Gjest eget firma eller? Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Hvor finner jeg ut litt mer om dette? Søker, men finner ikke noe spesifikke svar. Hvor mye kan man tjene? Ved evt. skatt-jeg er jo ikke ansatt noe sted? Må man da registrere firma i Brønnøysund? Og jeg leste på Dinepenger.no at man i praksis kan tjene hundretusen, "For at det skal kunne regnes som skattepliktig næring, er kravet at virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid. Med overskudd menes at man skal få dekket inn alle utgifter man har hatt siden starten, og at man skal kunne ta ut en grei lønn." Det gjør ikke jeg. Kan tjene maks 6000kr. mnd og med utgifter blir det ikke særlig lønn.Skulle jeg skattet av dette blir det jo enda mindre!? Men altså hvor går grensen, hva skal jeg forholde meg til? Fant også dette: Hobbyvirksomhet Inntekter som stammer fra hobbyvirksomhet er i hovedsak skattefrie. Ofte er problemstillingen: Hvor mye kan jeg tjene før hobbyen regnes som næring og skal beskattes? Utgangspunktet er at hobbyaktiviteten din skal vurderes under ett, slik at ligningskontoret skal se på både inntekter og utgifter for å vurdere om aktiviteten har en økonomisk karakter eller ikke. Er hobbyen din egnet til å gi deg økonomiske fordeler og et visst overskudd, vil den regnes som næring. Hvor store skattefrie inntekter du kan ha i et år, vil variere noe. Mange tror det ligger en grense på 4 000 kroner, men dette gjelder bare salg av bær og frukt. Det er klart at du kan tjene adskillig mer og likevel få regnet inntektene som skattefrie hobbyinntekter. I prinsippet kan det være hundre tusen kroner i året. " Hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er ikke klare svar (beløpsgrenser) på grensen mellom hobby og hobby som næringsvirksomhet. Derfor finner du det ikke.. Det er som du har funnet ut noen retningslinjer -og man argumenterer ut i fra disse. Altså det kommer ann på inntekten din og kostnadene dine forbundet med denne hobbyen. Du kan sette opp et estimat og forhøre deg med ligningskontoret om du ønsker det. Det er flere vurderinger som tas: Dine 6000kr -72000kr/år er det inntekten, ikke overskuddet (altså inntektene fratrukket kostnadene)? Har du beregnet om du vil gå i overskudd -event med mye? Vil det være stabilt tror du, eller øke i omfang? Hobbyen må ha "en viss varighet og et visst omfang" for at det skal være skattepliktig. Her må du spå litt frem i tid (flere år?). Hvis du mener at det kommer til å øke i omfang om et par år f.eks. kan det være en fordel å registrere deg nå for å få fratrekk for kostnadene i oppstarten . Ligningskontoret kan nemlig finne på å godkjenne det som hobby nå pga lite omfang, men når det viser seg om to-tre år at det blir inntekter av dette kan du bli skattepliktig..Skjønner? Når det gjelder omfanget klassifiserer ikke enkeltstående oppdrag av mer tilfeldig karakter. Det må være noe "jevnhet" over det. "Ved evt. skatt-jeg er jo ikke ansatt noe sted?" Du skatter av overskuddet av virksomheten med 28%. (Da er din event lønn allerede frattrukket i selskapsregnskapet). Lønnen skal du skatte av som lønnsmottaker. "Må man da registrere firma i Brønnøysund?" Ja, du registrerer virksomheten i Brønnøysund. Enten som enkeltmannsforetak, ansvarlig selskap (ANS) eller aksjeselskap (AS). Valget kommer ann på risiko spesielt. Vanlig er kanskje enkeltmannsforetak i ditt tilfelle (jeg vet ikke hva du driver med da). For å starte AS må du ha akjsekapital på 100000, men det er også alt du taper hvis det går skeis.. ikke hus og hjem som ved ansvarlige selskapsformer. Når det gjelder mva (hvis det er mva-pliktig omsetning) er regelen at det ikke er mva-pliktig før omsetning har passert 30 000 på de første 12mndr. