elols Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg er 40år,hunkjønn og har nok noen kilo for mye(78 kg.)fordelt på 167 cm.Og så har det seg sånn at jeg har slitasje i venstre kne.Hadde en artroskopi i april i fjor,men nå er jeg igjen sykemeldt for jeg har problemer og smerter når jeg går og er i ro.Jeg prøver å spise fornuftig og har i grunnen alltid vært ganske småspist,men min svakhet er litt kaker og litt snop.Men nå har jeg begynt å lure på om jeg kanskje spiser for lite!For uansett hvor mye jeg prøver å slanke meg og spiser grovt brød og frukt,så synes det ikke på vekta.Jeg må nevne at jeg også har en autoimmun thyreoiditt,altså for lavt stoffskifte.Og dette sammen med lite aktivitet p.g.a. knesmertene er nok en dårlig kombinasjon.Har prøvd å sykle litt,men det gjør vondt i kneet da.Vi er flere i familien som sliter med knærne,så muligens har vi fått noen dårlige gener fra forfedrene.Håper du kan ha noen gode råd til meg om hvordan jeg kan klare å gå ned i vekt, for det føler jeg at er nødvendig.Må nevne at jeg bor på et lite sted uten noen form for organisert trim. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Hei elols, Jeg pleier ikke gi tips om slanking over internet – og dette er heller ikke et slankeforum. Men jeg tar det likevel på alvor når du sliter med kneproblemer. Du har sikkert hørt om BMI – et internasjonalt mål på vekt i forhold til høyde. Din BMI er nå ca 28. Normalvekt regnes fra 19-20 og opp til 25. BMI på 25 til 30 regnes som overvekt. Det er likevel først over 30 at man snakker om helseskadelig overvekt. Men med dine kneproblemer, kan det nok være en fordel for deg med litt lavere vekt. Det første og viktigste er å ikke sette seg for høye måle. Høye mål fører ofte til at man går ned for så å gå opp igjen. Varig vektforandring skjer ved hjelp av tålmodighet og varige livsstilsforandringer. Det anbefales å ikke gå ned mer enn 5-10% av vekten i første omgang. For deg betyr det ca. 4-8 kg. Dersom du klarer det i løpet av 3-12 måneder, bør fokuset ditt etterpå være å holde den vekten 2-3 år før du evt. prøve å gå litt mer ned. Dette sier jeg kun fordi det vil øke sjansen din for å beholde den lavere vekten uten å rase opp igjen. Som du sikkert er klar over også, kan lavt stoffskifte gjøre det vanskeligere å gå ned. Og som du selv sier – kombinasjonen med lite aktivitet gjør det ikke bedre. Generelle råd for å slanke seg: Spis minst 400 g grønnsaker og 3 frukter daglig. Prøv å spis alle hovedmåltidene dine før kl 17:00 hvis mulig. Du kan godt ha et lite måltid bestående av frukt og grønnsaker senere. La det heller aldri gå en dag uten en god frokost. Og drikk rikelig med vann mellom måltidene (å være tørst kan nemlig ofte føles som å være sulten..). Begynn gjerne middagen med å spise råkost – på den måten er det lettere å få i seg mer av dette. Råkosten vil også hjelpe til med å fylle magen slik at du føler deg mett. Tygg all mat godt og spis sakte. Spis også mer fiber – dvs. grønnsaker, frukt, bær, grovt brød og kornprodukter og belgfrukter (bønner, linser, erter), og velg magre meieriprodukter. Fysisk aktivitet er også viktig. Selv om du ikke klarer å bevege deg så mye på grunn av knærne, kan du likevel jobbe med overkroppen. Det viser seg faktisk at styrketrening øker basalmetabolismen (energien vi bruker når vi er i ro) og er en god hjelp i et opplegg for å slanke seg. Du sier at det ikke er organisert trening der du bor. Finnes det helsestudio der du kan jobbe litt med vekter? Eller hva med å gjøre det så enkelt som å bruke fulle hermetikkbokser som vekter hjemme? Kanskje det også kan være lettere å bevege seg i et svømmebasseng uten å få smerter? Jeg håper dette har besvart noen av spørsmålene dine. Du får gi meg en tilbakemelding dersom det er noe mer du lurer på. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.