Gå til innhold

Nettbank


Anbefalte innlegg

Gjest Aqvarella
Skrevet

Om man er i tvil om man har tasta inn tiktig kid- nummer og kontonummer på mottaker, er det mulig å finne ut av det. Eller må man bare vente å se om det dukker opp purringer?

Hadde jo vært supert om det hadde vært mulig å finne det ut fra egen nettbank, men jeg er litt fersk på dette.

Noen som vet?

hare1365380455
Skrevet

Jeg er også ny bruker av nettbank, men gå inn på den (sr-bank.no tror jeg). Der kan du klikke deg inn på de overføringene du har foretatt eller se på kontoutskriften. Da ser du mottakere og kontonumrene. Prøv!

Skrevet

I nettbanken min (Gjensidige Nor), har det hendt at jeg har fått opp feilmelding om jeg har tastet ugyldig KID. Da går jeg ut fra at det er lagt inn en viss "regel" for hvordan KID til akkurat det firmaet være (antall sifre mm).

Ellers kan du vel få opp detaljer på betalte regninger? Evt. skrive ut hver betaling dersom du vil ha det i en oversikt for ettertiden.

Skrevet

Under "detaljer" på linjen kan du se kontonummer.

Obs, overfører du penger til feil konto er løpet kjørt. Da er du i tilfelle avhengig av at den feilaktige mottakeren er ærlig og returnerer beløpet.

Jeg overførte feil engang og oppdaget det umiddelbart. Ringte banken for å få stoppet det, men de kunne ikke gjøre noe.

Skrevet

Når det gjelder KID, så har det ofte en fast lengde som er registrert for den kontoen du betaler til.

Det siste sifferet i KID-nummeret er dessuten ett kontrolltegn som framkommer av de andre sifferne i KID-nummeret. Hvis du skriver ett siffer feil, så stemmer ikke dette kontrollsifferet, og da protesterer web-banken.

Mange web-banker slår opp riktig navn når du gir inn ett kontonummer. Hvis den ikke finner kombinasjonen av kontonummer og eier, får du gjerne beskjed om det.

Skrevet

KID må stemme med ditt kontonummer og oppdrag.

Du får oftest opp firmanavn på betalingsbekreftelsen du svarer på før du bekrefter betaling.

hare1365380455
Skrevet

Under "detaljer" på linjen kan du se kontonummer.

Obs, overfører du penger til feil konto er løpet kjørt. Da er du i tilfelle avhengig av at den feilaktige mottakeren er ærlig og returnerer beløpet.

Jeg overførte feil engang og oppdaget det umiddelbart. Ringte banken for å få stoppet det, men de kunne ikke gjøre noe.

Det er litt skummelt ja med store beløp som skal fra konto. Mange tall vi må taste!

Skrevet

Det er litt skummelt ja med store beløp som skal fra konto. Mange tall vi må taste!

Ja, gjelder å holde tunga rett i munn. I mitt tilfelle så overførte jeg med "melding", dvs. ikke noe KID nummer.

Fikk forøvrig pengene tilbake etter å ha sendt mail til fyr'n, hvor jeg la meg paddeflat og pøste på med smileys. :-)

Skrevet

Det spørs hvilken bank du har, min nettbank godtar ikke et ukorrekt KID-nummer, så skulle jeg skrive feil får jeg beskjed og kan skrive inn på nytt. Når jeg skriver inne kontonummer kommer avsender automatisk opp, dermed kan jeg lett sjekke at det stemmer. Samboeren min bruker Nordea og der må han passe på selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...