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt over disse punktene, prøve å spå litt frem i tid, og så legge det frem for ligningskontoret. Det er, i slike tilfeller, ikke så dumt å være føre vár og forhøre seg med dem. http://www.spor-oss.no/ http://www.skatteetaten.no/publikasjoner/brosjyrer/skatt/loen_naering/article.jhtml?articleID=319863 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-532788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Problemet ligger mest i at du ikke får fradrag for utgifter. Er du arbeidsledig må du føre opp hobbyen som jobbtimer. Er du ansatt på full tid et sted og har inntekter ved siden av, er det lettere å slippe skatt. Selger du varer og/eller leverer faktura til bedrifter, er det vanskelig å slippe skatt. Jeg tror typen virksomhet og om det er sesongbetont også kan virke inn. Å lage hjemmesider på fritida, all slags dyrking, håndarbeid, alle typer hjemmeproduksjon av husgeråd, baking, kunst og rådgiving går greit som hobby. Får du ikke definert det som hobby, skal du ha fradrg for utgifter. Tjener du mer enn 30.000 første året av avgiftspliktige varer og tjenester, må du registrere firma og bli momsregistrert. Ellers trenger du ikke annet enn å si i fra til ligningskontoret så de får skrevet ut forskuddsskatt. Må du betale skatt, må du også føre regnskap for å få fradrag for utgifter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-532911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Lettere om du forteller hva slags virksomhet ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-532912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er næringsvirksomhet når: -du driver for egen regning og risiko, -har en viss varighet og et visst omfang, -innebærer en aktivitet og -er egnet til å gi overskudd. Når det gjelder avgrensningen mot hobbyvirksomhet så er det det siste vilkåret du må vurdere. Er virksomheten din egnet til å gi overskudd?? Er hensikten med det du driver å tjene penger?? Er svaret ja så er det næring. Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du ønsker at det skal anses som hobby slik at du slipper å skatte.. I såfall tenker du feil! Husk det er overskuddet du skatter av. Inntekter minus kostander.Har du underskudd får du fradrag for dette mot annen inntekt du har, f.eks lønn. Konklusjonen min er da du bør behandle det du driver med som næringsvirksomhet, og ikke hobby!! Altså: gir det overskudd (sett over flere år, underskudd i oppstarten og innimellom må man uansett regne med).. Så er det jo ikke tvil: det er næringsvirksomhet. Men gir det ikke overskudd og så er det fortsatt i din interesse å si at det er næring: du får jo fradrag for underskuddet. Ligningsmyndighetenes problem er ikke at folk tjener masse skattefrie penger og kalle det "hobby", sakene her er helt klare. Ligningsmyndighetenes problem er alle som har en hobby, men som kaller dette næring og dermed får trukket fra utgiftene (underskuddet) til hobbyen fra skatten. Ligningskontoret kan vanskelig stoppe dette før det har gått flere år og ser at dette går jo bare med underskudd, og da har du allerede rukket å få masse fradrag. Vell: videre: tror ikke du er pliktig til å registrere firma i Brønnøysund, men at du har et organisasjonsnummer er en klar fordel. Det er gratis å registrere firmaet ditt i Enhetsregisteret, så hvorfor ikke?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er ikke klare svar (beløpsgrenser) på grensen mellom hobby og hobby som næringsvirksomhet. Derfor finner du det ikke.. Det er som du har funnet ut noen retningslinjer -og man argumenterer ut i fra disse. Altså det kommer ann på inntekten din og kostnadene dine forbundet med denne hobbyen. Du kan sette opp et estimat og forhøre deg med ligningskontoret om du ønsker det. Det er flere vurderinger som tas: Dine 6000kr -72000kr/år er det inntekten, ikke overskuddet (altså inntektene fratrukket kostnadene)? Har du beregnet om du vil gå i overskudd -event med mye? Vil det være stabilt tror du, eller øke i omfang? Hobbyen må ha "en viss varighet og et visst omfang" for at det skal være skattepliktig. Her må du spå litt frem i tid (flere år?). Hvis du mener at det kommer til å øke i omfang om et par år f.eks. kan det være en fordel å registrere deg nå for å få fratrekk for kostnadene i oppstarten . Ligningskontoret