Gå til innhold

Røyk&sånn..

Anbefalte innlegg

En for alle, alle for en? :o)

Søsteren min jobber på apotek, og der måtte hun pent kle av seg "apotek-klærne", kle på seg sine egne, røyke, vaske hender, pusse tenner, kle på seg apotek-klærne igjen hver gang det var røykepause. Hun fant det lettere å slutte.. Sånn sett fikk Høybråten det som han ville.

Selv hadde jeg nok røyka ti ganger mer, samt tatt meg en dusj "for å være sikker" og dermed latt hver røykepause vart en drøy halvtime bare for å provosere...

Ja, det er jo nesten det de oppfordrer til. Vi slang bare lange kåper utenfor uniformen men som sagt noe plagsomt for pasientene var det ikke. Sto på en veranda og røkte.

Men det er jo mere synd på pasientene. En kompis av meg var på sykehuset en uke og fikk røyka to røyk. Ingen spurte om de skulle hjelpe ham engang. Han kom ikke ut av senga men var ikke alvorlig syk.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• toci

6

• laguna1365380434

6

• Tornerose

5

Mest aktive i denne tråden

Og jeg kom bare til å tenke på hvor mange teorier jeg har hørt om krybbedød. Det har vært lansert et dussin eller to. Alt ifra hvilken stilling ungen ligger i, plastleker, skumgummi-madrassen, name it.

Den med røyklukt i klærne var ny. :-)

De som røyker skal ikke ha babyen i senga si heller. Jeg gjorde det men det var før man fikk beskjed om det.

Gjest flutta

Mange plages ikke mer av røyklukt enn f.eks jeg plages av folk på trikken med dårlig ånde og kroppslukt. Men forskjellen er at de har lov, og blir oppmuntret av "staten", til å klage og syte.

(For ordens skyld; jeg røyker ikke)

".................."

Men hva med de som faktisk plages da? Skal de bare måtte plages, siden det er mange som ikke gjør det?

Røykere blir behandlet som jøder under andre verdenskrig.

Det er ikke lenge til vi får egne leire vi må "bo" i.

Det var vel å overdrive en smule? Synes det blir veldig smakløst å sammenligne nedslaktningen av millioner av uskyldige, med det å må gå ut og røyke, stakkars.

Det var vel å overdrive en smule? Synes det blir veldig smakløst å sammenligne nedslaktningen av millioner av uskyldige, med det å må gå ut og røyke, stakkars.

Det er ikke synd på meg, men på f.eks. stakkars helsearbeidere som i praksik blir nødt til å stumpe røyken.

Annonse

Det er ikke synd på meg, men på f.eks. stakkars helsearbeidere som i praksik blir nødt til å stumpe røyken.

Synes også at det er _vel_ strengt, dette her. Mener at folk må da få lov å røyke, dersom de selv vil det. Voksne folk vet hvilke konsekvenser det kan få, og har valgt det selv. Men poenget mitt var at å sammenligne det med behandlingen av jødene under andre verdenskrig, det reagerer jeg sterkt på.

Gjør det virkelig det? Er det i såfall skadelig for barnet, hvis det nå skulle lukte røyken?

Hvis barnet har problemer med oksygenopptaket i kroppen kan det umulig være sundt om en pleier står og puster røykepust ned i ansiktet på det! Man anbefaler jo at foreldre hvor minst en av partene røyker ikke har friske spedbarn i samme seng så da er det vel logisk at det er enda verre for syke barn å få sånn pust rett i ansiktet?

Godt dere gjorde som dere ville:) Jeg synes antirøyk kampanjene blir mer og mer ondsinnede og sadistiske. Tror de folka der er mye mer bekymra for hevn en for min helse..

De er ikke bekymret for din helse i det hele tatt, de er bekymret for sin egen helse! Men det skjønner selvsagt ikke egoistiske røykere. Jeg kan helt fint forestille meg at en astmatiker, kanskje med migrene også, som ligger på sykehus ville få store problemer hvis alle pleierne skulle gå rundt å lukte røyk. Man er tross alt ikke frivillig på sykehus.

laguna1365380434

Jeg orker ikke gå inn i en røykediskusjon, men kom til å tenke på dette forskningsgreiene jeg hadde lest om da jeg leste tråden her.

Jeg antar at det må være slike forskningsresultater som ligger bak bestemmelsene om at helsepersonell ikke skal få lov å lukte røyk lenger.

Det som ligger bak disse bestemmelsene er overformynderi, bedrevitenhet og skadefryd.. Som de kanskje pakker inn i tvilsomme "forskningsresultat" Dette er på grunn av at ikke røykerne liker å føle seg overlegne røykerne

De er ikke bekymret for din helse i det hele tatt, de er bekymret for sin egen helse! Men det skjønner selvsagt ikke egoistiske røykere. Jeg kan helt fint forestille meg at en astmatiker, kanskje med migrene også, som ligger på sykehus ville få store problemer hvis alle pleierne skulle gå rundt å lukte røyk. Man er tross alt ikke frivillig på sykehus.

For det første er det vel neppe ALLE pleierne som ville ha luktet røyk uansett om de fikk lov til å røyke utenfor inngangen eller ikke.

For det andre; noen lukter røyk, andre lukter parfyme, atter andre har en halv liter hårspray i håret, en har vannvittig dårlig ånde, en har en svettelukt som er tre uker gammel.

Hvem skal ut?

