Gå til innhold

Virker egentlig homeopati?


Gjest dardy

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

_Jeg_ kan ikke bevise at det er soneterapien som virker, men husk - du kan heller ikke bevise det motsatte, nemlig at det er en placeboeffekt.

Nåh. Det er soneterapautene som påstår at det virker, så de må komme med noe vitenskapelig håndfast. Hvis noen ber meg motbevise at ånder fins, så kan jeg ikke det. Det er ikke dermed sagt at de fins. Mengel på bevis er ikke bevis for det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    14

  • Zirine

    11

  • Sør

    4

  • nanna

    4

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Tja.... Vi prøvde faktisk 3 ulike kurer på Tiril som da var 21-22 mnd gammel for kronisk snørring og svææææære mandler:

kur1: enorm reaksjon! Dagen etter påbegynt reaksjon fikk hun 40 i feber og selv om vi sluttet med kuren etter samtale med homøopaten varte feberen i 2 1/2 døgn. Nå kunne jo dette skjedd uansett, men det vet man jo ikke.

kur2: snørringen avtok en god del, men en ukes tid etter avsluttet kur var det på'n igjen.

kur3: ingen virkning.

Så jeg vet ikke jeg, men det er jo ikke farlig å prøve.

Det er ikke farlig ? Det kan være farlig hvis du bruker tid og ressurser på noe som ikke virker, men du kunne brukt samme tid og ressurser på noe som beviselig virker eller søk etter noe som virker. Botkastet tid er bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig ? Det kan være farlig hvis du bruker tid og ressurser på noe som ikke virker, men du kunne brukt samme tid og ressurser på noe som beviselig virker eller søk etter noe som virker. Botkastet tid er bortkastet.

Hvis du har en meget alvorlig sykdom ja - men ikke når det er bare en rennende nese. :o)

Hun fikk forøvrig fjernet mandlene i oktober, hadde en ørebetennelse et par uker etter det og har siden vært frisk! *Banker kraftig i tre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh. Det er soneterapautene som påstår at det virker, så de må komme med noe vitenskapelig håndfast. Hvis noen ber meg motbevise at ånder fins, så kan jeg ikke det. Det er ikke dermed sagt at de fins. Mengel på bevis er ikke bevis for det motsatte.

De som driver soneterapi, rammes de av kvakksalverloven? Nei? Hvorfor ikke Ulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvis du har en meget alvorlig sykdom ja - men ikke når det er bare en rennende nese. :o)

Hun fikk forøvrig fjernet mandlene i oktober, hadde en ørebetennelse et par uker etter det og har siden vært frisk! *Banker kraftig i tre*

Dette er typisk vage sykdommer, dvs noe som kan komme og gå uten at noen vet hvorfor.

Øreverk er klassiker, og barn vokser det visst av seg, og det kan komme tilbake når som helst. Skyldes kanskje arv eller vitaminmangel, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåh. Det er soneterapautene som påstår at det virker, så de må komme med noe vitenskapelig håndfast. Hvis noen ber meg motbevise at ånder fins, så kan jeg ikke det. Det er ikke dermed sagt at de fins. Mengel på bevis er ikke bevis for det motsatte.

Når en fotsoneterapeut kjenner under føttene mine og forteller at jeg har problemer med tann nummer tre i overkjeven - hvordan kan hun vite det? Hun kjente også at jeg hadde spiral.

Forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

De som driver soneterapi, rammes de av kvakksalverloven? Nei? Hvorfor ikke Ulv?

Fordi de passer seg for å kurere sykdommer som de vet ikke er vage. Og de passer seg for å gi garantier (får du penga igjen hvis det ikke virker ?).

Så lenge de holder seg til stress, ømme muskler og vage udefinerte greier, er de trygge. Men hører de ordet kreft får de kalde føtter og bleke ansikter (håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Når en fotsoneterapeut kjenner under føttene mine og forteller at jeg har problemer med tann nummer tre i overkjeven - hvordan kan hun vite det? Hun kjente også at jeg hadde spiral.

Forklaring?

Trengs ikke, det kan være juks, både fra deg og terapeuten.

