Gå til innhold

Radioteknikk, trådløst nett, mikroovn, trådløs overføring av TV

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vasker godt rundt forseglingen på mikrobølgeovnen, for å sjekke at du ikke har noen lekkasje.

Kjøper "spenningsfilter" (med både filter og overspenningsbeskyttelse) for å "ta knekken på" forstyrrelser som forplanter seg via 230V nettet.

Jeg vil anta at data og TV bruker samme frekvens, så da er det trolig lite du kan gjøre, bortsett fra å forsøke å flytte på antennene, slik at du nuller ut forstyrrelser. Det kan bli vanskelig, pga mange refleksjoner inne i en bolig.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Vasker godt rundt forseglingen på mikrobølgeovnen, for å sjekke at du ikke har noen lekkasje.

Kjøper "spenningsfilter" (med både filter og overspenningsbeskyttelse) for å "ta knekken på" forstyrrelser som forplanter seg via 230V nettet.

Jeg vil anta at data og TV bruker samme frekvens, så da er det trolig lite du kan gjøre, bortsett fra å forsøke å flytte på antennene, slik at du nuller ut forstyrrelser. Det kan bli vanskelig, pga mange refleksjoner inne i en bolig.

Med vennlig hilsen

Takk, jeg skal prøve. Jeg har tilgang til alt du nevner. Problemet med TV og nettet blir mindre jo større avstand det er mellom de ulike enhetene, naturlig nok. Dataenhetene har UPS online med skilletrafo.

Takk, jeg skal prøve. Jeg har tilgang til alt du nevner. Problemet med TV og nettet blir mindre jo større avstand det er mellom de ulike enhetene, naturlig nok. Dataenhetene har UPS online med skilletrafo.

Hei,

Et annet tips er å sjekke at "alt" (særlig mikrobølgeovnen og datamaskinen) er godt jordet.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Et annet tips er å sjekke at "alt" (særlig mikrobølgeovnen og datamaskinen) er godt jordet.

Med vennlig hilsen

Alle stikkontakter er jordet, og jordingen sikret med jordspyd. Jordfeilbrytere på kursene, og rør/avløp er koblet til elektrisk jord med kobberbånd og rustfrie skruer.

Datanettet kan buke 16 ulike kanaler, mens TV-signalene kan bruke 6 ulike. Er i ferd med å prøve å bytte kanaler.

Jeg har ikke så stort håp om å få orden på dette.

Særlig at datanettet forstyrrer TV-signaler er plagsomt. Mulig jeg resignerer og legger TV-kabel :-(

Ulv I Faarikaal

Hei,

Med vennlig hilsen

Ved å velge kanal ytters på skalaen på begge systemer, blir forstyrrelsen mindre, også hvis jeg endrer stillingen på antenner til minimum av effekt, nesten så det ikke virker.

Annonse

Ved å velge kanal ytters på skalaen på begge systemer, blir forstyrrelsen mindre, også hvis jeg endrer stillingen på antenner til minimum av effekt, nesten så det ikke virker.

Hei,

Forsøk også å bevege litt på antennene. På så høye frekvenser får man null-punkter (akkurat som hvis man lager bølger i et badekar med én finger), så vil det finnes steder hvor refleksjonene er i motfase og utligner hverandre.

Dog har jeg aldri prøvd dette med spread spektrum technology (som jeg antar du bruker), som jo varierer frekvensen hele tiden.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Forsøk også å bevege litt på antennene. På så høye frekvenser får man null-punkter (akkurat som hvis man lager bølger i et badekar med én finger), så vil det finnes steder hvor refleksjonene er i motfase og utligner hverandre.

Dog har jeg aldri prøvd dette med spread spektrum technology (som jeg antar du bruker), som jo varierer frekvensen hele tiden.

Med vennlig hilsen

Det virker å flytte på enhetene, men kroppen jorder, så jeg må gå vekk for å se effekten. Skjønner at dette er et puslespill, ja.

Ulv I Faarikaal

Magikk og trolldom er de korrekte tekniske ordene! :-)

Kan virke skummelt at støyen er vekk når jeg står der, og kommer tilbake når jeg går vekk :-)

Men ikke når en vet at kroppen påvirker antenna. Det er altså ikke en liten nisse som sitter og ler inni der.

Kan virke skummelt at støyen er vekk når jeg står der, og kommer tilbake når jeg går vekk :-)

Men ikke når en vet at kroppen påvirker antenna. Det er altså ikke en liten nisse som sitter og ler inni der.

Hei,

Det skjer fordi kroppen din fungerer som en kondensator/jordplan, som endrer resonans-frekvensen og utstålingsfeltet til antennen.

Ettersom du neppe har spektrumanalysatorer i hundretusen-kroners klassen hjemme (?), er det nok enklest å forsøke å flytte på ting, evt. skjerme med metall-gjenstander.

Håper du får et brukelig resultat.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Det skjer fordi kroppen din fungerer som en kondensator/jordplan, som endrer resonans-frekvensen og utstålingsfeltet til antennen.

Ettersom du neppe har spektrumanalysatorer i hundretusen-kroners klassen hjemme (?), er det nok enklest å forsøke å flytte på ting, evt. skjerme med metall-gjenstander.

Håper du får et brukelig resultat.

Med vennlig hilsen

En jerngryte er tatt i bruk :-) Riktig plassert sperrer den for støyen. Skal se om jeg finner noe mer pyntelig å bruke eller en annen plassering.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...