alphan Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Du skriver: "(du vil bare ikke innrømme at dette er konsekvensen av å gradere levende skapninger etter verdi)" *DU* graderer levende skapninger etter verdi. Hvis du påstår det motsatte, så lyver du. Når du drikker vann, drikker du også millioner av "levende skapninger". Du ville aldri drept millioner av mennesker. Så, alphan, her er spørsmålet: Graderer du, eller graderer du ikke, "levende skapninger" når du drikker vann? Du graderer - åpenbart. Og siden du graderer, så er resten av diskusjonen bare om "hvor grensen går", akkurat slik jeg skrev. Med vennlig hilsen Du har tydeligvis ikke evnen til å se konsekvensen av din teori om å gradere hva levende individer er verdt. Det er akuratt en slik gradering av "verdi" som gjør at man kommer til å tvinge gen-modifisert mat på de sultrammede i Irak og u-land. God bedring, Sør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det er kanskje fordi du ikke har opplevd at barn har blitt dynket og drept av batterisyre? Eller måtte si "nei" til å ta vare på HIV positive barn, vel vitende om at barnet ville dø langt snarere. Eller løftet foten og spasert over døende unger på fortauet. For det er jo langt bedre for oss å kunne bli virkelig forarget over "hvor slemme kineserene er", slik at vi slipper å fokusere på å *gjøre* noe som teller. Med vennlig hilsen Jasså, så du har opplevd alt dette? Isåfall kondolerer jeg så mye.. Selvfølgelig har jeg ikke opplevd noe av dette (heldigvis) og selvfølgelig er det jævlig synd på menneskene rundt om i verden. Jeg besitter ikke svaret på hva hvordan dette bør løses. Tilgjengjeld har jeg svaret på hvordan vi kan begrense pelsdyrenes lidelse (gjenntatt til det kjedsommelige, da jeg tydeligvis har med en tungnemm mann(?) å gjøre) : Slutt å kjøpe pels! You see now?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alphan Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Innebærer det at du også påstår at du ikke "graderer levende skapninger"? For deg er altså malaria-mygg og mennesker like mye verdt? Med vennlig hilsen Finnes det ingen grense for hvilke tåpligheter du kan bringe på bane, Sør? Eller er grunn at du vil ødelegge tråden med meningsløse innlegg? Begge deler er like ille. God bedring Sør. (det er oppriktig ment) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Hei, Jeg kan ikke se at jeg har gitt individer (mennesker) forskjellig verdi. Tvertimot skrev jeg ettertrykkelig det motsatte. Du beviser at du ikke kan føre en diskusjon uten å lyve om det motparten skrev. Lite seriøst. === Hvis man skulle gitt mennesker og dyr "samme verdi" måtte man jo fore dyrene også, og da ble det ihvertfall ingen mat til folk i Irak. Med vennlig hilsen De fleste bruker langt mer penger på kjæledyret sitt enn på sultne barn "i Afrika". Av dette kan man slutte at mange også setter sitt eget kjæledyrs liv høyere enn livet til et sykt barn langt unna. Det er i og for seg ikke verre enn at du betaler 60 kroner for en halvliter. Pengene kunne holdt liv i et menneske et par måneder. Der er derfor vanskelig for noen å iføre seg glorie i denne saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 De fleste bruker langt mer penger på kjæledyret sitt enn på sultne barn "i Afrika". Av dette kan man slutte at mange også setter sitt eget kjæledyrs liv høyere enn livet til et sykt barn langt unna. Det er i og for seg ikke verre enn at du betaler 60 kroner for en halvliter. Pengene kunne holdt liv i et menneske et par måneder. Der er derfor vanskelig for noen å iføre seg glorie i denne saken. Hei, Og derfor har jeg aldri forsøkt å iføre meg noen glorie. Det er dog heller ikke poenget. Poenget var uholdbarheten av påstanden om likeverdighet mellom mennesker og mygg. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Finnes det ingen grense for hvilke tåpligheter du kan bringe på bane, Sør? Eller er grunn at du vil ødelegge tråden med meningsløse innlegg? Begge deler er like ille. God bedring Sør. (det er oppriktig ment) Hei, Svar heller på spørsmålet, istedet for å si "du er dum" når du ikke har svar. Minner deg også på at overskriften var "Dyr er mer verdt enn mennesker", og at malaria-mygg også er dyr. Svar gjerne på om du "graderer" eller ei.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Du har tydeligvis ikke evnen til å se konsekvensen av din teori om å gradere hva levende individer er verdt. Det er akuratt en slik gradering av "verdi" som gjør at man kommer til å tvinge gen-modifisert mat på de sultrammede i Irak og u-land. God bedring, Sør. Hei, Vi gir deg enda en sjanse til å svare på spørsmålet: "Så, alphan, her er spørsmålet: Graderer du, eller graderer du ikke, "levende skapninger" når du drikker vann?" Istedet for bortforklaringer om "gen-modifisert mais", så tror jeg du må innrømme at du åpenbart graderer! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Jasså, så du har opplevd alt dette? Isåfall kondolerer jeg så mye.. Selvfølgelig har jeg ikke opplevd noe av dette (heldigvis) og selvfølgelig er det jævlig synd på menneskene rundt om i verden. Jeg besitter ikke svaret på hva hvordan dette bør løses. Tilgjengjeld har jeg svaret på hvordan vi kan begrense pelsdyrenes lidelse (gjenntatt til det kjedsommelige, da jeg tydeligvis har med en tungnemm mann(?) å gjøre) : Slutt å kjøpe pels! You see now?? Hei, Jeg har (dessverre) opplevd mye mer enn det, men det er en annen sak. Poenget var mer at hvis slike ting er en del av hverdagen din (hvis det skjer med "venner og bekjente") så blir liksom ikke "synder i pelsdyrnæringen" så relevante, hvis du forstår? Og det er en myte at man kan "gjøre noe med" slakterimetodene i Kina. De eksporterer knapt til Norge. Derimot er det veldig lett å redde tusenvis av barn fra død pga sult eller barnesykdommer. Hvis vi skulle påvirke kineserene til noe, burde det vel være til å behandle jente-barn bedre? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Helt enig med dyrevenn, molli og metronom!Jeg fatter ikke at noen kan synes det er fint å pynte seg med produkter som stammer fra dyr som lider. Dessuten er jo problemstillingen for en gangsskyld jævlig enkel: Hvis alle slutter å kjøpe pels og skinn vil det jo heller ikke være behov for å produsere det.. Jeg synes at debatten har nyanser, da jeg ikke finner det like forkastelig med alle dyreprodukter. Etter min mening er poenget å redusere lidelse, og hvis en kan benytte dyr til f.eks mat og lær etter at de har levd et verdig liv og blitt tatt av dage på en måte som ikke innebærer angst og unødvendig smerte er det en ting. Pels er uansett forkastelig og totalt unødvendig! Fysj.. Svært mange dyr i matvareproduksjonen har det minst like ille som dyr i pelsdyrnæringen. Tenkte bare jeg skulle nevne det. Og for en burhøne, bingegris eller storfe på bås er det vel ikke store trøsten om de ender som mat, all den tid de har det helt jævlig. Sånn sett er det ingen forskjell på dyr til matproduksjon og dyr til pelsproduksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-533646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Svært mange dyr i matvareproduksjonen har det minst like ille som dyr i pelsdyrnæringen. Tenkte bare jeg skulle nevne det. Og for en burhøne, bingegris eller storfe på bås er det vel ikke store trøsten om de ender som mat, all den tid de har det helt jævlig. Sånn sett er det ingen forskjell på dyr til matproduksjon og dyr til pelsproduksjon. Hei& takk for svar! Jeg er enig med deg i a dyr i kjøttindustrien heller ikke har det bra, desverre. jeg spiser lite kjøtt og vurderer å slutte helt med det.. Jeg mener bare at det for en gangs skyld er så ukomplisert å ta standpunkt. Det er et veldig lite offer å slutte å bruke pelsprodukter og jeg klarer ikke å forstå at noen vil fortsette å bruke slikt. jeg har litt større forståelse for at det kan være vanskelig å slutte med kjøtt på dagen, for å bli veganer e.l Spesiellt hvis man ikke bor i Oslo.. Jeg er helt i mot dyreforsøk også, men jeg synes det er et langt mere nyansert spørsmål, der jeg kan respektere at noen har andre meninger enn meg. jeg klarer ikke å akseptere pelskåper eller respektere de som eier en.