Gå til innhold

Kjære Bondevik: det blir ikke jobber av å styrke Aetat

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Fokuset må være på nye arbeidsplasser. Framskynd statlige prosjekter så folk kan få jobb, så sparer vi dagpenger og får inn skatt.

Småbedriftene skattes i hjel og skjemaveldet er enormt. En som skal drive catering må forholde seg til 85 ulike lover og forskrifter og 19 ulike skjemaer.

En rørlegger må fylle ut ti skjemaer for å bytte et sluk, det tar 1,5 time å fylle ut. I et av dem skal han fortelle hvor han vil kaste det gamle sluket. For å ansette noen må han forholde seg til 65 ulike lover og forskrifter og bruke masse tid på skjemarutiner, derfor ansetter han ikke noen, og sier nei til kunder.

Vi administreres i hjel og skattes i hjel.

Nå jobber hver 3. yrkesktive i det offentlige i Norge. Mens i Tyskland og Storbritannia er det hver 7. De norske offentlig ansatte finner på stadig mer skjemaer og rapportering, slik at det kreves mer ansatte for å håndtere det, servicen blir dårligere og tregere i det offentlige for hvert år. Det kreves dobbelt så mye i avgifter for å bygge et hus i dag enn for 5 år siden, og skjemaene er blitt dobbelt så mange, Lover og forskrifter er blitt doblet i antall. Behandlingstida for ulike saker blir lenger og lenger. Ligningskontoret i Oslo bruker 3-4 mnd på å avgjøre en sak det tar 10 min å behandle.

Hvor skal vi ende ?

Har du en skrekkhistorie fra etatene ?

I mitt tilfelle brukte de 2 år på en arvesak hos skattefogden. Det tok 4-6 uker å få svar på brev, og det var ikke mulig å få svar på NOE pr telefon.

Fortsetter under...

Jeg er litt bekymret for om effektiviseringen av det offentlige vil gi oss flere arbeidsledige. Men ellers er jeg enig.

Lurer fremdeles på hvor det ble av fattigdomssatsningen.

Er null bedre service, og null ideer på aetat i år som i fjor. Nå er de bare flere som går der og subber. Her går folk i snitt 2 år ledige før de får noen jobb, wake up and smell the fish!

Nei, dette hjelper ikke. Hadde de visst hvilket klister fattigdom er hadde de kjøpt plasterfjerner og delt ut i stedet, ikke bare laget mer volum på klisteret.

Firkant forbannet håpløst system der det er lettere å havne mellom stolene enn å treffe dem.

Hei,

I en intervju-runde med utlendinger som jobbet i Norge var det bred enighet (og overraskelse) over hvor LITE byråkrati det var i Norge sammenliget med andre land.

Og offentlig sektor i Norge er mindre enn i kapitalismens høyborg - Sveits....

Med vennlig hilsen

Hei,

I en intervju-runde med utlendinger som jobbet i Norge var det bred enighet (og overraskelse) over hvor LITE byråkrati det var i Norge sammenliget med andre land.

Med vennlig hilsen

**Hei,

I en intervju-runde med utlendinger som jobbet i Norge var det bred enighet (og overraskelse) over hvor LITE byråkrati det var i Norge sammenliget med andre land.**

Hvis de har så MYE byråkrati, så er det jo merkelig at de ikke engang har papirer på hvem de er, når de kommer hit.

**Hei,

I en intervju-runde med utlendinger som jobbet i Norge var det bred enighet (og overraskelse) over hvor LITE byråkrati det var i Norge sammenliget med andre land.**

Hvis de har så MYE byråkrati, så er det jo merkelig at de ikke engang har papirer på hvem de er, når de kommer hit.

Hvem er "de"? Tror du alle utlendinger i Norge er asylsøkere?

Tror du at situasjonen er den samme i Somalia og India?

De har formodentlig mistet papirene i papirmøllen i hjemlandet! ;-)

Med vennlig hilsen

Helt enig i at det blir ikke nye jobber av å styrke aetat..

..men ellers er den "statistikken" du legger frem bare tull.

Prosjekt "et enklere Norge" ble påbegynt i forbindelse med innangen til nytt årtusen.

