Gjest julianne Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Et moralsk dilemma, vil ha meninger... Hei! Jeg setter stor pris på om dere kan dele deres meninger om følgende med meg. Det gjelder en "sak" vi diskuterer i vennegjengen, og vi er ikke enige. Det hadde vært interessant å høre hva flere mener, og gjerne hvorfor. Spørsmålet er: Hva er "riktig" å gjøre når man vet om noen som urettmessig mottar overgangsstønad? Den moren det gjelder, var i utgangspunktet enslig forsørger. Hun fikk full overgangsstønad, og støtte til først å ta opp karakterer fra videregående, deretter til en treårig høyskoleutdanning. Men midtveis i det andre studieåret fikk hun et barn med en mann hun nå bor sammen med. Dermed faller retten til stønader som enslig forsørger bort, eller? De er registrert på forskjellig bosted, men bor sammen. Han er i fullt arbeid og har en grei lønn. Men hun mottar nå stønad som enslig forsørger for begge barna, og har beholdt alle de andre ytelsene også. Altså har hun ikke meldt ifra at hun og mannen bor sammen. Hun har antagelig også aktivt søkt om ytelser for barn nr. 2? De skal forøvrig gifte seg når hun har fullført studiene neste sommer. Det vi ikke blir enige om, er hva som er "riktig" å gjøre når man vet om dette. Er det straffbart å ikke melde ifra? Jeg er litt "passivt unfallende" og tenker slik at trygdemisbruk er straffbart, så da kan det få store konsekvenser for den det gjelder hvis man melder fra. Aner ikke hva slags straffer man kan få, men antar at man ihvertfall må betale tilbake urettmessig ervervede trygdeytelser. Jeg aner ikke om man kan få annen staff i tillegg, om man blir anmeldt, eller havner i noe strafferegister. I tillegg tar vedkommende utdanning som barnevernspedagog, og jeg frykter at noe slikt kanskje kan gjøre det vanskelig for henne å få jobb i offentlig sektor etterpå? Mens flere av de andre mener at man er pliktig til å melde ifra? Egentlig er jeg helt enig, men jeg tenker på konsekvensene for den det gjelder, og ville ha fått dårlig samvittighet for å melde fra og dermed påføre en annen person vansker. Hva mener dere? Setter enormt pris på å få høre flest mulig meninger om dette! Hilsen - julianne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hvis du virkelig ønsker å hjelpe denne kvinnen, bør du overtale henne til selv å si i fra at hun er samboer. Jeg jobber innenfor disse etatene selv, og dersom hun blir "tatt" for trygdemisbruk" har hun ihvertfall ødelagt for seg selv. Det kan bare være et tidsspørsmål når trygdekontoret likevel får greie på dette, de har sine metoder for å finne det ut og da er det for sent. Dersom hun selv sier i fra vil det nok ikke bli noe mer etterforskning for den tiden som har gått. Du kan selvfølgelig velge å tipse trygdekontoret anonymt, konsekvensen for kvinnen vil bli den samme og hennes karriere som fremtidig barnevernspedagog kan nok henge i en tynn tråd. (Kommer vel litt an på om det er et lite tettsted eller en stor by) Er du tøff nok og har ryggrad til det kan du gjøre begge deler: Prøv å overtal kvinnen til selv å si i fra. Hvis hun nekter så si til henne at du kommer til å varsle trygdekontoret. Og gjør det. Nei, det er nok ikke direkte straffbart å ikke si i fra om slike forhold, med mindre du aktivt har vært med på å hjelpe partene med å sjule forholdet. (f.eks. lånt dem din adresse e.l.) Strafferammen på trygdemisbruk varierer med omfanget- størrelsen på svindelsen og om det er gjort med fullt overlegg eller ikke. Trygdemisbruk er svindel på lik linje med annen svindel. Jeg synes ikke vi skal godta det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hvis du virkelig ønsker å hjelpe denne kvinnen, bør du overtale henne til selv å si i fra at hun er samboer. Jeg jobber innenfor disse etatene selv, og dersom hun blir "tatt" for trygdemisbruk" har hun ihvertfall ødelagt for seg selv. Det kan bare være et tidsspørsmål når trygdekontoret likevel får greie på dette, de har sine metoder for å finne det ut og da er det for sent. Dersom hun selv sier i fra vil det nok ikke bli noe mer etterforskning