Gå til innhold

Virker egentlig homeopati?


Gjest dardy

Anbefalte innlegg

Så noen av dere prorammet på Svensk tv forrige mandag om hva homeopati er?

Og om det virkelig har noen effekt. r>Homeopatiske midler er spedd ut med destilert vann i slik grad at det ikke er et eneste molekyl igjen av det opprinnelige virkestoffet stoffet igjen? Hvordan kan det da virke, spør jeg meg selv.

For de som ikke så det, kan jeg fortelle at de lager det slik: En dråpe av det virksomme middelet i 99 dråper vann. Ristes godt, og så tar man en dråpe av den blandingen, og tilsetter nye 99 dråper vann, og rister. Risting er viktig. Så gjør man det samme et visst antall ganger. For å nå blandingen D 30 som bla brukes her til lands, er forholdet mellom det virksomme stoffet og destillert vann, lik en-1 dråpe i Atlanterhavet. Hvordan kan dette ha effekt på sykdom? 1 dråpe i Atlantern. Ingen molelyler igjen. Homeopater sier at vannet har minne, slik at det husker virkningstoffet, selvom det er spedd ut.

Skeptikere sier at dyr og mennesker som blir friske, hadde kanskje alikevel blitt friske uansettt? For menneskers del er det helbredene å bare det å spise piller. Vi føler oss friskere av det. Derfor kan i placebo-narremedisin virke hos enkelte. I tillegg er samtalen mellom pasienten og homeopaten kan være lindrene da ´delt smerte er halv smerte´ (Karsten Isacksen)

>Jeg selv visste vel ikke så mye om homeopati, og hva det dreide seg om før jeg så programmet, og har alltid stillt meg åpen til at alternative metoder kan fungere bedre enn skolemedisin. Men når det gjelder homeopati, er jeg ikke så sikker lenger.

I programmet gjorde de et eksperiment, men noen av verdens mest kjente forskere (Slik sa de, selvom noen av navnene var for meg helt ukjent.) Flere forsøk tidligere hadde vist at celler reagerer på homeopatisk medisin, kontra rent vann.

Forsøket ble filmet og alle ønsket at dette skulle vise seg å være sant, for en kar named James Randy hadde utlovet en belønning på en mill dollar til den som kunne bevise at homeopati virkelig har effekt.

Eksperimentet er for vanskelig for meg å gjengi, det var mange ting, og masse maskiner som målte, og analytikere som analyserte, men konklusjonen ble:

(Og svaret på hvilke flasker som inneholdt hva visste ingen før eksperimentet var ferdig.)

De cellene som hadde reagert i kontakt med stoffet ble merket med D (forhåpnetligvis kontakt med homeopati) og de som ingen reaksjon hadde, ble merket med C. (rent vann)

Det viste seg at C og D ble slumpvis utdelt, og da de åpnet svarene for hvilke regensrør som inneholdt homeopatiske midler, var det ingen tegn på at celler som hadde fått homeopati hadde reagert mer enn de som hadde fått rent vann. Omtrent like mange celler i hver gruppe C og D hadde reagert i kontakt med stoffet, enten det var vann eller homeopati.

Så konklusjonen er at homeopati ikke har noen vitenskapelig, eller målbar forklaring. Og antagelig vis ikke har noe effekt.

Kan noen fortelle meg at det har en effekt? Og da snakker jeg ikke om bikkja til naboen til vennen til Gry, men noen dere kjenner selv, som har blitt friske av destillert vann, uten en molekyl, (for det er det det er.)

Kan noen komme med beviser på det motsatte?

I såfall ville jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    14

  • Zirine

    11

  • Sør

    4

  • nanna

    4

Mest aktive i denne tråden

Angela1365380318

Du skrev jo selv i inlegget at tro kan flytte fjell, det er mennesker med "forferdelige" symptomer (i følge dem selv) som blir helt friske av sukker piller.

For meg kan det virke som om enkelte bare må sette seg på bakbena eller være spesielle og sier at skolemedisinen virker ikke og da fanger en eller annen guru han opp og gir han sin narramedisin og dermed er alt bra igjen!

Det er vel forsjellig i hvilken grad ting til utblandet, alle driver ikke like lovlig vet du.

Men eg tror i mange tilfeller (ikke brukket ben, kreft ol) kan tro flytte fjell og mennesket leger seg selv, delvis var egentlig ikke så syk i utgangspunget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Nei, slik det blir presntert av skeptikarane virkar det jo temmeleg lite truverdig.

På den andre sida kjenner eg jo opptil fleire som har gått til homeopyttar og faktisk fått hjelp.

Mi hypotese ville vel gå ut på at kritikarane ikkje har hatt kapasitet til å undersøkje heile spekteret av homeopatmedisin, og at delar av det faktisk virkar, medan andre bitar er berre placebo og bløff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har helt det samme synet som deg. Det med uendelig fortynning og at vannet skal "huske" at det har vært et molekyl der, må være tull og tøys. Det kan være flere grunner til at det virker for noen:

1) Placebo-effekt

2) Homeopaten tar seg bedre tid til pasienten en en gjennomsnitlig fastleg, dvs. man føler seg tryggere.

3) Kanskje homeopaten gir andre kostholds- og livsstilsråd? (f.eks. slutt å røyk, sov mer, trim mer, spis frukt og grønt, mindre kaffe osv. osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Homeopati har ingen effekt, men tro kan som kjent flytte fjell..

