Gå til innhold

Hvor mange jøder er det i verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de fleste som bor i Polen jøder?. Hva er definisjonen på en jøde?

Skrevet

Hei!

Veit ikkje om eg kan svare deg på det...

Men er nyskjerrig på korfor du spørr om det???

Ulv I Faarikaal
Skrevet

14-15 mill.

220 mrd muslimer.

osv.

Hvordan det ?

Skrevet

Jeg vet ikke om de fleste som bor i Polen er jøder, tror neppe det...

Men definisjonen på en jøde er vel en som bekjenner seg til jødedommen, vil jeg tro. Evt. en som er født inn i jødedommens religiøse tilhørighet.

Må også spørre som de to andre, hvorfor lurer du på det?

Skrevet

Hei!

Veit ikkje om eg kan svare deg på det...

Men er nyskjerrig på korfor du spørr om det???

Jeg fant ut på nett at det var ca 17 mill jøder i verden.

Du kan jo ikke tro på jødedommen og kalle deg jøde? Jeg lærte på barneskolen at man kunne se på en person om han var jøde, utifra nesa blant annet...dette er da en menneskerase??

Noe av grunnen til at jeg spurte var pga 2 verdenskrig, og det var jo i Polen Hitler og Tyskland tok livet av flest jøder...

Skrevet

Du kan jo ikke tro på jødedommen og kalle deg jøde? Jeg lærte på barneskolen at man kunne se på en person om han var jøde, utifra nesa blant annet...dette er da en menneskerase??

Noe av grunnen til at jeg spurte var pga 2 verdenskrig, og det var jo i Polen Hitler og Tyskland tok livet av flest jøder...

Hei,

Jøde kan bety TO forskjellige ting:

1) En person som tror på jødedommen (slik kristne tror på kristendommen).

2) En person som er jøde genetisk sett.

Innenfor jødedommen må man ha jødisk mor for å være "jøde på den riktige måten".

===

Det du lærte på barneskolen er åpenbart bare tull - det finnes etiopiske jøder (som er svarte), for eksempel.

Bortsett fra det er jødenes DNA så likt palestinerenes DNA at Israel måtte oppgi å utvikle genetiske våpen mot dem, fordi de samme våpnenen også ville utryddet jøder.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo alltid en vurdering av hva som skal kalles en jøde.

Jeg fant tallet 14,1 millioner i en rapport.6 mill var i USA, ca 3 i Europa. 4 i Asia (det er vel i Israel det) og 1 mill i Sør-Amerika.0,2 mill i Afrika.

Det var nok mange jøder i Polen før krigen, men ikke mange der nå. Kanskje bare noen titusener igjen.

OK ?

Skrevet

Du kan ikke se på en jøde om han er jøde! Sterotypien av en jøde er en med stor neste, men laaaangt fra alle jøder har "jødenese". Er ikke f.eks Seinfeldt jøde? Han har vel ikke noen utpreget spesiell nese?

Bodde et år i USA og ble kjent med mange jøder, og ingen av dem skilte seg fysisk fra de andre jeg ble kjent med der. For å være jøde, må du a) være født inn i en jødisk familie, og/eller B) bekjenne deg til jødedommen. Om man kan BLI jøde ved å bekjenne seg til jødedommen, aner jeg ikke.

Det er ikke snakk om en egen menneskerase (ut fra tradisjonelle rasebetegnelser). Man kan også diskutere om det i det hele tatt er riktig å snakke om "raser", da de aller fleste "rasene" er blandinger av flere forskjellige folkeslag/"raser".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...