Gå til innhold

Arv og uskiftet bo og svigermor

Anbefalte innlegg

Gjest svigerdattra

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men i alle fall: Min mann er i midten av tredveårene. Hans mor lever. Hans far døde rundt -96. Han har ikke mottatt farsarv. Hans mor har formue (skattesøk) på ca 570 000,-. Da hans far døde fikk han lov å låne 130 000,- av sin mor. Dette er penger som er utbytte av aksjer som hans far hadde i en bedrift. Han har betalt tilbake til sin mor 70 000,- og fått ettergitt 60 000,-. Denne resterende summen på 60 000,- har aldri blitt omtalt eller oppført som farsarv. Det jeg lurer på er om han kan anmode om å få sin farsarv? Jeg vet ikke om hans svigermor har solgt nevnte aksjer, men dersom ikke, vil kan ha krav på utbytte av disse dersom de skulle være en del av farsarven? Etter at hans far døde solgte hans mor huset og kjøpte leilighet. Da måtte min mann skrive under på noen papirer, men han husker ikke hva der var.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95668-arv-og-uskiftet-bo-og-svigermor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart han kan anmode...men å sitte i uskiftet bo er jo nettopp retten til å ikke skifte med barna før begge foreldrene er døde. Såfremt mor ikke gifter seg på nytt er det da ingen grunn til å skille mellom morsarv og farsarv.

Hvis mannen din har søsken som ikke har fått tilsvarende økonomisk hjelp som de 60.000

er det rimelig at de blir sett som forskudd på arv.

Selvsagt kan han spørre, men har han andre søsken da? Jeg mener at har han fått 60.000,- i forskudd så bør eventuelle søsken få tilsvarende først.

Jeg synes det er en liten uting å be om dette hvis ikke mora er godt formuende og kan gjøre det uten å slite hardt med det.

Arv skal man behandle forsiktig og helst ikke nevne så mye før begge foreldrene er døde. Den som bør ta dette opp er mora selv, men selvsagt er det lovlig å spørre.

Har han søsken er det meget viktig at de også blir informert om eventuell mer forskudd og at alle blir enige om det.

Sitter mora i uskifte bo, så kan han ikke forlange noe og gjør hun det ikke, så bør han for skams skyld ikke forlange noe synes jeg. Men be eller spørre om det er jo forsåvidt greit.

Ulv I Faarikaal

Selvsagt kan han spørre, men har han andre søsken da? Jeg mener at har han fått 60.000,- i forskudd så bør eventuelle søsken få tilsvarende først.

Jeg synes det er en liten uting å be om dette hvis ikke mora er godt formuende og kan gjøre det uten å slite hardt med det.

Arv skal man behandle forsiktig og helst ikke nevne så mye før begge foreldrene er døde. Den som bør ta dette opp er mora selv, men selvsagt er det lovlig å spørre.

Har han søsken er det meget viktig at de også blir informert om eventuell mer forskudd og at alle blir enige om det.

Sitter mora i uskifte bo, så kan han ikke forlange noe og gjør hun det ikke, så bør han for skams skyld ikke forlange noe synes jeg. Men be eller spørre om det er jo forsåvidt greit.

Jeg lurer på om mora kan sette pengene over styr uten at noen kan gjøre noe ? Kan hun selge formuesgjenstander og bruke opp/ gi bort sparepenger til andre enn livsarvingene uten skriftlig samtykke ?

Gjest svigerdattra

Jeg mener at har han fått 60.000,- i forskudd så bør eventuelle søsken få tilsvarende først.

Disse pengene har aldri blitt omtalt eller ført opp som arv. Jeg regner med at hans søsken har fått den samme summen.

Vet ikke hva du mener med godt formuende? Utbetalt leilighet, kjøpte ny bil i forrige uke uten å ta opp lån, og mere utbetalt pr mnd enn en sjefs-stilling innen det offentlige kan vel kanskje sies å være litt formuende?

