Gå til innhold

Har du tatt 1-års bilde sjøl, -

Anbefalte innlegg

Gjest Itj no nei...

-med digitalt kamera!?

Snuppa vår er snart 1 år, og vi burde tatt bilde av ho, - men det er jo så sinnsvakt dyrt!! Men vi har et digitalt kamera, og har tatt noen ganske vellykte bilder tidligere, som vi har fått fremkalt til papirbilder over nettet.

Jeg skal prøve å ta bilder i ettermiddag, men jeg trenger noen tips:

1) Med eller uten klær?

2) EVt. hvilke klær?

3) Med eller uten leiker?

4) Hvem av forhandlerne på nettet har det beste tilbudet på forstørrelser nå?

5) Har DU gjort det på dette viset sjøl, og ble du fornøyd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95410-har-du-tatt-1-%C3%A5rs-bilde-sj%C3%B8l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Med eller uten klær?

Ja, begge deler. Du bruker digikam, så det er jo bare å knipse i vei til du får et vellykket bilde, og slette fortløpende de håpløse.

2) EVt. hvilke klær?

Noen fine, kanskje? Jeg ville valgt noe Reima-Tec... ;-)

Uten, men mindre lekene er nødvendig for å få barnet til å sitte i ro.

Vet ikke.

Nei, og vet ikke. Men, skal du forstørre bildet, bør du ha et veldig bra digitalt kamera for at papirresultatet skal bli OK.

Uten at jeg er noen stor fotograf, er det viktig å gå nær ved porttrett fotografering. Sett opp en nøytral bakgrunn (ev. heng opp et laken el) og, sørg for godt lys. :-)

tilleggstips: Ikke ha klær med ett stort mønster på, f.eks. et digert bamsefjes foran på genseren. Dette kan fort se forstyrrende ut, fordi ikke hele motivet blir med på bildet.

Husk også at bildet bør se bra ut på veggen etter mange år, så ha enklest mulig påkledning, slik at dette ikek tiltrekker seg oppmerksomhet.

Men naken er også fint, og en "klassiker" må vel være å kun ha på snekkerbukse med oppbrettede bein, bare tær, naken overkropp.

Gudd løkk! :-)

sandra1365380284

1) Med eller uten klær?

Ja, begge deler. Du bruker digikam, så det er jo bare å knipse i vei til du får et vellykket bilde, og slette fortløpende de håpløse.

2) EVt. hvilke klær?

Noen fine, kanskje? Jeg ville valgt noe Reima-Tec... ;-)

Uten, men mindre lekene er nødvendig for å få barnet til å sitte i ro.

Vet ikke.

Nei, og vet ikke. Men, skal du forstørre bildet, bør du ha et veldig bra digitalt kamera for at papirresultatet skal bli OK.

Uten at jeg er noen stor fotograf, er det viktig å gå nær ved porttrett fotografering. Sett opp en nøytral bakgrunn (ev. heng opp et laken el) og, sørg for godt lys. :-)

Jeg synes du kan prøve både med og uten klær. I og med at du har digitalkamera kan du jo ta veldig mange bilder av gangen. Du kan også gå inn på et fotoprogram å se om du vil ha noen nakenbilder i sort/hvitt, det er lett å ordne og veldig populært. Prøv også å ordne en fin bakgrunn. Feks. en ensfarget vegg, henge et teppe o.l.bak. Du kan godt ha med leker, men bare 1 stk, ellers blir det rotete. En fin teddybjørn eller lekebil? (litt store) Ellers så vet jeg at Fotolabo er ganske billige og bra på bilder og forstørrelser. Brukte dem til noen av brudebildene mine som jeg gav bort ;)

Gjest god oppløsning

Har du laget forstørrelser med detkameraet tidligere Du må ha ganske god oppløsning for at store bilder skal bli bra.

Jeg ville prøvd først, og laget etpar forstørrelser. Og hvis det ikke blir 100% bra, så ville jeg gått til fotografen i tillegg.

Jeg ville tatt mange bilder, du behøver ikke forstørre alle nå(men prøv noen store forstørrelser, slik at dere vet det er god nok oppløsning).

Annonse

Gjest julianne

Har du forstørret bilder fra kameraet ditt før? Jeg trodde det holdt med tre mill. piksler, men dengang ei. Grumsete bilder ble det.

Mine beste tips:

Fotografier tatt utendørs på en gråværsdag (overskyet) pleier å bi fine.

Nøytrale klær...men for all del ikke masse hvitt.

Med mindre ungen er litt mørk i huden da.

Nøytral bakgrunn. Jeg har prøvd med metervare dandert på veggen... og tyll i filder på gulvet. Det ble ikke så verst. Helt til småen satte tenna i stoffet. da var det stopp.

Glem klisjeer: Saueskinn, kurvstol etc. er blæææsj. Prøv noe mindre "oppstilt".

Lykke til! Hæn e du fra forræstn?

Hilsen

Gjest julianne

Har du forstørret bilder fra kameraet ditt før? Jeg trodde det holdt med tre mill. piksler, men dengang ei. Grumsete bilder ble det.

Mine beste tips:

Nøytral bakgrunn. Jeg har prøvd med metervare dandert på veggen... og tyll i filder på gulvet. Det ble ikke så verst. Helt til småen satte tenna i stoffet. da var det stopp.

Hilsen

Uff. Jeg mente tyll i folder. Ikke filder. Hihi, her går det litt vel fort i svingene av og til :-)

Gjest Itj no nei...

Mine beste tips:

Hilsen

E æ ifrå Oppdal, men bur no i en anna lainsdel. Innj du, da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...