Gå til innhold

hvordan bli myk?trenger råd!

Gjest batteri

Anbefalte innlegg

Gjest batteri

jeg føler for å bli litt mer bevegelig og tøyelig, hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? nytter det å begynne å strekke ekstra ut hver dag, prøve å komme lengre og lengre ned i spagat f.eks?eller er det skadelig? jeg var mye mer tøyelig før men det har blitt verre de siste årene...skal gå på danselinja og vil ikke vere den som så vidt når frem til tærne når vi strekker ut...:) blir veldig takknemlig for råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nupsi

Du har løsningen selv. Varm godt opp, og så tøyer du litt lenger enn det som føles godt. Slik fortsetter du så ofte du føler for. Ikke press deg for langt, og du må ikke tøye når du ikke er oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Oppvarming og alt det der er du sikkert klar over allerede. Ellers:

Gjør det over tid, kontinuitet er viktig.

Varier gjerne mellom passiv og aktiv tøyning.

I tillegg til oppvarminga, tøy først lett noen titalls sekunder. Deretter hold lengre av gangen.

Det finnes dusinvis av ulike metoder (f.eks. "pust inn, pust ut-metoden"), jeg veit egentlig ikke hva jeg skal skrive. Si ifra hvis du vil ha noe mer konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønsefar

Oppvarming og alt det der er du sikkert klar over allerede. Ellers:

Gjør det over tid, kontinuitet er viktig.

Varier gjerne mellom passiv og aktiv tøyning.

I tillegg til oppvarminga, tøy først lett noen titalls sekunder. Deretter hold lengre av gangen.

Det finnes dusinvis av ulike metoder (f.eks. "pust inn, pust ut-metoden"), jeg veit egentlig ikke hva jeg skal skrive. Si ifra hvis du vil ha noe mer konkret.

hva menes med passiv og aktiv tøying?og når det gjelder oppvarming, er det bare å løpe,danse osv. i noen minutter før jeg tøyer?jeg var klar over at kroppen skal være oppvarmet og sånn, men så har jeg sett i noen blader der de viser uttøyings øvelser og anbfaler og gjøre dem om kvelden for da har kroppen vært i aktivitet hele dagen..men det er altså ikke nok, man skal varme opp uanset? jeg må bare være sikker:) tusen takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

hva menes med passiv og aktiv tøying?og når det gjelder oppvarming, er det bare å løpe,danse osv. i noen minutter før jeg tøyer?jeg var klar over at kroppen skal være oppvarmet og sånn, men så har jeg sett i noen blader der de viser uttøyings øvelser og anbfaler og gjøre dem om kvelden for da har kroppen vært i aktivitet hele dagen..men det er altså ikke nok, man skal varme opp uanset? jeg må bare være sikker:) tusen takk for hjelp!!

Hei.

Det finnes en hel haug med ulike teser og hypoteser rundt dette. Jeg har snakka med folk som har dårlig erfaring med hva jeg har GOD erfaring med, og omvendt!

Passiv tøyning: Du får hjelp av "en ytre mekanisme", som regel en annen person, til å "stretche".

Aktiv tøyning: Du bruker egen kroppsvekt og egne mekanismer til å stretche.

Oppvarming: Med oppvarming menes, som du allerede er klar over, aktivitet med en moderat intensitet. F.eks. 15 min. jogging, ja. Men husk lette tøyninger før du begynner med de tyngre!

Når det gjelder oppvarming, eller ikke oppvarming: Det går greit å tøye uten oppvarming først, på den betingelse at du ikke tøyer intensivt. Men effekten er da relativt begrensa.

Det som derimot kan anbefales, er å kjøre egne økter med stretching. Dvs. at du varmer opp, først med rolig aerob aktivitet, deretter med lette tøyninger. Så går du gjennom noen sett med mer intensive tøyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest batteri

Hei.

Det finnes en hel haug med ulike teser og hypoteser rundt dette. Jeg har snakka med folk som har dårlig erfaring med hva jeg har GOD erfaring med, og omvendt!

Passiv tøyning: Du får hjelp av "en ytre mekanisme", som regel en annen person, til å "stretche".

Aktiv tøyning: Du bruker egen kroppsvekt og egne mekanismer til å stretche.

Oppvarming: Med oppvarming menes, som du allerede er klar over, aktivitet med en moderat intensitet. F.eks. 15 min. jogging, ja. Men husk lette tøyninger før du begynner med de tyngre!

Når det gjelder oppvarming, eller ikke oppvarming: Det går greit å tøye uten oppvarming først, på den betingelse at du ikke tøyer intensivt. Men effekten er da relativt begrensa.

Det som derimot kan anbefales, er å kjøre egne økter med stretching. Dvs. at du varmer opp, først med rolig aerob aktivitet, deretter med lette tøyninger. Så går du gjennom noen sett med mer intensive tøyninger.

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...