Jeg lurer på om mora kan sette pengene over styr uten at noen kan gjøre noe ? Kan hun selge formuesgjenstander og bruke opp/ gi bort sparepenger til andre enn livsarvingene uten skriftlig samtykke ?

Hei fåreulv.

Så lenge svigermor (i dette tilfellet) lever kan hun gjøre med sine eiendeler som hun vil. Hun kan gi fra seg i øst og i vest uten noens samtykke. Sitter hun derimot i uskiftet bo, kan hun ikke gjøre det. Da må hun skifte ut sin avdøde ektemanns del først.

Annonse

En gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo, og barna kan ikke kreve å få noen arv på dette tidspunktet.

Men den gjenlevende ektefelle skal ikke forringe boet, heter det.

Ektefellen kan ikke selge fast eiendom f.eks. uten samtykke fra barna ( og det var vel det din mann underskrev på)

Men dersom mor her ønsker å gifte seg igjen, må hun skifte med barna først.

Jeg er selv enke. Jeg valgte å skifte boet, slik at barna fikk sin farsarv. Dette var mest på grunn av at jeg ville stå helt fritt, ville selge huset f.eks.

hun kan gjøre det uten samtykke, men slik adferd kan gjøre at arvingene kan kreve at boet skiftes.

Jeg mener at har han fått 60.000,- i forskudd så bør eventuelle søsken få tilsvarende først.

Disse pengene har aldri blitt omtalt eller ført opp som arv. Jeg regner med at hans søsken har fått den samme summen.

Vet ikke hva du mener med godt formuende? Utbetalt leilighet, kjøpte ny bil i forrige uke uten å ta opp lån, og mere utbetalt pr mnd enn en sjefs-stilling innen det offentlige kan vel kanskje sies å være litt formuende?

Tror dere skal trø litt varsomt her. Det er tross alt morens eiendeler som hun og mannen hennes har jobbet for i et helt liv. Greit nok at det er arv, men det er jo noe man får når BEGGE foreldrene er død, ikke sant?

Jeg personlig sitter bare igjen med min mor, da min far døde for noen år siden. Det ville aldri falt med inn å så mye som ymte frempå at jeg vil gjøre krav på noe farsarv! Det er jo tross alt hennes hus, bil, båt, penger... Ikke mine.

Men om min mor velger å gifte seg med vennen sin, så er det jo en helt annen ting. Da må hun skifte bo. Men da er det hennes valg, og ikke mitt :)

Logitechmusa

"Vet ikke hva du mener med godt formuende? Utbetalt leilighet, kjøpte ny bil i forrige uke uten å ta opp lån, og mere utbetalt pr mnd enn en sjefs-stilling innen det offentlige kan vel kanskje sies å være litt formuende?"

Dette er svigermors eventuelle formue, hennes penger, hennes bil. At ho tydeligvis har god råd gir ikke mannen din noen rettigheter til å få noe som helst fra henne så lenge hun lever.

Svigermora di har rett til å sitte i uskiftet bo, ho har rett til å disponere sine egne penger. Det er rett og slett smålig ikke å unne henne dette, det virker nesten som om dere tror dere som en selvfølge kan kreve en del av det hun eier.

Gjest svigerdattra

Tror dere skal trø litt varsomt her. Det er tross alt morens eiendeler som hun og mannen hennes har jobbet for i et helt liv. Greit nok at det er arv, men det er jo noe man får når BEGGE foreldrene er død, ikke sant?

Jeg personlig sitter bare igjen med min mor, da min far døde for noen år siden. Det ville aldri falt med inn å så mye som ymte frempå at jeg vil gjøre krav på noe farsarv! Det er jo tross alt hennes hus, bil, båt, penger... Ikke mine.

Men om min mor velger å gifte seg med vennen sin, så er det jo en helt annen ting. Da må hun skifte bo. Men da er det hennes valg, og ikke mitt :)

Jeg hadde fått forskjellige opplysninger før jeg la in dette innlegget. Nå vet jeg at hun har krav på å ha uskiftet bo.