Det jobbes målrettet mot å redusere antall skjemaer, rydde i lover og forskrifter. Det offentlige ligger langt fremme når det gjelder elektronisk kommunikasjon.

Alle offentlige etater har serviceerklæringer som viser hva du kan forvente av behandlingstider på saker.

Sikkert ikke vanskelig å finne skrekkhistorier for så å generalisere disse, men veien går faktisk stikk motsatt av det du sier..

..både vet jeg og er min erfaring som har mye å gjøre med det offentlige, skjemaer, lover, forskrifter m.m.

Annonse

Helt enig med deg om det store byråkratiet.

Om arbeidsledighet: Aetat må nødvendigvis styrkes fordi ledigheten øker og der blir flere som etterspør hjelp hos Aetat. Du har rett i at det ikke blir flere jobber av å styrke Aetat, men det er vel ikke hensikten.

De som kan litt makroøkonomi ser sammenhengen mellom arbeidsledighet og inflasjon. Nå er arbeidsledigheten lav, men økende.

Etter vanlig keynesiansk økonomisk teori holdes inflasjonen lav og arbeidsledigheten minimal (ikke helt lik null ! Det er umulig.) ved å tilpasse offentlige budsjetter riktig. Alle regjeringer de siste tiårene har mer eller mindre fulgt denne teorien.

Her vil de altså tillate arbeidsledigheten totalt å stige noe for å holde inflasjonen rundt 2,5 %. Samtidig vil de antagelig prøve å begrense langtidsledigheten. Det er vel dette de sikter til når de snakker om å begrense arbeidsledigheten.

Det høres det litt rart ut at arbeidsledigheten totalt må økes noe. Men det er etter vanlig keynesiansk teori et nødvendig onde.

petter smart

Hei,

Med vennlig hilsen

Regner med det er personer fra land utenfor Europa du snakker om nå. Disse kommer som regel fra fattige land, og at disse har mye byråkrati kommer ikke som noen overraskelse. Men så er de heller ikke noe vi bør sammenligne oss med.

Gjest Ex-byråkrat

Hei,

Med vennlig hilsen

Men da kan man jo lure på hva alle disse ansatte driver med, når publikum ikke opplever det som byråkrati....

I valget mellom å tro at fraværet av opplevd byråkrati skyldes at de ansatte er fryktelig smidige, fleksible og effektive, kontra at det faktisk er ansatt en god del mennesker som ikke yter et akseptabelt dagsverk og nærmest gjemmer seg bort i systemet i håp om at ingen "ser" dem, ja så tror jeg nok mest på den siste forklaringen.

Jeg har selv jobbet i offentlig sektor, og der var det knapt noen som hadde ytelsesforventninger eller målte hva man presterte. Men alle var vi opptatt av å henge om våre gode dager....

Riktignok er den etaten under store omstillinger idag, men at det er maaaange offentlige ansatte som fortsatt har gode dager, er jeg ikke i tvil om.

Men da kan man jo lure på hva alle disse ansatte driver med, når publikum ikke opplever det som byråkrati....

I valget mellom å tro at fraværet av opplevd byråkrati skyldes at de ansatte er fryktelig smidige, fleksible og effektive, kontra at det faktisk er ansatt en god del mennesker som ikke yter et akseptabelt dagsverk og nærmest gjemmer seg bort i systemet i håp om at ingen "ser" dem, ja så tror jeg nok mest på den siste forklaringen.

Jeg har selv jobbet i offentlig sektor, og der var det knapt noen som hadde ytelsesforventninger eller målte hva man presterte. Men alle var vi opptatt av å henge om våre gode dager....

Riktignok er den etaten under store omstillinger idag, men at det er maaaange offentlige ansatte som fortsatt har gode dager, er jeg ikke i tvil om.

Hei,

Joda - men slik er det da i mange store bedrifter. Det har ikke nødvendigvis noe med "offentlighet" å gjøre, men med størrelsen på organisasjonen.

Det er jo heller intet som tilsier at ikke samme forventninger kan stilles til ansatte i offentlige som i private organisasjoner.

Med vennlig hilsen

Regner med det er personer fra land utenfor Europa du snakker om nå. Disse kommer som regel fra fattige land, og at disse har mye byråkrati kommer ikke som noen overraskelse. Men så er de heller ikke noe vi bør sammenligne oss med.