kan nemlig finne på å godkjenne det som hobby nå pga lite omfang, men når det viser seg om to-tre år at det blir inntekter av dette kan du bli skattepliktig..Skjønner? Når det gjelder omfanget klassifiserer ikke enkeltstående oppdrag av mer tilfeldig karakter. Det må være noe "jevnhet" over det. "Ved evt. skatt-jeg er jo ikke ansatt noe sted?" Du skatter av overskuddet av virksomheten med 28%. (Da er din event lønn allerede frattrukket i selskapsregnskapet). Lønnen skal du skatte av som lønnsmottaker. "Må man da registrere firma i Brønnøysund?" Ja, du registrerer virksomheten i Brønnøysund. Enten som enkeltmannsforetak, ansvarlig selskap (ANS) eller aksjeselskap (AS). Valget kommer ann på risiko spesielt. Vanlig er kanskje enkeltmannsforetak i ditt tilfelle (jeg vet ikke hva du driver med da). For å starte AS må du ha akjsekapital på 100000, men det er også alt du taper hvis det går skeis.. ikke hus og hjem som ved ansvarlige selskapsformer. Når det gjelder mva (hvis det er mva-pliktig omsetning) er regelen at det ikke er mva-pliktig før omsetning har passert 30 000 på de første 12mndr. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt over disse punktene, prøve å spå litt frem i tid, og så legge det frem for ligningskontoret. Det er, i slike tilfeller, ikke så dumt å være føre vár og forhøre seg med dem. http://www.spor-oss.no/ http://www.skatteetaten.no/publikasjoner/brosjyrer/skatt/loen_naering/article.jhtml?articleID=319863 Bare noen kommentarer: "Du skatter av overskuddet av virksomheten med 28%. (Da er din event lønn allerede frattrukket i selskapsregnskapet). Lønnen skal du skatte av som lønnsmottaker." Dette er forsåvidt riktig om du driver et aksjeselskap, men her er det jo snakk om personlig næringsvirksomhet. Du tar da ikke lønn ut til deg selv. Overskuddet er det du skatter av, og skattesatsen ligger normalt litt over det du betaler i skatt av lønn når du er ansatt. Når det gjelder valg av selskapsform så virker det ikke som du driver så stort og seriøst at aksjeselskap er noe alternativ. Enkeltmannsforetak er enkelt og greit. Det eneste plikten du har er at du skal levere et regnskap (på bestemte skjemaer) til ligningskontoret. Evt. også betale moms om omsetningen overstiger 30.000 i løpet av 12 mnd-periode. Jeg ville ikke tatt kontkat med ligningskontoret. Det er ikke noe "bedre føre var" her, det eneste du risikerer er at ligningskontoret kan komme til å si at det er hobby om det er klart at det ikke vil gi overskudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Bare noen kommentarer: "Du skatter av overskuddet av virksomheten med 28%. (Da er din event lønn allerede frattrukket i selskapsregnskapet). Lønnen skal du skatte av som lønnsmottaker." Dette er forsåvidt riktig om du driver et aksjeselskap, men her er det jo snakk om personlig næringsvirksomhet. Du tar da ikke lønn ut til deg selv. Overskuddet er det du skatter av, og skattesatsen ligger normalt litt over det du betaler i skatt av lønn når du er ansatt. Når det gjelder valg av selskapsform så virker det ikke som du driver så stort og seriøst at aksjeselskap er noe alternativ. Enkeltmannsforetak er enkelt og greit. Det eneste plikten du har er at du skal levere et regnskap (på bestemte skjemaer) til ligningskontoret. Evt. også betale moms om omsetningen overstiger 30.000 i løpet av 12 mnd-periode. Jeg ville ikke tatt kontkat med ligningskontoret. Det er ikke noe "bedre føre var" her, det eneste du risikerer er at ligningskontoret kan komme til å si at det er hobby om det er klart at det ikke vil gi overskudd. Hehe, jeg var visst litt kjapp når det gjaldt beskatningensprosenten og selskapsform, men det var faen døtte meg kl.01 i natt:-) "Du tar da ikke lønn ut til deg selv." Jo, såfremst det er et AS så kan det være aktuellt. Det er jo et selvstendig skattesubjekt og enten tar du ut penger via lønn eller utbytte. Men her er det muligens ikke så stor aktivitet at det har noen hensikt å danne et AS -uten at jeg vet omfanget. "det eneste du risikerer er