Gå til innhold

Ski og albue

bamsen2

Anbefalte innlegg

Etter endel mil på ski i vinter for å prøve å komme i form til birken har jeg nå måttet ta det med ro i 4 uker.

Jeg har smerter på oversiden og utsiden av høyre albue. Kjente ingen symptomer i sommer etter trening med rulleski. Prøver for tiden akupunktur og et helsekostprodukt som heter Bio-sport. Birken går om 4 uker. Bør jeg innse at toget har gått?, eller er det noe som kan gi rask bedring.

jeg er ikke tidligere aktiv skiløper og har vel trolig startet for hardt. Alderen er 33år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-bamsen2

Ja, sammenhengen er nok nettopp det nevner. For hardt, for mye og for mye "ganske pltselig". All økning av mengde og intensitet av fysisk aktivitet bør skje langsomt og over tid.

Men gjort er gjort, og hva gjøre nå? Akupunktur og evt. behandling hos fysioterapeut eller naprapat, vil være mitt råd. Ellers skiturer med en stav, kondisjonstrening på ergosykkel og svømming. Etter hver trening vil jeg råde deg til å legge på is 10 til 15 minutter. Dette hjelper også på reperasjonsprosessen av belastningskader.

Ellers hadde jeg sett på stavlengde, håndtak og stropp-lengden sammen med en som kan dette med langrenn. Det kan hende du har noe å hente her.

Ellers kan jeg trøste deg med at mange har greid gode Birkebeiner-renn med alternativ trening. Jeg kjenner en som det siste halvåret før Birken for det mest hadde løpt på beina i England og hadde knapt 30 mil. på ski, før starten gikk. Og det året ble det attpåtil merke. (faktisk doktern selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei, ser du fikk bra svar! Og du kom deg over fjellet?

Har selv hatt plager i albuen på slutten av vinteren, bl.a. etter mye staking på islagte vann (slag og støt, akkurat som ved rulleski). Startet da veldig forsiktig opp med bruk av staver under gåturer om sommeren og høsten (det er blitt "in" for alle nå) og droppet rulleskitrening. Noe strikktrening hjelper også. Var forsiktig da snøen kom, og brukte litt kortere stavlengde først, senere stadig lengre (+2,5 så +5 og til slutt + 7,5 cm). Og husk å veksle på stavskyvebevegelsen, nesten rette armer, albuene ut, lange tak med opprett kropp, korte og kjappe etc. ad lib, med og uten fraspark.

Lette staver er verdt prisen, om du satser seriøst, men de er skjøre!

Lykke til! Briv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...