus av f.eks tomater på boks sammen med div krydder evt hvitløk, kok det litt ned. slå d over de andre ingrediensene i den ildfaste formen. (du kan også bruke noen av de spaghettisaus glassene eller tacosaus glass, se på karboh. innholdet) ha ost på toppen og gratiner i ovnen til osten er smeltet.. dette var bare et forslag, du kan variere med ulike typer kjøtt og grønnsaker. du kan f.eks.spise brokkoli, rosenkål eller aspargesbønner enten ved siden av eller kok dem opp i lettsaltet vann og deretter ha dem i formen og gratiner sammen med kjøttet.. mange muligheter og veldig godt.. Vennlig hilsen Når du ser på karbohydratinnholdet, hva ser du egentlig etter da? Hvor høyt/lavt skal det være. Har det noe med forholdet til proteinene evt. fettet å gjøre? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Når du ser på karbohydratinnholdet, hva ser du egentlig etter da? Hvor høyt/lavt skal det være. Har det noe med forholdet til proteinene evt. fettet å gjøre? Takknemlig for svar. Hei igjen :-) jeg har lest dr Atkins, han sier ikke så mye om sammensetning av karbohydrater og proteiner o.l., som f.eks Lindberg gjør (har nett begynt å lese litt i hans bok) d som vi ser på antall gram karbohydrater.. på de fleste matvarene står d oppgitt antall karbohydrater pr 100 g vare.. vi prøver rett og slett å få i oss minst mulig karbohydrater..d varierer fra person til person hvor karbohydrater mye man kan/bør få i seg, vi prøver å holde oss under ca 20 gram uten av vi er så veldig opptatt av å regne gram.. Håper dette var til noe hjelp. dietten har iallfall hjulpet, jeg og samboer har gått ned snart 30 kg tilsammen (han noe mer enn meg) på vel 3 mnd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klem fra meg. Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Hei igjen :-) jeg har lest dr Atkins, han sier ikke så mye om sammensetning av karbohydrater og proteiner o.l., som f.eks Lindberg gjør (har nett begynt å lese litt i hans bok) d som vi ser på antall gram karbohydrater.. på de fleste matvarene står d oppgitt antall karbohydrater pr 100 g vare.. vi prøver rett og slett å få i oss minst mulig karbohydrater..d varierer fra person til person hvor karbohydrater mye man kan/bør få i seg, vi prøver å holde oss under ca 20 gram uten av vi er så veldig opptatt av å regne gram.. Håper dette var til noe hjelp. dietten har iallfall hjulpet, jeg og samboer har gått ned snart 30 kg tilsammen (han noe mer enn meg) på vel 3 mnd Får jeg spørre hvor høye dere er, og hva dere starta på i kg, og hvor mye hver av dere har gått ned? Er nysgjerrig på denne dietten. Håper du vil svare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Får jeg spørre hvor høye dere er, og hva dere starta på i kg, og hvor mye hver av dere har gått ned? Er nysgjerrig på denne dietten. Håper du vil svare. Hei! Samboeren min er vel 180 cm høy, jeg er 173 cm. Vi har begge lagt godt på oss etter at vi ble sammen for snart 6 år siden, jeg gikk bl.a. ganske mye opp da jeg begynte på p-piller. da vi startet på denne kuren veide han 110 kg og jeg var 107 kg. det må sies at jeg har tung benbygning og husker at jeg veide 72 kg på ungdomsskolen.(vi er nå i midten av 20-åra) Samboere har nå tatt av 19 kg og jeg har tatt av 9 kg. d går litt i rykk og napp, jeg stanser opp spesielt rundt menstruasjon...vi er iallfall veldig fornøyd med dette opplegget fordi vi spiser oss mett, vi spiser god mat og vi slipper hysterisk veiing og måling av ingredienser.. så det er lett og godt. har funnet supre "snop"produkter på Eurospar, nemlig Heisstad sin gele (som vi lager formarsj av),i denne geleen er det o karbohydrater.. supert! Heisstad har også sjokoladepudding og vaniljesaus, og vi spiser Freia Dark sjokolade (70% kakao). jeg er på ingen måte noen ekspert, men bare spør så kan jeg svare etter beste evne.. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Takknemlig! Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Hei! Samboeren min er vel 180 cm høy, jeg er 173 cm. Vi har begge lagt godt på oss etter at vi ble sammen for snart 6 år siden, jeg gikk bl.a. ganske mye opp da jeg begynte på p-piller. da vi startet på denne kuren veide han 110 kg og jeg var 107 kg. det må sies at jeg har tung benbygning og husker at jeg veide 72 kg på ungdomsskolen.(vi er nå i midten av 20-åra) Samboere har nå tatt av 19 kg og jeg har tatt av 9 kg. d går litt i rykk og napp, jeg stanser opp spesielt rundt menstruasjon...vi er iallfall veldig fornøyd med dette opplegget fordi vi spiser oss mett, vi spiser god mat og vi slipper hysterisk veiing og måling av ingredienser.. så det er lett og godt. har funnet supre "snop"produkter på Eurospar, nemlig Heisstad sin gele (som vi lager formarsj av),i denne geleen er det o karbohydrater.. supert! Heisstad har også sjokoladepudding og vaniljesaus, og vi spiser Freia Dark sjokolade (70% kakao). jeg er på ingen måte noen ekspert, men bare spør så kan jeg svare etter beste evne.. mvh Takker for svaret! Dere er jo kjempeflinke!! Orker du å nevne noe av det dere spiser, evt ex på en dagsmeny? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Takker for svaret! Dere er jo kjempeflinke!! Orker du å nevne noe av det dere spiser, evt ex på en dagsmeny? Hei. kan gi noen eks på hva jeg spiser.. Frokost: Har jeg litt tid lager jeg f.eks. en omelett,(egg, vann, krydder, kan også ha i pølse eller bacon, paprika, purreløk o.l.) (foreløbig spiser jeg ikke brød, skal begynne med grovbrød/knekkebrød senere) til lunsj spiser jeg ofte rester etter middag/kveldsmat som jeg bare varmer i mikro på jobb. for tiden har jeg litt "dilla" på pizzafyll på boks + hviost som jeg varmer/smelter i mikro, veldig enkelt hvis man ikke har rester og vil ha noen som krever ca null forberedelse. Eller så spiser jeg f.eks litt salat, eller jeg spiser pålegg (kokte egg, skinke, hvitost) til middag er gratinerte ting en slager (se eks på en av linkene ovenfor) nå for tiden er favoritten kyllingfille som man deler i 2, fyll med div ting f.eks bacon, tacosaus litt ost, og stek i ovnen, serveres med brokkoli, og stekt paprika/løk, og en grønn salat, ellers så lager vi fiskekaker, vi spiser stekt fisk (men ikke rullet i hvetemel) alt av kjøtt,(mye kylling),eller vi lager noen gode matsalater (da unner vi oss litt mais, selv om der er noe karbo,)med f.eks kylling eller skinke, eggesalat (bruk seter rømme og ekte majones, det er mindre karbo enn i lett.produkter). Vi spiser egentlig vanlig middagsmat, men erstatter potet med f.eks brokkoli eller rosenkål.Når vi har vært ute på resturant for å spise så ber vi om salat istedet for ris o.l. hjemme spiser vi f.eks taco, men spiser da ikke lefser eller tacoskjell.. til kvelds (prøver å ikke spise så veldig sent på kvelden) så spiser vi rester etter middag eller pålegg eller vi steker en kjøttdeig og blander med div grønsaker, eller pizzafyll eller...osv når vi spiser så spiser vi til vi blir mett (men stopper før d er "stappet") skal senere begynne å spise et lite eple som mellommåltid, men ikke enda (er endel karbo) håper dette var til noe hjelp..?!? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nysgjerrig og lubben!;-) Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Hei. kan gi noen eks på hva jeg spiser.. Frokost: Har jeg litt tid lager jeg f.eks. en omelett,(egg, vann, krydder, kan også ha i pølse eller bacon, paprika, purreløk o.l.) (foreløbig spiser jeg ikke brød, skal begynne med grovbrød/knekkebrød senere) til lunsj spiser jeg ofte rester etter middag/kveldsmat som jeg bare varmer i mikro på jobb. for tiden har jeg litt "dilla" på pizzafyll på boks + hviost som jeg varmer/smelter i mikro, veldig enkelt hvis man ikke har rester og vil ha noen som krever ca null forberedelse. Eller så spiser jeg f.eks litt salat, eller jeg spiser pålegg (kokte egg, skinke, hvitost) til middag er gratinerte ting en slager (se eks på en av linkene ovenfor) nå for tiden er favoritten kyllingfille som man deler i 2, fyll med div ting f.eks bacon, tacosaus litt ost, og stek i ovnen, serveres