Mye kan man gjette seg til og lure ut av folk. Det har spådamer og andre luringer gjort i århundrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ikke, det kan være juks, både fra deg og terapeuten.

Mye kan man gjette seg til og lure ut av folk. Det har spådamer og andre luringer gjort i århundrer.

"Trengs ikke, det kan være juks, både fra deg og terapeuten."

Dette var magert, Ulv. Hun visste ingenting om meg, og jeg fortalte henne selvsagt ikke noe om det hun fant ut.

Du trenger ikke tro på det, men kom ikke og fortell at det ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Trengs ikke, det kan være juks, både fra deg og terapeuten."

Dette var magert, Ulv. Hun visste ingenting om meg, og jeg fortalte henne selvsagt ikke noe om det hun fant ut.

Du trenger ikke tro på det, men kom ikke og fortell at det ikke er mulig.

Hva er mulig ?

Mange åndemanere er vanvittig flinke til å lese kroppspråk, stemme, fakter og annet. Noen har også en utrolig resonneringsevne.

Selv har jeg en stygg tendens til å lese kroppsspråk, registrere detaljer og tolke en person jeg har for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mulig ?

Mange åndemanere er vanvittig flinke til å lese kroppspråk, stemme, fakter og annet. Noen har også en utrolig resonneringsevne.

Selv har jeg en stygg tendens til å lese kroppsspråk, registrere detaljer og tolke en person jeg har for meg.

Glem det, ulven. Her kommer du til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk vage sykdommer, dvs noe som kan komme og gå uten at noen vet hvorfor.

Øreverk er klassiker, og barn vokser det visst av seg, og det kan komme tilbake når som helst. Skyldes kanskje arv eller vitaminmangel, eller noe sånt.

*Flirer* Knotta var kronisk snørrete fra det startet med en omgangssyke i januar i fjor til hun tok mandlene i oktober. Det randt i strie strømmer _konstant_! Vi tørket snørr hele dagen og det var et under at hun ikke ble sår under nesen. Men det var først da jeg selv tok henne med til fastlegen og forlangte en henvisning til øhn-spesialist at det ble fart i sakene. Fra den dagen jeg forlangte henvisningen tok det ca. 9 uker før mandlene var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Glem det, ulven. Her kommer du til kort.

Med all respekt, mange blir friske.

Men når vi vet med sikkerhet at 80% av alle sykdommer (totalt), går over av seg selv før eller senere, og at mange sykdommer kommer og går uten at noen gjør noe, er det en god mulighet for å koble helbredelsen til handlinger som ikke har noen virkning i virkeligheten.

F eks et virus kan virke ulikt på ulike mennesker, og andre blir ikke syke av det i det hele tatt. Dette gir rom for misforståelser når noen inntar medisiner eller får behandling og kanskje tror det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de passer seg for å kurere sykdommer som de vet ikke er vage. Og de passer seg for å gi garantier (får du penga igjen hvis det ikke virker ?).

Så lenge de holder seg til stress, ømme muskler og vage udefinerte greier, er de trygge. Men hører de ordet kreft får de kalde føtter og bleke ansikter (håper jeg).

Vet du egentlig hva en soneterapaut holder på med Ulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er mulig ?

Mange åndemanere er vanvittig flinke til å lese kroppspråk, stemme, fakter og annet. Noen har også en utrolig resonneringsevne.

Selv har jeg en stygg tendens til å lese kroppsspråk, registrere detaljer og tolke en person jeg har for meg.

"Mange åndemanere er vanvittig flinke til å lese kroppspråk, stemme, fakter og annet. Noen har også en utrolig resonneringsevne."

En soneterapaut - åndemaner?? hehe. Jeg tror ikke du helt forstår hva en soneterapaut er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soneterapi er heller ikke vitenskap, men åndemaning. Det finnes ikke bevis for at behandlingen viker, men placeboeffekten derimot.... Og koselig massasje og milde ord derimot....

Koselig massasje? Nei fy rakkern om den er mye koselig - direkte vondt er det. Kaldsvettet som bare fanken jeg for min del.

Dette er mange år siden og jeg prøvde det både på meg og min sønn.(soneterapi altså).

Han for bronkitt, jeg for hodet. Hjalp ingenting og det eneste jeg oppnådde var at jeg ble sliten og kvalm.