For det første er det vel neppe ALLE pleierne som ville ha luktet røyk uansett om de fikk lov til å røyke utenfor inngangen eller ikke.

For det andre; noen lukter røyk, andre lukter parfyme, atter andre har en halv liter hårspray i håret, en har vannvittig dårlig ånde, en har en svettelukt som er tre uker gammel.

Hvem skal ut?

Jeg synes godt de som jobber på sykehus kan få forbud mot å bruke parfyme og hårspray på lik linje med røyking, et minimum av hygiene er selvsagt ønskelig, men kanskje å gå litt langt å tvinge noen til p dusje, det er tross alt ikke skadelig å puste inn svette på samme måte som det kan være skadelig å puste inn røyk eller sterk parfyme.

Jeg synes godt de som jobber på sykehus kan få forbud mot å bruke parfyme og hårspray på lik linje med røyking, et minimum av hygiene er selvsagt ønskelig, men kanskje å gå litt langt å tvinge noen til p dusje, det er tross alt ikke skadelig å puste inn svette på samme måte som det kan være skadelig å puste inn røyk eller sterk parfyme.

I dette tilfellet er det altså ikke snakk om å puste inn røyk, men om eventuelt å puste inn røykelukt. En vesentlig forskjell, synes du ikke?

Annonse

I dette tilfellet er det altså ikke snakk om å puste inn røyk, men om eventuelt å puste inn røykelukt. En vesentlig forskjell, synes du ikke?

Ja, det er selvsagt en vesentlig forskjell, og selv om jeg merker godt om naboen på trikken eller en kollega på andre siden av bordet røyker så er det som du sier røyklukt og ikke selve røyken, likevel synes jeg at på et sykehus hvor folk er _syke_ og er der ufrivillig, så bør man få slippe å kjenne parfyme- og røyklukter. Jeg synes ikke det er for mye forlangt, kun på _sykehus_ altså.

Ja, det er selvsagt en vesentlig forskjell, og selv om jeg merker godt om naboen på trikken eller en kollega på andre siden av bordet røyker så er det som du sier røyklukt og ikke selve røyken, likevel synes jeg at på et sykehus hvor folk er _syke_ og er der ufrivillig, så bør man få slippe å kjenne parfyme- og røyklukter. Jeg synes ikke det er for mye forlangt, kun på _sykehus_ altså.

Det er du selvsagt i din fulle rett til å mene, samtidig som jeg er i min fulle rett til å mene at dette er tull, tøys, fjant og fjåseri.

Personlig vil jeg gjerne unngå (i all hovedsak) utenlandske leger og sykepleiere som lukter som om de er marinert i tre uker gammel hvitløkssvette. Sier jeg det høyt, er jeg rasist.

Skal man fjerne alle ubehagelige lukter, har man en stor jobb foran seg, og hvorfor er det mer legitimt å kreve at helsepersonell som røyker skal bli kvitt røykelukt i hud, kropp og klær enn å kreve at andre kroppsluktende kvitter seg med sine lukter?

Men hva med de som faktisk plages da? Skal de bare måtte plages, siden det er mange som ikke gjør det?

Selfølgelig ikke. Og de plages heller ikke av adskilte røykeavdelinger og røykerom. De som er så ekstremt allergiske at de ikke tåler at enkelte lukter røyk må desverre finne løsninger på dette selv. Det blir det samme som om man er alergisk mot pelsdyr - man kan ikke forlange at andre ikke skal ha de fordi man møter de på gata og får problemer.

"...................."

Vi røyka likevel. Sjefen bestemte, det var bare hun og jeg som røyka.

På Ullevål har ingen lov å røyke i sykehusets hvite klær fordi de kan lukte røyk og pasienter kan se at ansatte røyker. Og de ansatte skal gå ut av porten for å røyke. Tenk deg hva kommunen ville tape i penger på de røykepausene, 10 minutter å gå til porten.

Er det sant? Jeg var hos en ørelege på Ullevål med datteren min for et års tid siden, og han legen var så innrøyka at jenta rygget. Han stinket! Både av pust og klær.

Enig med deg.

Gjest papirtiger

Det er vel ingen av de som jobber i helsebransjen som har bedt om å bli oppfatta som rollemodeller? De vil nok helst slippe.

Skal vi pålegge alle helsearbeidere å bruke kollektiv transport til og fra jobben også? Så de er forbilder for oss? Nei takk.

Tviler på at du var seriøs med innlegget ditt, men jeg skal svare allikevel.

"Det er vel ingen av de som jobber i helsebransjen som har bedt om å bli oppfatta som rollemodeller? De vil nok helst slippe."

Hvem BER om å bli rollemodell..? Kriminelle politi-menn, røykende leger, alkoholiserte lærere...de er alle rollemodeller.

"Skal vi pålegge alle helsearbeidere å bruke kollektiv transport til og fra jobben også? Så de er forbilder for oss? Nei takk."

Hadde du snakket om kollektiv-arbeidere hadde argumentat ditt hatt bittelitt logisk ressonement :)

Jaja, godt forsøk i allefall.

Er det sant? Jeg var hos en ørelege på Ullevål med datteren min for et års tid siden, og han legen var så innrøyka at jenta rygget. Han stinket! Både av pust og klær.

Ja, klart det er sant. Alle fikk gratis røykeplaster, tyggegummi eller inhalator i et halvt år. Egentlig et veldig godt tilbud men det gjør at man blir sta og ikke vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...