Hei,

Det gjelder faktisk de fleste land - i større eller mindre grad.

Poenget er at dette med "å vi er så ueffektive, og alt er så ille" sytekoret, orkestrert av Frp, faktisk ikke er basert på virkeligheten.

Med vennlig hilsen

petter smart

Hei,

Det gjelder faktisk de fleste land - i større eller mindre grad.

Poenget er at dette med "å vi er så ueffektive, og alt er så ille" sytekoret, orkestrert av Frp, faktisk ikke er basert på virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Problemene med byråkratiet er mange. Det er ikke enkelt å få en bedrift på beina i Norge.

Men det største problemet er det enorme offentlige forbruket.

Alle forventer at de skal ha like mye penger å rutte med uansett om de jobber eller ikke. Dette går ikke i lengden. Det må lønne seg å jobbe.

Problemene med byråkratiet er mange. Det er ikke enkelt å få en bedrift på beina i Norge.

Men det største problemet er det enorme offentlige forbruket.

Alle forventer at de skal ha like mye penger å rutte med uansett om de jobber eller ikke. Dette går ikke i lengden. Det må lønne seg å jobbe.

Som påpekt: offentlig sektor i Norge er MINDRE enn i Sveits, og sammenlignbar med de flesta andre land.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg er litt bekymret for om effektiviseringen av det offentlige vil gi oss flere arbeidsledige. Men ellers er jeg enig.

Lurer fremdeles på hvor det ble av fattigdomssatsningen.

Er null bedre service, og null ideer på aetat i år som i fjor. Nå er de bare flere som går der og subber. Her går folk i snitt 2 år ledige før de får noen jobb, wake up and smell the fish!

Nei, dette hjelper ikke. Hadde de visst hvilket klister fattigdom er hadde de kjøpt plasterfjerner og delt ut i stedet, ikke bare laget mer volum på klisteret.

Firkant forbannet håpløst system der det er lettere å havne mellom stolene enn å treffe dem.

Her er det bare en tomste fyr som bare ser problemer og ikke skjønner bæret av hva han driver med i Aetat. Bare i staten en slik kan blir ansatt. Attpåtil er han der bare tre dager i uka, og køen foran døra blir lenger og lenger.

Ulv I Faarikaal

Helt enig i at det blir ikke nye jobber av å styrke aetat..

..men ellers er den "statistikken" du legger frem bare tull.

Prosjekt "et enklere Norge" ble påbegynt i forbindelse med innangen til nytt årtusen.

Det jobbes målrettet mot å redusere antall skjemaer, rydde i lover og forskrifter. Det offentlige ligger langt fremme når det gjelder elektronisk kommunikasjon.

Alle offentlige etater har serviceerklæringer som viser hva du kan forvente av behandlingstider på saker.

Sikkert ikke vanskelig å finne skrekkhistorier for så å generalisere disse, men veien går faktisk stikk motsatt av det du sier..

..både vet jeg og er min erfaring som har mye å gjøre med det offentlige, skjemaer, lover, forskrifter m.m.

Da har jeg truffet for mange feil folk ?

Sikker på at jeg ikke lukter en liten partisk tendens ?

Her er det bare en tomste fyr som bare ser problemer og ikke skjønner bæret av hva han driver med i Aetat. Bare i staten en slik kan blir ansatt. Attpåtil er han der bare tre dager i uka, og køen foran døra blir lenger og lenger.

De ringte faktisk i dag, nå skulle de ha meg ut i praksis, måtte komme ned for å diskutere i morgen.

Amazing!

Gleder meg til å jobbe full tid for 5200 kr mnd inkl. barnetillegg, og tilskudd på 1500 kr for å dekke full barnehageplass.

*ler*

Får gjort noe iallefall.

Ulv I Faarikaal

De ringte faktisk i dag, nå skulle de ha meg ut i praksis, måtte komme ned for å diskutere i morgen.

Amazing!

Gleder meg til å jobbe full tid for 5200 kr mnd inkl. barnetillegg, og tilskudd på 1500 kr for å dekke full barnehageplass.

*ler*

Får gjort noe iallefall.

Ikke til å bli feit av nei. Men noe å gjøre mens du opparbeider litt kompetanse ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...