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-534200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Svært mange dyr i matvareproduksjonen har det minst like ille som dyr i pelsdyrnæringen. Tenkte bare jeg skulle nevne det. Og for en burhøne, bingegris eller storfe på bås er det vel ikke store trøsten om de ender som mat, all den tid de har det helt jævlig. Sånn sett er det ingen forskjell på dyr til matproduksjon og dyr til pelsproduksjon. Selvfølgelig har du helt rett i at for det dyret det er snakk om spiller det ikke noen rolle om det blir pels eller pølse..Det er bare det at pels, itillegg til å være en grusom skjebne for dyrene, virker så unødvendig.. men jeg burde ikke spise kjøtt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-534205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hei& takk for svar! Jeg er enig med deg i a dyr i kjøttindustrien heller ikke har det bra, desverre. jeg spiser lite kjøtt og vurderer å slutte helt med det.. Jeg mener bare at det for en gangs skyld er så ukomplisert å ta standpunkt. Det er et veldig lite offer å slutte å bruke pelsprodukter og jeg klarer ikke å forstå at noen vil fortsette å bruke slikt. jeg har litt større forståelse for at det kan være vanskelig å slutte med kjøtt på dagen, for å bli veganer e.l Spesiellt hvis man ikke bor i Oslo.. Jeg er helt i mot dyreforsøk også, men jeg synes det er et langt mere nyansert spørsmål, der jeg kan respektere at noen har andre meninger enn meg. jeg klarer ikke å akseptere pelskåper eller respektere de som eier en.. "jeg klarer ikke å akseptere pelskåper eller respektere de som eier en.." For noen år siden arvet jeg en eldgammel sauskinnspels. Dyrene er spist opp etter sitt stusslige liv (enda sauer hvertfall får gå ute om sommeren i det minste), og har sånn sett gjort nytta si. Men PELS er det like fullt. Problematisk? For meg er ikke svaret å bli vegan, nødvendigvis. Selv spiser jeg LITT kjøtt, men kun fra villt eller dyr som blir behandlet bra - dvs. jeg kjøper økologisk kjøtt (og melk og egg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-534360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 "jeg klarer ikke å akseptere pelskåper eller respektere de som eier en.." For noen år siden arvet jeg en eldgammel sauskinnspels. Dyrene er spist opp etter sitt stusslige liv (enda sauer hvertfall får gå ute om sommeren i det minste), og har sånn sett gjort nytta si. Men PELS er det like fullt. Problematisk? For meg er ikke svaret å bli vegan, nødvendigvis. Selv spiser jeg LITT kjøtt, men kun fra villt eller dyr som blir behandlet bra - dvs. jeg kjøper økologisk kjøtt (og melk og egg). Mei, jeg finner det ikke problematisk å eie en gammel saue pels.. Jeg har heller ikke noe i mot at folk beholder andre typer gammel pels heller som de har arvet e.l Jeg hadde nok ikke brukt den,både fordi jeg hadde hatt ett forklaringsproblem ( folk henger seg allerde opp i at jeg ikke er vegetarianer) og fordi jeg tror det kan virke provokativt? Jeg synes det er mange forskjellige aspekter innenfor dyrevern, og jeg kjøper ikke noe ferdigpakket meningspresang fra dyrebeskyttelsen eller noah eller noe sånt.. Huff, jeg har fått så mange svar fra folk som er uenige med meg, jeg håper jeg ikke høres ut som en sånn Kari Mills type?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95273-dyr-er-mer-verdt-enn-mennesket/page/3/#findComment-534379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.