Gå til innhold

Røyk&sånn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tviler på at du var seriøs med innlegget ditt, men jeg skal svare allikevel.

"Det er vel ingen av de som jobber i helsebransjen som har bedt om å bli oppfatta som rollemodeller? De vil nok helst slippe."

Hvem BER om å bli rollemodell..? Kriminelle politi-menn, røykende leger, alkoholiserte lærere...de er alle rollemodeller.

"Skal vi pålegge alle helsearbeidere å bruke kollektiv transport til og fra jobben også? Så de er forbilder for oss? Nei takk."

Hadde du snakket om kollektiv-arbeidere hadde argumentat ditt hatt bittelitt logisk ressonement :)

Jaja, godt forsøk i allefall.

Jeg trodde rollemodeller var noe for barn? Er man voksen så får man ressonere selv.

En illustrasjon på hvor langt det kan gå; En dødsdømt fange i Texas ble klargjort for henretting. Han kunne få et siste ønske oppfylt, og spurte om han kunne få en røyk. Men det fikk han ikke lov til, -fengslet var nemlig røykfritt.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• toci

6

• laguna1365380434

6

• Tornerose

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg trodde rollemodeller var noe for barn? Er man voksen så får man ressonere selv.

En illustrasjon på hvor langt det kan gå; En dødsdømt fange i Texas ble klargjort for henretting. Han kunne få et siste ønske oppfylt, og spurte om han kunne få en røyk. Men det fikk han ikke lov til, -fengslet var nemlig røykfritt.

Rollermodeller er ikke bare for barn. Det er som med reklame, du blir påvirket selv om du ikke tror på det.

Du har forresten noen virkelig rare sammenlikninger. Et menneske skal DREPES og det du fokuserer på er røyk..jeez.

Skrevet

Jeg synes godt de som jobber på sykehus kan få forbud mot å bruke parfyme og hårspray på lik linje med røyking, et minimum av hygiene er selvsagt ønskelig, men kanskje å gå litt langt å tvinge noen til p dusje, det er tross alt ikke skadelig å puste inn svette på samme måte som det kan være skadelig å puste inn røyk eller sterk parfyme.

Gammel svette = ikke god nok hygiene. Ikke god nok hygiene betyr at man har ekstra mange døde husceller man strør om seg med, og ekstra mange bakterier man strør om seg med. På sykehus skal man ikke se bort fra at slike mennesker kan være en årsak til ekstra sykehusinfeksjoner. (for eksempel katereter-relaterte urinveisinfeksjoner) Så et visst minimum av personlig hygiene kan faktisk pålegges - til og med med faglig begrunnelse.

Når det gjelder astma/ allergi så bør i såfall peanøttspising, appelsinspising, kjæledyrhold, hvitløkspising, løk i lunsjen osv forbys på linje med parfyme, hårspray og røyk for helsearbeidere.

Hvis man skal følge den logikken da....

Skrevet

Gammel svette = ikke god nok hygiene. Ikke god nok hygiene betyr at man har ekstra mange døde husceller man strør om seg med, og ekstra mange bakterier man strør om seg med. På sykehus skal man ikke se bort fra at slike mennesker kan være en årsak til ekstra sykehusinfeksjoner. (for eksempel katereter-relaterte urinveisinfeksjoner) Så et visst minimum av personlig hygiene kan faktisk pålegges - til og med med faglig begrunnelse.

Når det gjelder astma/ allergi så bør i såfall peanøttspising, appelsinspising, kjæledyrhold, hvitløkspising, løk i lunsjen osv forbys på linje med parfyme, hårspray og røyk for helsearbeidere.

husceller "betyr" naturligvis huDceller ;o)

Skrevet

Så du vil altså likestille appelsinspising med røyking? Tydelig at røyking dreper hjerneceller også....

Skrevet

Så du vil altså likestille appelsinspising med røyking? Tydelig at røyking dreper hjerneceller også....

Du må jo lese hva jeg skriver, da - før du angriper! - jeg skrev: "Når det gjelder astma/ allergi.."

Svært mange allergikere får problemer med sterk appelsinlukt f.eks. For ikke å snakke om nøtteallergikere....

Skrevet

Du må jo lese hva jeg skriver, da - før du angriper! - jeg skrev: "Når det gjelder astma/ allergi.."

Svært mange allergikere får problemer med sterk appelsinlukt f.eks. For ikke å snakke om nøtteallergikere....

For de fleste nøtteallergikere skal det nok mer til en litt nøttepust før de får problemer, mens for folk med migrene og astma skal det ikke så mye til.

Gjest flutta
Skrevet

Selfølgelig ikke. Og de plages heller ikke av adskilte røykeavdelinger og røykerom. De som er så ekstremt allergiske at de ikke tåler at enkelte lukter røyk må desverre finne løsninger på dette selv. Det blir det samme som om man er alergisk mot pelsdyr - man kan ikke forlange at andre ikke skal ha de fordi man møter de på gata og får problemer.

"...................."

En viss forskjell på å møte noen på gata og å ha dem hengende over sykesenga når en er syk og ikke kan komme seg unna da. Ingen nekter helsepersonell å røyke på fritida så lenge de ikke stinker røyk på jobb. Tipper det ikke hadde blitt særlig populært med masse hundehår på sykepleieruniformen heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...