Men han sa noe jeg kanskje velger å tro på, (han pratet mye, uff). Appelsinjuice var mer skadelig for nyrene enn øl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vet du egentlig hva en soneterapaut holder på med Ulv?

F eks fotsoneterapi er basert på et system av soner i føttene som gjenspeiler kroppens forskjellige organer og deler. Ved sykdom eller svakhet i et organ kommer det ømfintlig fortykkelse i underhuden i den korresponderende sonen i foten. Soneterapi eller reflexologi som det også kalles, er trykk av punkter på føttene. Opphopning av avfallsstoffer og blokkeringer i kroppen er årsaken til at enkelte av punktene blir ømme. Ubehandlet kan disse vonde sonene føre til sykdom.

Det er ikke vitenspalig underbygd, og det finnes ingen doble blindtester eller noen serøs undersøkelse som kan bind e helbredelse direkte til soneterapi.

Mulig du ikke liker dette, men det er en meget god artikkel:

http://www.db.no/kultur/19

99/03/03/159396.html

En litt snillere:

http://www.helsenettet.com/alternativ/artikler2/effekt/soneterapi.asp

Jeg velger å tro at alle disse alternative er en broget gruppe bestående av loslitte husmødre som trenger sårt til noen svarte kroner (halvparten og ofte alt går rett i lomma, erfaring fra min tid med regnskap for slike). Storparten av de alternative "behandlingsmetodene" stammer fra den mørke middelalder da legene ikke kunne gjøre stort annet enn å se på at folk døde. For å tjene penger på fortvilede mennesker, ble det oppfunnet et utall metoder for å helbrede alt fra kreft til vorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks fotsoneterapi er basert på et system av soner i føttene som gjenspeiler kroppens forskjellige organer og deler. Ved sykdom eller svakhet i et organ kommer det ømfintlig fortykkelse i underhuden i den korresponderende sonen i foten. Soneterapi eller reflexologi som det også kalles, er trykk av punkter på føttene. Opphopning av avfallsstoffer og blokkeringer i kroppen er årsaken til at enkelte av punktene blir ømme. Ubehandlet kan disse vonde sonene føre til sykdom.

Det er ikke vitenspalig underbygd, og det finnes ingen doble blindtester eller noen serøs undersøkelse som kan bind e helbredelse direkte til soneterapi.

Mulig du ikke liker dette, men det er en meget god artikkel:

http://www.db.no/kultur/19

99/03/03/159396.html

En litt snillere:

http://www.helsenettet.com/alternativ/artikler2/effekt/soneterapi.asp

Jeg velger å tro at alle disse alternative er en broget gruppe bestående av loslitte husmødre som trenger sårt til noen svarte kroner (halvparten og ofte alt går rett i lomma, erfaring fra min tid med regnskap for slike). Storparten av de alternative "behandlingsmetodene" stammer fra den mørke middelalder da legene ikke kunne gjøre stort annet enn å se på at folk døde. For å tjene penger på fortvilede mennesker, ble det oppfunnet et utall metoder for å helbrede alt fra kreft til vorter.

Det er tilnærmet umulig å foreta dobble blindtester på kostholdsendringer, mosjon, akupunktur, soneterapi, psykologisk veiledning, lysbehandling, avslapningsøvelser, massasje, endret arbeidsstilling, bedret ventilasjon, etc. Kravet om dobble blindtester favoriserer alltid medisinløsninger.

Sånn er det bare.

Men det plager ikke meg at du ikke tror på at soneterapi. Det plager sikkert heller ikke de andre 50.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Koselig massasje? Nei fy rakkern om den er mye koselig - direkte vondt er det. Kaldsvettet som bare fanken jeg for min del.

Dette er mange år siden og jeg prøvde det både på meg og min sønn.(soneterapi altså).

Han for bronkitt, jeg for hodet. Hjalp ingenting og det eneste jeg oppnådde var at jeg ble sliten og kvalm.

Men han sa noe jeg kanskje velger å tro på, (han pratet mye, uff). Appelsinjuice var mer skadelig for nyrene enn øl :)

Appelsinjuice skader tennene med sukker og sitronsyre mer enn den skader nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...