Gå til innhold

Trynetillegg til lærere, pysete ledere eller sosialisme ?


Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Skoleledere vet ikke utmerket godt hva som foregår, de må få beskjed fra andre om det. De sitter ikke inne på et kontor med røntgenøyne inn i alle klasserom. Hittil har det vært stor mangel på lærere, dette er første året hvor det har snudd. Jeg etterlyser forslag som er rettferdig over for elever i vurdering av lærere.

Da må skoleledere skaffe seg kunnskap om hva som foregår, så de kan bidra til en riktig evaluering.

Rettferdighet for elevene oppnås ved at de får gode lærerkrefter. Når vi stiller krav til kunnskapsnivået, er det urettferdig å gi dem dårlige lærere.

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    51

  • Sør

    39

  • efa

    1

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke sett noen forslag fra deg om hvordan evalueringen skal gjøres. Hvem bekrefter det når du sier at du er greid å jobbe sammen med en umulig. Du, umuliusen eller rektor?

Umuliusen vet h*n er umulig, men h*n er fagperson til fingerspissene, en jobb skal gjøres, og syns jeg det er for jævlig, står det ti andre for tur og stepper inn. Derfor biter jeg i det sure gresset og er såre fornøyd med at jeg klarer å beherske meg og ikke lar en drittsekk ta meg.

Gjest bebba

Nei det er ikke enkelt hvis vedkommende ikke har språk.

Skal vi da la de dårlige lærerne få beholde jobben sin og bare gi opp ?

Fortjener elevene det ? Bør vi ikke sørge for at elevene får best mulige lærerkrefter så sant det er mulig ? Burde vi ikke forsøke ?

Jo selvfølgelig bør vi forsøke å la alle få så god undervisning som mulig. Jeg sliter bare litt med å forstå begrepet "dårlig lærer". Jeg har jobbet med noen som aldri burde kommet i nærheten av mennesker, jeg har jobbet med rasende dyktige lærere og jeg har jobbet med mange som har vært unge og uerfarne , men lovende lærere. Jeg har også fått evaluering, referanser og medarbeidersamtaler hvor jeg har fått mye skryt og alt har gått bra, likevel står jeg nå å må kjempe for å fortsette som lærer. Ingen har spurt elevene mine og de kan ikke svare heller. Ingen spurte dem eller meg da jeg ble satt inn til dem fordi rektor mente at det var tilpasset arbeid. Noe som gjorde meg mere syk, da blir det dårlig evaluering. Skal jeg da leve med stempelen dårlig lærer? Nyansene er ganske mange her. Det går ikke an å si opp en sykemeldt arbeidstaker, hvor mange lærere i fare for oppsigelse ville blitt sykemeldt osv.

På mitt arbeidssted har det skjedd både smisking og sleiking eller hva du vil kalle det og det tar jeg klar avstand fra.

Gjest bebba

Da må skoleledere skaffe seg kunnskap om hva som foregår, så de kan bidra til en riktig evaluering.

Rettferdighet for elevene oppnås ved at de får gode lærerkrefter. Når vi stiller krav til kunnskapsnivået, er det urettferdig å gi dem dårlige lærere.

Da må vi også ha en ordentlig evaluering av skoleledere. Jeg snakket med en lærerveninne på telefonen i dag, hun hadde vært til medarbeidersamtale i går. Før samtalen måtte hun fylle ut et skjema om sine personlige mål til å bli en bedre lærer. I samtalen med ass. rektor ble svarene rettet på. Pedagogisk er dette uforsvarlig og idiotisk, kanskje en ny lederstil i skolen for å få frem bedre lærere?

Gjest bebba

Når gode lærere ikke tar initiativ til evaluering så skjønner jeg det. En mulighet kan være at de ikke vil komme på kant med kolleger. Hvis de forlanger evaluering vil det kanskje bryte paragrafer i janteloven.

Du forventer vel ikke at "de dårlige lærerne" forlanger evaluering.