at ligningskontoret kan komme til å si at det er hobby om det er klart at det ikke vil gi overskudd. " Hvis det er klart at det ikke vil generere overskudd i det hele tatt (over år) er jo det en riktig konklusjon. Det er jo et av kriteriene at det skal være egnet til å gi overskudd:-) Ellers så vet jeg ikke helt hvorfor jeg fikk dette svaret. Jeg har ikke planer om å starte for meg selv..:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hehe, jeg var visst litt kjapp når det gjaldt beskatningensprosenten og selskapsform, men det var faen døtte meg kl.01 i natt:-) "Du tar da ikke lønn ut til deg selv." Jo, såfremst det er et AS så kan det være aktuellt. Det er jo et selvstendig skattesubjekt og enten tar du ut penger via lønn eller utbytte. Men her er det muligens ikke så stor aktivitet at det har noen hensikt å danne et AS -uten at jeg vet omfanget. "det eneste du risikerer er at ligningskontoret kan komme til å si at det er hobby om det er klart at det ikke vil gi overskudd. " Hvis det er klart at det ikke vil generere overskudd i det hele tatt (over år) er jo det en riktig konklusjon. Det er jo et av kriteriene at det skal være egnet til å gi overskudd:-) Ellers så vet jeg ikke helt hvorfor jeg fikk dette svaret. Jeg har ikke planer om å starte for meg selv..:-) Okay, det ble vel litt rart å skrive "_du_ bør gjøre ditt og datt" til deg.. ...men regner med du skjønte det allikevell. Grunnen til at jeg ville startet opp som næring selv om det er klart det ikke vil gi overskudd er at det er vanskelig for ligningskontoret å nekte dette. Det forutsetter at man kan gjøre det sannsynlig ovenfor ligningskontoret at det man driver med vil kunne gå med overskudd en gang i fremtiden. Da må ligningskontoret legge til grunn dette, og kan ikke gjøre noenting før det har gått noen år og de kan vise til at det ikke har gitt overskudd over flere år. De kan da da si at det ikke er egnet til å gi overskudd (om man da ikke kan komme med forklaringer om utsikter til bedre tider) og si det er hobby. Men de kan ikke nekte fradrag for underskuddene tilbake i tid. At ting ikke gikk som forventet var jo ikke din feil (ok.. mener:var jo ikke h*n som startet denne tråden sin feil).. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Okay, det ble vel litt rart å skrive "_du_ bør gjøre ditt og datt" til deg.. ...men regner med du skjønte det allikevell. Grunnen til at jeg ville startet opp som næring selv om det er klart det ikke vil gi overskudd er at det er vanskelig for ligningskontoret å nekte dette. Det forutsetter at man kan gjøre det sannsynlig ovenfor ligningskontoret at det man driver med vil kunne gå med overskudd en gang i fremtiden. Da må ligningskontoret legge til grunn dette, og kan ikke gjøre noenting før det har gått noen år og de kan vise til at det ikke har gitt overskudd over flere år. De kan da da si at det ikke er egnet til å gi overskudd (om man da ikke kan komme med forklaringer om utsikter til bedre tider) og si det er hobby. Men de kan ikke nekte fradrag for underskuddene tilbake i tid. At ting ikke gikk som forventet var jo ikke din feil (ok.. mener:var jo ikke h*n som startet denne tråden sin feil).. Så enig så enig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er næringsvirksomhet når: -du driver for egen regning og risiko, -har en viss varighet og et visst omfang, -innebærer en aktivitet og -er egnet til å gi overskudd. Når det gjelder avgrensningen mot hobbyvirksomhet så er det det siste vilkåret du må vurdere. Er virksomheten din egnet til å gi overskudd?? Er hensikten med det du driver å tjene penger?? Er svaret ja så er det næring. Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du ønsker at det skal anses som hobby slik at du slipper å skatte.. I såfall tenker du feil! Husk det er overskuddet du skatter av. Inntekter minus kostander.Har du underskudd får du fradrag for dette mot annen inntekt du har, f.eks lønn. Konklusjonen min er da du bør behandle det du driver med som næringsvirksomhet, og ikke hobby!! Altså: gir det overskudd (sett over flere år, underskudd i oppstarten og innimellom må man uansett regne med).. Så er det jo ikke tvil: det er næringsvirksomhet. Men gir det ikke overskudd og så er det fortsatt i din interesse å si at det er næring: du får jo fradrag for underskuddet. Ligningsmyndighetenes problem er ikke at folk tjener masse skattefrie penger og kalle det "hobby", sakene her er helt klare. Ligningsmyndighetenes problem er alle som har en hobby, men som kaller dette næring og dermed får trukket fra utgiftene (underskuddet) til hobbyen fra skatten. Ligningskontoret kan vanskelig stoppe dette før det har gått flere år og ser at dette går jo bare med underskudd, og da har du allerede rukket å få masse fradrag. Vell: videre: tror ikke du er pliktig til å registrere firma i Brønnøysund, men at du har et organisasjonsnummer er en klar fordel. Det er gratis å registrere firmaet ditt i Enhetsregisteret, så hvorfor ikke?? Å registere enkeltmannsforetak kostet kr 2800 sist jeg så etter. Om det er avgiftspliktige tjenester, kan men ikke tjene mer enn 30.000 pr år, ellers må man registeres som firma og i avgiftsmanntallet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hehe, jeg var visst litt kjapp når det gjaldt beskatningensprosenten og selskapsform, men det var faen døtte meg kl.01 i natt:-) "Du tar da ikke lønn ut til deg selv." Jo, såfremst det er et AS så kan det være aktuellt. Det er jo et selvstendig skattesubjekt og enten tar du ut penger via lønn eller utbytte. Men her er det muligens ikke så stor aktivitet at det har noen hensikt å danne et AS -uten at jeg vet omfanget. "det eneste du risikerer er at ligningskontoret kan komme til å si at det er hobby om det er klart at det ikke vil gi overskudd. " Hvis det er klart at det ikke vil generere overskudd i det hele tatt (over år) er jo det en riktig konklusjon. Det er jo et av kriteriene at det skal være egnet til å gi overskudd:-) Ellers så vet jeg ikke helt hvorfor jeg fikk dette svaret. Jeg har ikke planer om å starte for meg selv..:-) Da akn du sikkert svare meg: Hva er fordelen med å starte enkeltmansforetak, så investere mye, og så omdanne det til et AS ? Det skal visst gi en fordel mht investeringene og overgangen til AS. Skjønner ikke riktig det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Å registere enkeltmannsforetak kostet kr 2800 sist jeg så etter. Om det er avgiftspliktige tjenester, kan men ikke tjene mer enn 30.000 pr år, ellers må man registeres som firma og i avgiftsmanntallet. Riktig, det koster 2 800 å registrere enkeltmannsforetak i Foretaksregisteret. Så det er verdt å merke seg at jeg oppfordrer han/henne kun til å registrere seg i Enhetsregisteret.. dette er gratis. http://www.brreg.no/reg_gebyrer/ ...litt forvirrende med alle disse registrene.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Riktig, det koster 2 800 å registrere enkeltmannsforetak i Foretaksregisteret. Så det er verdt å merke seg at jeg oppfordrer han/henne kun til å registrere seg i Enhetsregisteret.. dette er gratis. http://www.brreg.no/reg_gebyrer/ ...litt forvirrende med alle disse registrene.. Men får man da en firmaattest ? Det tror jeg ikke. Skal man handle fra en grossist f eks er de nå forpliktet til å innhente attesten og foretaksnummeret. Man kan ikke føre bilag som f eks fakturaer i regnskapet hvis bilaget ikke har fortaksnummer. Skal man selge varer, må man registrere firma etter at 30.000 er oppnådd. Derfor tror jag at man bør registre firma med en gang så man får en firmaattest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Men får man da en firmaattest ? Det tror jeg ikke. Skal man handle fra en grossist f eks er de nå forpliktet til å innhente attesten og foretaksnummeret. Man kan ikke føre bilag som f eks fakturaer i regnskapet hvis bilaget ikke har fortaksnummer. Skal man selge varer, må man registrere firma etter at 30.000 er oppnådd. Derfor tror jag at man bør registre firma med en gang så man får en firmaattest. Nei, man får ikke firmaattest