Logitechmusa

Hun kan sette sin halvdel av boet over styr uten at noen kan bry seg. Hun kan derimot IKKE sette barnas farsarv over styr. Her må også tas med i betraktningen det hun eventuelt har ervervet for egne midler etter at ektefellen døde.

Hilsen tidligere Balooba

Annonse

Gjest svigerdattra

"Vet ikke hva du mener med godt formuende? Utbetalt leilighet, kjøpte ny bil i forrige uke uten å ta opp lån, og mere utbetalt pr mnd enn en sjefs-stilling innen det offentlige kan vel kanskje sies å være litt formuende?"

Dette er svigermors eventuelle formue, hennes penger, hennes bil. At ho tydeligvis har god råd gir ikke mannen din noen rettigheter til å få noe som helst fra henne så lenge hun lever.

Svigermora di har rett til å sitte i uskiftet bo, ho har rett til å disponere sine egne penger. Det er rett og slett smålig ikke å unne henne dette, det virker nesten som om dere tror dere som en selvfølge kan kreve en del av det hun eier.

det virker nesten som om dere tror dere som en selvfølge kan kreve en del av det hun eier.

Det var dette jeg hadde fått opplyst av venner, og stilte deretter spørsmålet på dol. Nå vet jeg at han ikke har krav på farsarv før moren er borte. Dette er visstnok en forholdsvis ny regel. Ikkeno galt i å lure på dette?

Gjest ChiengMai

det virker nesten som om dere tror dere som en selvfølge kan kreve en del av det hun eier.

Det var dette jeg hadde fått opplyst av venner, og stilte deretter spørsmålet på dol. Nå vet jeg at han ikke har krav på farsarv før moren er borte. Dette er visstnok en forholdsvis ny regel. Ikkeno galt i å lure på dette?

Så veldig ny er den loven neppe. Da faren min døde for ni år siden gjaldt den i alle fall. Noen nevner 1991 (?), det er tross alt 12 år siden!

Gjest svigerdattra

Så veldig ny er den loven neppe. Da faren min døde for ni år siden gjaldt den i alle fall. Noen nevner 1991 (?), det er tross alt 12 år siden!

Har aldri hatt behov for å sette meg inn i slike regler. Dersom regelen er fra -91, da er den ikke ny. Jeg skriver bare hva jeg har fått opplyst.

Ulv I Faarikaal

Hun kan sette sin halvdel av boet over styr uten at noen kan bry seg. Hun kan derimot IKKE sette barnas farsarv over styr. Her må også tas med i betraktningen det hun eventuelt har ervervet for egne midler etter at ektefellen døde.

Hilsen tidligere Balooba

Da må det kanskje være tinglyst på eiendommen at hun sitter i uskifte ?

Hun kan gjøre hva hun vil med det hun eier, så lenge hun er ved sine fulle fem.

Selv om det er slik du beskriver, så er det likevel ikke riktig at ungene skal komme å spise av dette lasset. Det er tross alt foreldrene som har bygget dette opp til slik det er i dag. De har betalt skatt, hatt det tøft, spart og slitt og så skal ungene komme å spise av lasset? Det synes jeg faktisk er litt frekt jeg.

La dama bruke sine midler som hun har slitt for på seg selv. Det som ofte skjer er at ungene får noen surt oppsparte midler og så kjøper de seg bil eller tar seg en flott ferietur eller søler det bort på ett eller annet.

Din svigermor har ikke alltid hatt det slik som hun har det nå,hun har garantert jobbet og slitt for det.

Jeg sier til min mor at bruk pengene på deg selv mens du lever, ikke spar for at vi barna skal få noen kroner ekstra når du er borte.

Hun har slitt nok som det er om hun ikke skal spare så vi barna kan leve ekstra godt og kjøpe noe luksusting.Vi har det tross alt bedre i dag enn vår foreldre-generasjon hadde det, når de var like gamle som oss.

Jeg lurer på om du synes det er ok at dine barn begynner å mase på de pengene du eventuelt har spinket, slitt og spart i mange år? Er det ikke mer riktig at du/dere kan bruke det på dere selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...