Ulv I Faarikaal

Jo selvfølgelig bør vi forsøke å la alle få så god undervisning som mulig. Jeg sliter bare litt med å forstå begrepet "dårlig lærer". Jeg har jobbet med noen som aldri burde kommet i nærheten av mennesker, jeg har jobbet med rasende dyktige lærere og jeg har jobbet med mange som har vært unge og uerfarne , men lovende lærere. Jeg har også fått evaluering, referanser og medarbeidersamtaler hvor jeg har fått mye skryt og alt har gått bra, likevel står jeg nå å må kjempe for å fortsette som lærer. Ingen har spurt elevene mine og de kan ikke svare heller. Ingen spurte dem eller meg da jeg ble satt inn til dem fordi rektor mente at det var tilpasset arbeid. Noe som gjorde meg mere syk, da blir det dårlig evaluering. Skal jeg da leve med stempelen dårlig lærer? Nyansene er ganske mange her. Det går ikke an å si opp en sykemeldt arbeidstaker, hvor mange lærere i fare for oppsigelse ville blitt sykemeldt osv.

På mitt arbeidssted har det skjedd både smisking og sleiking eller hva du vil kalle det og det tar jeg klar avstand fra.

Høres ut som en helt normal arbeidsplass, etter mine mål. Mye stygt og tragisk har jeg opplevd og mye mer skal jeg nok få se og høre.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Da må vi også ha en ordentlig evaluering av skoleledere. Jeg snakket med en lærerveninne på telefonen i dag, hun hadde vært til medarbeidersamtale i går. Før samtalen måtte hun fylle ut et skjema om sine personlige mål til å bli en bedre lærer. I samtalen med ass. rektor ble svarene rettet på. Pedagogisk er dette uforsvarlig og idiotisk, kanskje en ny lederstil i skolen for å få frem bedre lærere?

Hun er ikke alene, det er akkurat det som skjer andre steder. Evalueringen justeres over tid og følges opp med nye tilskudd. Den rettes og legges til/ slettes etterhvert. Helt normal prosedyre. I USA er dette HELT normalt, men ikke i Norge, her får vi fnatt når slikt skjer oss. Reven vendte seg til å bli flådd den og.

Jeg har etterhvert fått sansen for slike, da de har fått meg til å tenke over hav f.... jeg gjør feil når sjefene ikke er fornøyd. Ved neste evaluering har jeg funnet en ny metode for å lure dem :-)

Kundeklage er vrient, jeg har selv aldri fått det, men kolleger har fått store problemer med slike. At kunden syns de er drittsekker skjønte jeg godt, men selv forsto de ingenting. Det har hent jeg har gjort kolleger oppmerksom på hva som er galt, og det ble tatt svært ille opp. F eks at en sier til kunden at de skal ringe tilbake og de ikke gjør det, er en uskikk, men ikke alle skjønner det. Jeg har selv fått klage fra kollega at jeg kommer for sent til møter, og det kom på evalueringen min.

Gjest bebba

Hun er ikke alene, det er akkurat det som skjer andre steder. Evalueringen justeres over tid og følges opp med nye tilskudd. Den rettes og legges til/ slettes etterhvert. Helt normal prosedyre. I USA er dette HELT normalt, men ikke i Norge, her får vi fnatt når slikt skjer oss. Reven vendte seg til å bli flådd den og.

Jeg har etterhvert fått sansen for slike, da de har fått meg til å tenke over hav f.... jeg gjør feil når sjefene ikke er fornøyd. Ved neste evaluering har jeg funnet en ny metode for å lure dem :-)

Kundeklage er vrient, jeg har selv aldri fått det, men kolleger har fått store problemer med slike. At kunden syns de er drittsekker skjønte jeg godt, men selv forsto de ingenting. Det har hent jeg har gjort kolleger oppmerksom på hva som er galt, og det ble tatt svært ille opp. F eks at en sier til kunden at de skal ringe tilbake og de ikke gjør det, er en uskikk, men ikke alle skjønner det. Jeg har selv fått klage fra kollega at jeg kommer for sent til møter, og det kom på evalueringen min.

Dette er ikke HELT normal i USA, dette er aldeles unormalt. Jeg har både studert og jobbet i USA og slik pedagogikk bruker de ikke.

Når gode lærere ikke tar initiativ til evaluering så skjønner jeg det. En mulighet kan være at de ikke vil komme på kant med kolleger. Hvis de forlanger evaluering vil det kanskje bryte paragrafer i janteloven.

En annen mulighet er vel at de er såpass gode at de ser at hele opplegget ikke lar seg gjennomføre i praksis?

Jeg merker meg at ingen her engang har begynt å foreslå hvordan en slik "evaluering" skulle fungere, og hva som skulle evalueres. Konkret.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Dette er ikke HELT normal i USA, dette er aldeles unormalt. Jeg har både studert og jobbet i USA og slik pedagogikk bruker de ikke.