med brokkoli, og stekt paprika/løk, og en grønn salat, ellers så lager vi fiskekaker, vi spiser stekt fisk (men ikke rullet i hvetemel) alt av kjøtt,(mye kylling),eller vi lager noen gode matsalater (da unner vi oss litt mais, selv om der er noe karbo,)med f.eks kylling eller skinke, eggesalat (bruk seter rømme og ekte majones, det er mindre karbo enn i lett.produkter). Vi spiser egentlig vanlig middagsmat, men erstatter potet med f.eks brokkoli eller rosenkål.Når vi har vært ute på resturant for å spise så ber vi om salat istedet for ris o.l. hjemme spiser vi f.eks taco, men spiser da ikke lefser eller tacoskjell.. til kvelds (prøver å ikke spise så veldig sent på kvelden) så spiser vi rester etter middag eller pålegg eller vi steker en kjøttdeig og blander med div grønsaker, eller pizzafyll eller...osv når vi spiser så spiser vi til vi blir mett (men stopper før d er "stappet") skal senere begynne å spise et lite eple som mellommåltid, men ikke enda (er endel karbo) håper dette var til noe hjelp..?!? mvh Tusen takk! Dette høres jo spennende ut! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Tusen takk! Dette høres jo spennende ut! hei! ja d e veldig spennende. vi er veldig fornøyd med å finne en måte man kan gå ned i vekt på, og samtidig spise god mat. for oss som lett legger på oss er det jo viktig å innse at det ikke nytter å gå på en diett i x antall mnd for så å gå tilbake til hva man gjorde før og dermed gå tilbake til den vekta man hadde før man begynte på dietten.. vi følger nå en strengere utgave av det vi vil spise til vanlig (når vi har oppnådd ønsket vekt) men vi vet at vi alltid vil måtte passe litt på karboene. men et fint ordtak er at det er viktigere hva man gjør mellom nyttår og jul, enn hva man gjør mellom jul og nytt år. når man har når ønsket vekt kan man "skli litt ut" av og til med god samvittigher, så lenge man "til vanlig" spiser fornuftig... vi har vært flink å ikke finne på "unnskyldninger" til å spise karbohydrater, i bursdag o.l har vi laget fromasjekake med pulver fra Heisstad, på den måten slipper vi å se andre spise og kose seg, og vi følger opplegget vårt. Vi tar kosttilskudd slik at vi får i oss absolutt alt vi trenger.(vitaminer, mineraler, flavonoiner og fytonutrienter ) Vi venter spent på fortsettelsen... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foxxy Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Leser spørsmål og svar, og synes dette er kjempeinteressant..... Jeg er glad i rødvin, er dette ødeleggende? Øl, ja, det regner jeg med :-) Hva med tanken om et totalt kaloriinntak? Kan en spise masse mat her? Uten karboh? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hmmm1365380365 Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Leser spørsmål og svar, og synes dette er kjempeinteressant..... Jeg er glad i rødvin, er dette ødeleggende? Øl, ja, det regner jeg med :-) Hva med tanken om et totalt kaloriinntak? Kan en spise masse mat her? Uten karboh? hei! rødvin er ikke ille, trur d er litt over 2 gram karbohydrater pr dl rødvin, hvitvin omtrent det samme. så vi drikker vin med god samvittighet når vi er i godt selskap :-) men det er klart at hvis du drikker mange litter vin blir det mye karbo... jeg husker ikke tallet på øl, men det var ikke så høyt som jeg trodde, men vet jo at det ligger på verste-listen når det gjelder GI. brennevin i seg selv har ikke mye karbo, men ofte lager man jo drinker og de inneholder jo sjelden light-brus.. når vi skal drikke alkohol drikker jeg vin og han drikker whisky... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Leser spørsmål og svar, og synes dette er kjempeinteressant..... Jeg er glad i rødvin, er dette ødeleggende? Øl, ja, det regner jeg med :-) Hva med tanken om et totalt kaloriinntak? Kan en spise masse mat her? Uten karboh? Gjør oppmerksom på at det er en viss forskjell på Atkins diett, og Lindbergs "livsstil-omlegging".Bl.a hvor strikt karbohydrater behandles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.