Les mer på min favorittside

http://www.skepsis.no/

La nå være å flytte de fordømte fjellene. Det er vanskelig nok å lære geografi som det er, om ikke folk skal flytte rundt på fjell også!

*fortvilet*

;)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå være å flytte de fordømte fjellene. Det er vanskelig nok å lære geografi som det er, om ikke folk skal flytte rundt på fjell også!

*fortvilet*

;)

Med vennlig hilsen

Ja, og hva hjelper det vel om Glittertind plutselig dukker opp på Kløfta :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ingen tro på.

Placeboeffekten derimot, det er saker det!

(Liten historie: noen venner hadde en datter med vondt i øret. Etter en stund var de hos homeopat og fikk sukkerpiller. De var hos oss like etterpå, da hun skulle ta sin andre dose eller noe sånt. 5 minutter etterpå mente foreldrene at pillene hadde virket _så_ bra, for ungen var mye bedre, og sprang rundt og klatret opp og ned loftsstigen.

Det de imidlertid hadde glemt var at jenta hadde bøttet nedpå en hel solo i løpet av de 5 minuttene. Jeg tror nok det hadde en vel så tydelig effekt på henne som sukkerpillene.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Homeopati har aldri funket på meg. Soneterapi derimot ...

Soneterapi er heller ikke vitenskap, men åndemaning. Det finnes ikke bevis for at behandlingen viker, men placeboeffekten derimot.... Og koselig massasje og milde ord derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Tja. Nei, slik det blir presntert av skeptikarane virkar det jo temmeleg lite truverdig.

På den andre sida kjenner eg jo opptil fleire som har gått til homeopyttar og faktisk fått hjelp.

Mi hypotese ville vel gå ut på at kritikarane ikkje har hatt kapasitet til å undersøkje heile spekteret av homeopatmedisin, og at delar av det faktisk virkar, medan andre bitar er berre placebo og bløff.

Homopyttene har prøvd å bevise at teoriene stemmer i 50 år, men ikke lykkes enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Vi prøvde faktisk 3 ulike kurer på Tiril som da var 21-22 mnd gammel for kronisk snørring og svææææære mandler:

kur1: enorm reaksjon! Dagen etter påbegynt reaksjon fikk hun 40 i feber og selv om vi sluttet med kuren etter samtale med homøopaten varte feberen i 2 1/2 døgn. Nå kunne jo dette skjedd uansett, men det vet man jo ikke.

kur2: snørringen avtok en god del, men en ukes tid etter avsluttet kur var det på'n igjen.

kur3: ingen virkning.

Så jeg vet ikke jeg, men det er jo ikke farlig å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soneterapi er heller ikke vitenskap, men åndemaning. Det finnes ikke bevis for at behandlingen viker, men placeboeffekten derimot.... Og koselig massasje og milde ord derimot....

Det må du gjerne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soneterapi er heller ikke vitenskap, men åndemaning. Det finnes ikke bevis for at behandlingen viker, men placeboeffekten derimot.... Og koselig massasje og milde ord derimot....

_Jeg_ kan ikke bevise at det er soneterapien som virker, men husk - du kan heller ikke bevise det motsatte, nemlig at det er en placeboeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Jeg_ kan ikke bevise at det er soneterapien som virker, men husk - du kan heller ikke bevise det motsatte, nemlig at det er en placeboeffekt.

1) Det er selvsagt soneterapeuten som har bevisbyrden. Vi andre normale mennesker er ikke forpliktet til å motbevise enhver "aske-avkok-teori" som folk drømmer opp.

2) Hvis man tok det seriøst nok kunne man selvsagt motbevise det, ved å gjøre en dobbelblind test og vise at like mange i kontroll-gruppen ble bedre som i soneterapi-gruppen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er selvsagt soneterapeuten som har bevisbyrden. Vi andre normale mennesker er ikke forpliktet til å motbevise enhver "aske-avkok-teori" som folk drømmer opp.

2) Hvis man tok det seriøst nok kunne man selvsagt motbevise det, ved å gjøre en dobbelblind test og vise at like mange i kontroll-gruppen ble bedre som i soneterapi-gruppen.

Med vennlig hilsen

Jeg diskuterer gjerne dette tema videre, men ikke med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer gjerne dette tema videre, men ikke med deg.

Kanskje jeg skulle stille samme spørsmål anonymt, siden du bruker nicket mitt som en tåpelig bortforklaring, istedet for å svare på innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle stille samme spørsmål anonymt, siden du bruker nicket mitt som en tåpelig bortforklaring, istedet for å svare på innlegget?

Kjære deg. Jeg forstår at du har vanskelig med hukommelsen, så la meg minne deg på om at det er lenge siden jeg har stoppet med å diskutere med deg.

Tema er det ingenting i veien med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Jeg forstår at du har vanskelig med hukommelsen, så la meg minne deg på om at det er lenge siden jeg har stoppet med å diskutere med deg.

Tema er det ingenting i veien med.

Beklager, Zirine, men jeg klarer ikke å være så opphengt i nick.

Foreslår du heller svarer på de to paragrafene i innlegget. Du kan alltid leke at det var en annen som skrev dem, hvis det gjør det bedre for deg.

Evt. kunne du slutte å forsøke å unnskylde dine manglende svar med svada om hvem som har skrevet innlegget. Det er litt for lett å gjennomskue.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...