da.. Det gir altså større fordeler å registre seg i Foretaksregisteret (og kanskje må h*n det før eller siden uansett..) Men en registrering i Enhetsregisteret er et alternativ til ikke registrering i det hele tatt. Grunn: man får ihvertfall et organisasjonsnummer. Org.nr. er en fordel å bruke i hans/hennes fakturering av varer/tjenester fordi for å være et gyldig regnskapsbilag for andre så må det være org.nr. der.... Ja, ja.. blir vel mye jobb for meg dette til søndagskveld å være;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Da akn du sikkert svare meg: Hva er fordelen med å starte enkeltmansforetak, så investere mye, og så omdanne det til et AS ? Det skal visst gi en fordel mht investeringene og overgangen til AS. Skjønner ikke riktig det. Du begynner med enkeltmannsforetak og opparbeider deg masse goodwill (kundekrets, anseelse osv).. Så omdanner du til AS. Selger enkeltmannsforetaket inn i AS'et. Du får selvsagt rikelig betalt for goodwillen du har opparbeidet deg. Dette er en kapitalgevinst som du bare skatter 28% av. I tillegg inntektsføres det via gevinst og tapskonto, det vil si du inntektsfører 20% av saldo pr år... så du kan skyver beskatningen fremover i tid (=skattekreditt) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Du begynner med enkeltmannsforetak og opparbeider deg masse goodwill (kundekrets, anseelse osv).. Så omdanner du til AS. Selger enkeltmannsforetaket inn i AS'et. Du får selvsagt rikelig betalt for goodwillen du har opparbeidet deg. Dette er en kapitalgevinst som du bare skatter 28% av. I tillegg inntektsføres det via gevinst og tapskonto, det vil si du inntektsfører 20% av saldo pr år... så du kan skyver beskatningen fremover i tid (=skattekreditt) OK, takk, men hva med aktiva ? Maskiner, biler, bygninger ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eget firma eller? Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er næringsvirksomhet når: -du driver for egen regning og risiko, -har en viss varighet og et visst omfang, -innebærer en aktivitet og -er egnet til å gi overskudd. Når det gjelder avgrensningen mot hobbyvirksomhet så er det det siste vilkåret du må vurdere. Er virksomheten din egnet til å gi overskudd?? Er hensikten med det du driver å tjene penger?? Er svaret ja så er det næring. Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av at du ønsker at det skal anses som hobby slik at du slipper å skatte.. I såfall tenker du feil! Husk det er overskuddet du skatter av. Inntekter minus kostander.Har du underskudd får du fradrag for dette mot annen inntekt du har, f.eks lønn. Konklusjonen min er da du bør behandle det du driver med som næringsvirksomhet, og ikke hobby!! Altså: gir det overskudd (sett over flere år, underskudd i oppstarten og innimellom må man uansett regne med).. Så er det jo ikke tvil: det er næringsvirksomhet. Men gir det ikke overskudd og så er det fortsatt i din interesse å si at det er næring: du får jo fradrag for underskuddet. Ligningsmyndighetenes problem er ikke at folk tjener masse skattefrie penger og kalle det "hobby", sakene her er helt klare. Ligningsmyndighetenes problem er alle som har en hobby, men som kaller dette næring og dermed får trukket fra utgiftene (underskuddet) til hobbyen fra skatten. Ligningskontoret kan vanskelig stoppe dette før det har gått flere år og ser at dette går jo bare med underskudd, og da har du allerede rukket å få masse fradrag. Vell: videre: tror ikke du er pliktig til å registrere firma i Brønnøysund, men at du har et organisasjonsnummer er en klar fordel. Det er gratis å registrere firmaet ditt i Enhetsregisteret, så hvorfor ikke?? Som jeg har forstått er det ikke gratgis å registrere enkeltmannsforetag, 2800kr.ca!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eget firma eller? Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Lettere om du forteller hva slags virksomhet ? Det er homepartyvirkosomhet som har tatt seg opp kan man si. Noen ganger er salget selvfølglig mindre (pr.mnd), men noen ganger ligger det på ca.6000kr. Er det ikke fryktelig "vanskelig" å masse papirarbeid å registrere eget firma? Og vil det i det hele tatt lønne seg? Jeg arbeider ikke utenom, å har derfor ingen mulighet til å ta opp lån eller betale noe for å "sette igang"-skjønner!? Men håpet er jo at dette skal bli en gunstig bigesjeft. Det er jo stort sett helgearbeid, så en annen jobb på dagtid er aktuelt og med i planen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eget firma eller? Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Okay, det ble vel litt rart å skrive "_du_ bør gjøre ditt og datt" til deg.. ...men regner med du skjønte det allikevell. Grunnen til at jeg ville startet opp som næring selv om det er klart det ikke vil gi overskudd er at det er vanskelig for ligningskontoret å nekte dette. Det forutsetter at man kan gjøre det sannsynlig ovenfor ligningskontoret at det man driver med vil kunne gå med overskudd en gang i fremtiden. Da må ligningskontoret legge til grunn dette, og kan ikke gjøre noenting før det har gått noen år og de kan vise til at det ikke har gitt overskudd over flere år. De kan da da si at det ikke er egnet til å gi overskudd (om man da ikke kan komme med forklaringer om utsikter til bedre tider) og si det er hobby. Men de kan ikke nekte fradrag for underskuddene tilbake i tid. At ting ikke gikk som forventet var jo ikke din feil (ok.. mener:var jo ikke h*n som startet denne tråden sin feil).. Det er homepartyvirkosomhet som har tatt seg opp kan man si. Noen ganger er salget selvfølglig mindre (pr.mnd), men noen ganger ligger det på ca.6000kr. Er det ikke fryktelig "vanskelig" å masse papirarbeid å registrere eget firma? Og vil det i det hele tatt lønne seg? Jeg arbeider ikke utenom, å har derfor ingen mulighet til å ta opp lån eller betale noe for å "sette igang"-skjønner!? Men håpet er jo at dette skal bli en gunstig bigesjeft. Det er jo stort sett helgearbeid, så en annen jobb på dagtid er aktuelt og med i planen. Kan jeg registrere firma/enkeltmannsforetag først, deretter kanskje ha 2-3mnd uten inntekter i det hele tatt? Og er du her fast, slik at jeg kan søke råd hos deg senere? Virker som du vet litt hva du snakker om. Har fått tilsendt skjema fra brønnøysundregistret to ganger i løpet av det siste året, men papirmølla setter meg ute av "kurs",hehe. Så spm. må vel bli om det bare er å hoppe i det? Ved å ikke investere noe, så kan jeg jo ikke tape noe? Jeg sitter kun igjen med provisjon etter salg.(Men er ikke "ansatt" i firmaet, skjønner!?) Selger varer som folk betaler og jeg deretter bestiller og leverer. Utgifter blir jo evt timer jeg bruker på et homeparty, kjøring og bestillinger forann pc. Men det må jeg selvfølgelig bruke provisjonen på. Så da blir det kanskje lite igjen i det fulle å hele!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er homepartyvirkosomhet som har tatt seg opp kan man si. Noen ganger er salget selvfølglig mindre (pr.mnd), men noen ganger ligger det på ca.6000kr. Er det ikke fryktelig "vanskelig" å masse papirarbeid å registrere eget firma? Og vil det i det hele tatt lønne seg? Jeg arbeider ikke utenom, å har derfor ingen mulighet til å ta opp lån eller betale noe for å "sette igang"-skjønner!? Men håpet er jo at dette skal bli en gunstig bigesjeft. Det er jo stort sett helgearbeid, så en annen jobb på dagtid er aktuelt og med i planen. Selger du avgiftspliktige varer på fast basis og ikke oppgir inntekten, f eks homeparties, kan det bli problemer med ligningskontoret. Skjønnsligning er sjelden lønnsomt eller morsomt. I flg en kompis som er i kontrollavdelingen hos kemneren i Oslo, ser han mange homeparty-folk som blir skjønnsligna og anmeldt for brudd på skatte og avgiftslovene. Av en eller annen grunn tror de slik inntekt er skattefri. Noen er trygdemisbrukere i tillegg, og da blir det svært ubehagelig. Gjelder ikke deg selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95233-skatte-av-hobbyvirksomhet/#findComment-533332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.