for den tiden som har gått. Du kan selvfølgelig velge å tipse trygdekontoret anonymt, konsekvensen for kvinnen vil bli den samme og hennes karriere som fremtidig barnevernspedagog kan nok henge i en tynn tråd. (Kommer vel litt an på om det er et lite tettsted eller en stor by) Er du tøff nok og har ryggrad til det kan du gjøre begge deler: Prøv å overtal kvinnen til selv å si i fra. Hvis hun nekter så si til henne at du kommer til å varsle trygdekontoret. Og gjør det. Nei, det er nok ikke direkte straffbart å ikke si i fra om slike forhold, med mindre du aktivt har vært med på å hjelpe partene med å sjule forholdet. (f.eks. lånt dem din adresse e.l.) Strafferammen på trygdemisbruk varierer med omfanget- størrelsen på svindelsen og om det er gjort med fullt overlegg eller ikke. Trygdemisbruk er svindel på lik linje med annen svindel. Jeg synes ikke vi skal godta det. Jeg vil bare si at det å si fra til trygdekontoret har liten hensikt! De bryr seg jo ikke! Kjenner noen som ble meldt av farmora til ungen...Kvinnfolket satt på trygdekontoret og sippa seg unna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg vil bare si at det å si fra til trygdekontoret har liten hensikt! De bryr seg jo ikke! Kjenner noen som ble meldt av farmora til ungen...Kvinnfolket satt på trygdekontoret og sippa seg unna. Det er ikke riktig, trygdekontoret har plikt til å ta slike saker på alvor og det gjør de også. Jeg kan ikke uttale meg om den konkrete saken , men det kan jo være formildende omstendigheter i en hver sak. Og det er jo ikke sikkert at det alltid er slik som det ser ut utenfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Det er ikke riktig, trygdekontoret har plikt til å ta slike saker på alvor og det gjør de også. Jeg kan ikke uttale meg om den konkrete saken , men det kan jo være formildende omstendigheter i en hver sak. Og det er jo ikke sikkert at det alltid er slik som det ser ut utenfra. Denne saken var akkurat slik den så ut jo... Og som sagt, de bryde seg ikke. Dama grein seg fra hele greia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Denne saken var akkurat slik den så ut jo... Og som sagt, de bryde seg ikke. Dama grein seg fra hele greia. ja, ja, hun var kanskje en god skuespiller. Men som regel fungerer det ikke sånn. Jeg mener at vi alle har et ansvar for å avdekke slike forhold. Og ang. hun som skulle utdanne seg til barnevernpedagog. Hun kan på sikt komme til å jobbe f.eks. på et sosialkontor og dermed komme nær innpå slike saker. Og hun blir vel ikke særlig "troverdig" dersom hun selv har drevet å svindlet trygdekontoret? Man ansetter ikke en tidligere bankraner som bankfunksjonær heller, og det blir vel litt av det samme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 ja, ja, hun var kanskje en god skuespiller. Men som regel fungerer det ikke sånn. Jeg mener at vi alle har et ansvar for å avdekke slike forhold. Og ang. hun som skulle utdanne seg til barnevernpedagog. Hun kan på sikt komme til å jobbe f.eks. på et sosialkontor og dermed komme nær innpå slike saker. Og hun blir vel ikke særlig "troverdig" dersom hun selv har drevet å svindlet trygdekontoret? Man ansetter ikke en tidligere bankraner som bankfunksjonær heller, og det blir vel litt av det samme? Jeg er helt enig med deg jeg. Men jeg ser jo her at folk ikke har noen skrupler mot å svindle. Skal tro om de som sier de ikke ville sagt noe også synes det er i orden å svindle forsikringsselskapene? Eller at det er ok å ta med seg mat fra jobben når man jobber på Rema? Og hva med alle som hyler over seg for de innvandrerne som blir tatt for sånt? "Send dem tilbake!" Men når det er vi sjøl som sniker til oss mange hundre tusen vi ikke har krav på, ja da er det, "Stakkar man vet jo ikke om de klarer seg om noen sladrer" *HMF* Dobbeltmoral! Jeg synes å huske en tråd her for en tid tilbake om svart arbeid. DA var alle så imot og greier... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/95408-et-moralsk-dilemma-vil-h%C3%B8re-andres-meninger/#findComment-534778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.