Gå til innhold

Jeg skal ikke være vanskelig her..men

Anbefalte innlegg

Gjest Yunalesca 23

alvorlig talt...

Når jeg leser de fleste innlegg her på forumet (da mener jeg også samliv og seksualitet + flere) så blir jeg gang på gang slått av hvor ekstremt mange mennesker som ikke klarer å skrive riktig.

"alergisk","trusel",inkaellse", osv...

Hvordan har det seg at folk rett og slett ikke klarer å skrive riktig lenger?

Ikke ment som kritikk folkens, jeg måtte bare påpeke det for jeg blir like sjokkert hver gang ;)

Andre syn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95428-jeg-skal-ikke-v%C3%A6re-vanskelig-hermen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

sprocket1365380446

Altfor få i norge kan det spøtt om rettskriving for å si det mildt. Hva lærer man egentlig på skolen idag? Mange kan ikke engang sette sammen ei setning så den blir forståelig for andre.

En grunn kan være at alt skal gå så innmari raskt og særlig på nettet, så de tar seg ikke tid til å skrive ordene.

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Kan bare svare for meg selv!

Dette er vel ingen eksamen i rettskriving? Selv så gidder jeg ikke bruke all verdens tid på å lese gjennom innlegga mine for å rette opp små skjønnhetsfeil.

At folk får med seg meningen er viktigst! Om en bytter om på bokstaver, som mange gjør, så leser jeg det like lett for det.

Synes det er mye vanskeligere å lese innlegg uten avsnitt enn det er å lese innlegg med stavefeil!

Og så er jeg veldig glad i dem som gidder sette igang noen hjerneceller for å få til en overskrift som sier noe om innholdet i innlegget!

Det er mange grunner:

1. Folk er minst like dårlige i norsk i dag som da jeg begynte å jobbe på kontor i 1971, og klaget over alle feil.

2. Folk skriver altfor fort på DOL og ser ikke skikkelig over det de skriver.

3. Så vidt jeg vet, kan man ikke bruke noe rettingsprogram her på DOL.

4. Folk (iallfall jeg) bryr seg ikke med å slå opp et ord man er usikker på her.

5. Noen har for det meste hatt nynorsk på skolen, men synes de bør bruke bokmål her; da blir det lett en blanding.

6. Noen har sendt for mye SMS-meldinger eller chattet for mye, og de bruker samme språket her.

Gjest lærer'n

Altfor få i norge kan det spøtt om rettskriving for å si det mildt. Hva lærer man egentlig på skolen idag? Mange kan ikke engang sette sammen ei setning så den blir forståelig for andre.

En grunn kan være at alt skal gå så innmari raskt og særlig på nettet, så de tar seg ikke tid til å skrive ordene.

... og i innlegget ditt mangler det to komma og en stor bokstav......

Annonse

petter smart

De fleste som er her inne er kvinner mellom 30-40. Det er svært få unge mennesker slik at det blir litt dumt å skylde på skolegangen i dag.

"alergisk" er en opplagt skrivefeil.

"trusel" er en opplagt skrivefeil.

"inkaellse" skriver man fordi man har det travelt. Syns det er forskjell på de to tingene, jeg da, selv om man kan skjerpe seg på den siste.

"Threat" er oversatt med "trusel" i Clue...

Ha-vanskelig

Hei,

Kanskje du burde se for deg muligheten av at enkelte synes det er mer viktig å få frem sine synspunkter enn å bruke tid på rettskvrnig?

All ære til disse, da DOL vanskelig kan sees på som et forum for pertentlighet, men skal være et diskusjons-forum, hvor alle skal kunne få uttrykke sine meninger.

Hvis du synes at ortografien på DOL er plagsom eller forstyrrende, bør du kanskje la være å følge diskusjonene, subsidiært oppsøke din fastlege.

Lykke til videre:)

Med vennlig hilsen,

Gjest Yunalesca 23

Jeg må le litt når folk ber meg om å gjøre på andre ting hvis jeg blir litt sjokkert over noe så "tåpelig" som rettskriving.

Her på DOL får jeg ofte inntrykk av at pokker heller, her man skal helst ikke REAGERE på noe som helst som har med hvordan DOL'ere uttrykker seg osv...

Men nå er det dog slik at jeg reagerer på det. Om man skriver så ræva flyr eller er helt omvendt på grunn av SMS osv, så er det like ille uansett.

Det er nemlig helt forjævlig å lese enkelte innlegg. Og det er jeg i fulle rett til å MENE - uavhengig av hva alle andre mener det er unødvendig å henge seg opp i.

Men jeg spurte om andre syn og det fikk jeg.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...