Mange av mine kolleger kommer fra USA og sier det er helt normalt.

Jeg har selv jobba i et amerikansk selskap og ble evaluert sammen med alle de 1200 andre.

Ulv I Faarikaal

Kanskje "de dårlige lederne" er redde for evaluering. Da går det vel egentlig på ledernes selvoppfatning.

Det er nok noe i det. I vår Arbeiderpartistat vil vi helst være ansatt i staten og gjemme oss bort, ikke plages med nærgående spørsmål.

Annonse

Ulv I Faarikaal

En annen mulighet er vel at de er såpass gode at de ser at hele opplegget ikke lar seg gjennomføre i praksis?

Jeg merker meg at ingen her engang har begynt å foreslå hvordan en slik "evaluering" skulle fungere, og hva som skulle evalueres. Konkret.

Med vennlig hilsen

Evalueringen overlater jeg til fagfolk, selv om jeg godt kunne tenke meg hva den skulle inneholde.

Å si at "vi vil ikke" er mye vanskeligere enn å si "det er ikke mulig".

Gjest bebba

Mange av mine kolleger kommer fra USA og sier det er helt normalt.

Jeg har selv jobba i et amerikansk selskap og ble evaluert sammen med alle de 1200 andre.

Da snakker vi ikke om et skolesystem. Du har helt rett i at Amerikanere har et høyt utviklet system for å nå sine mål. De bygger også samfunnet opp på en annen måte enn her. Grunnen til at de har så høyt utviklede utdanningssystemer f.eks. er en grunnleggende respekt som mangler i relasjonene her. Kall det overfladisk hvis du vil, jeg som ikke norsk og ikke amerikansk opplever det ikke slik.

Gjest bebba

Evalueringen overlater jeg til fagfolk, selv om jeg godt kunne tenke meg hva den skulle inneholde.

Å si at "vi vil ikke" er mye vanskeligere enn å si "det er ikke mulig".

Nytenkning i skolen er viktig, tilpasset opplæring er viktig, differiensiering er viktig. Skolen legger opp til at alle er verdifulle. Pedagogene synger med barna "du er du og du duger, akkurat sånn som du er". La oss begynne å jobbe med en god hverdag for alle involverte i skolesystemet.

Evalueringen overlater jeg til fagfolk, selv om jeg godt kunne tenke meg hva den skulle inneholde.

Å si at "vi vil ikke" er mye vanskeligere enn å si "det er ikke mulig".

Noen ganger behøver man realisme. Du får ikke skutt folk opp til månen med gummistrikk, uansett hvor gode intensjonene er.

Og årsaken til at folk ikke foreslår "gummistrikk" er ikke at de "ikke vil", men at de ser at "det vil ikke fungere".

Med vennlig hilsen

Det er nok noe i det. I vår Arbeiderpartistat vil vi helst være ansatt i staten og gjemme oss bort, ikke plages med nærgående spørsmål.

Det er interessant å påpeke at livskvaliteten i "arbeiderpartistater" (som Sverige, Norge, Danmark, Nederland, osv) er vesentlig bedre enn i "Frp-stater"....

Intet av det du foreslår tilsier at man skulle få et bedre samfunn ut av det. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Det er interessant å påpeke at livskvaliteten i "arbeiderpartistater" (som Sverige, Norge, Danmark, Nederland, osv) er vesentlig bedre enn i "Frp-stater"....

Intet av det du foreslår tilsier at man skulle få et bedre samfunn ut av det. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

Men vi kunne fått en bedre skole. Hvordan ligger vi på skoleresultatbarometeret i Europa ?

Ikke så bra nei.

Ulv I Faarikaal

Noen ganger behøver man realisme. Du får ikke skutt folk opp til månen med gummistrikk, uansett hvor gode intensjonene er.

Og årsaken til at folk ikke foreslår "gummistrikk" er ikke at de "ikke vil", men at de ser at "det vil ikke fungere".

Med vennlig hilsen

I Os kommune sa de ansatte at en rasjonalisering ikke var mulig eller ikke ville bedre situasjonen for kommunen. Det sa LO også med tordenrøst.

Ikke slakt meg sa kaninen, jeg smaker ikke noe godt. Alle andre kaniner smaker godt, hvor skulle ikke denne ? Fordi den ikke ville dø, kanskje ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...