Gå til innhold

Trynetillegg til lærere, pysete ledere eller sosialisme ?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått mange argumenter men ingen som vil føre til at lærere får lys på sin egnethet og profesjonelle dyktighet. Må vi la det hele skure og gå uten noen form for vurdering som kan betraktes av aktører ?

Nå har vi fått vurdering av skoler, for 5 år siden var også det _helt_ umulig å få til, men senere viste det seg at det var mulig likevel, bare noen satte seg ned og utarbeidet et system. Kvalitetskontroll strittes det i mot overalt, ingen vil ha vurderinger av eget arbeid og argumentene mot vurderingerer er like mange som stjerner på himmelen.

Det minner meg igjen om kaninen: "ikke slakt meg, jeg smaker ikke godt !!" Alle andre kaniner smaker godt, hvorfor skulle ikke denne ? Kanskje den vil leve, og at utsagnet om smaken bare er en vikariende årsak for at den vil leve ?

Vi har fremdeles ikke sett noe som engang minner om et praktisk opplegg for hvordan en slik evaluering skulle foregå.

Så lenge du ikke kan komme med noe konkret, så er det klart at det ikke kan aksepteres.

Du har ikke overbevist om at det er "praktisk gjennomførbart" å evaluere slik du forfekter.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    51

  • Sør

    39

  • efa

    1

Ulv I Faarikaal

Vi har fremdeles ikke sett noe som engang minner om et praktisk opplegg for hvordan en slik evaluering skulle foregå.

Så lenge du ikke kan komme med noe konkret, så er det klart at det ikke kan aksepteres.

Du har ikke overbevist om at det er "praktisk gjennomførbart" å evaluere slik du forfekter.

Med vennlig hilsen

Det var ikke "praktisk gjennomførbart" å evauere skoler heller.

Min sure, negative og tverre kollega ble også evaluert og reiv i stykker hele greia i sinne offentlig etterpå. DET ble lagt merke til, da fikk vi evaluert nesten hans negative sider på 90 sekunder. Meget verdifullt for alle andre enn han selv.

Ulv I Faarikaal

Vi har fremdeles ikke sett noe som engang minner om et praktisk opplegg for hvordan en slik evaluering skulle foregå.

Så lenge du ikke kan komme med noe konkret, så er det klart at det ikke kan aksepteres.

Du har ikke overbevist om at det er "praktisk gjennomførbart" å evaluere slik du forfekter.

Med vennlig hilsen

Det var ikke "praktisk gjennomførbart" å evauere skoler heller.

Min sure, negative og tverre kollega ble også evaluert og reiv i stykker hele greia i sinne offentlig etterpå. DET ble lagt merke til, da fikk vi evaluert nesten alle hans negative sider på 90 sekunder. Meget verdifullt for alle andre enn han selv.

Det var ikke "praktisk gjennomførbart" å evauere skoler heller.

Min sure, negative og tverre kollega ble også evaluert og reiv i stykker hele greia i sinne offentlig etterpå. DET ble lagt merke til, da fikk vi evaluert nesten alle hans negative sider på 90 sekunder. Meget verdifullt for alle andre enn han selv.

Igjen - det som etterlyses fra deg er noe konkret - ikke eksempler på noe helt annet (og irrelevant)...

Med vennlig hilsen

Gjest turboo

Nå har jeg fått mange argumenter men ingen som vil føre til at lærere får lys på sin egnethet og profesjonelle dyktighet. Må vi la det hele skure og gå uten noen form for vurdering som kan betraktes av aktører ?

Nå har vi fått vurdering av skoler, for 5 år siden var også det _helt_ umulig å få til, men senere viste det seg at det var mulig likevel, bare noen satte seg ned og utarbeidet et system. Kvalitetskontroll strittes det i mot overalt, ingen vil ha vurderinger av eget arbeid og argumentene mot vurderingerer er like mange som stjerner på himmelen.

Det minner meg igjen om kaninen: "ikke slakt meg, jeg smaker ikke godt !!" Alle andre kaniner smaker godt, hvorfor skulle ikke denne ? Kanskje den vil leve, og at utsagnet om smaken bare er en vikariende årsak for at den vil leve ?

Du må kanskje slå deg til ro med at det er mange av oss foreldre som er av en annen oppfatning enn den du har.

Skjønner overhodet ikke poenget med å finne ut sønnen min sin lærer sine kvaliteter.

Jeg synes at hun gjør en god jobb. Selvsagt er det enkelte ting jeg hadde tenkt anerledes, og selvsagt vil det være lærere på samme skole eller i samme kommune som er dyktigere.

Det er jo det samme når det gjelder bilmekanikeren min, frisøren min, tannlegen osv.

Jeg trenger ingen karakterer for å kunne samarbeide med dem. Jeg er av og til svært fornøyd med den frisyren jeg får, men av og til bommer hun kanskje på fargingen. Den samme frisøren, det samme håret, men ulikt resultat.

Gjerne er det frisører som er hakket dyktigere, gjerne er det tannleger som ikke er så dyre, gjerne ville en mekaniker gjøre en nøyaktig jobb og jobben bli dyrere, mens en annen bilmekaniker gjør jobben fort. Billig for meg, men kanskje han sluntret unna diverse finjusteringer, osv.

Slik er samfunnet. Det finnes dårligere lærere på en eller annen skole, men disse har ikke fritt løp....Det er det helt urealistisk å tro. Kanskje det var slik for ti år siden, men slik er det ikke lenger.

Dersom du tror at det er dårlige lærere på alle skoler, tar du feil.

Det finnes dårlige advokater også, men ikke på hvert eneste advokatkontor. Det finnes leger som er kyniske, totalt blottet for empati, osv, men de finnes ikke på hvert eneste legekontor.

Hvorfor du har slikt behov for å gradere folk i samfunnet rundt deg, har ikke jeg noen forståelse for. Jeg ser ikke at denne graderingen din skal være så enormt gunstig.

At Høyrepolitikere ønsker å privatisere skolen og helsevesenet er jeg i mot, jeg er i mot at samfunnet skal bli et konkurransejag fra barnaer i barnehagen.

Når jeg har den engelske skolen i øyenkroken, ser jeg ikke at det skolesystemet er verd å kopiere. Jeg har tantebarn i dette systemet, og er glad for at mine barn ikke opplever det samme.

Dersom du ønsker en kvalitetsvurdering, er mitt råd å gå til institusjonen som utdanner lærerne. Det er på dette nivået en bør satse på kvalitetsvurdering. De studenter som ikke egner seg, bør siles ut. Gjerne er det verdt å se på fornyelser her.

Lærerhøyskoler kan sette større krav til sin vurdering av de som utskoleres. Gjerne er også øvingslærere for milde, eller tør ikke si i fra til de rette innstanser på at studenten deres ikke har de krav en bør stille.

Det er ikke nok med faglige prøver, studentene bør vurderes sterkere på sin utøvelse i skolen.

Ulv I Faarikaal

Hei,

Og der er jo nettopp derfor at man ikke vil innføre et slikt system, fordi det er åpenbart at det vil påvirke undervisningen i negativ retning.

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke se at det vil påvirke undervisningen i negativ retning.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Igjen - det som etterlyses fra deg er noe konkret - ikke eksempler på noe helt annet (og irrelevant)...

Med vennlig hilsen

Det konkrete håper jeg kommer snart, nemlig et profesjonelt system for evaluering av lærere, et system for skoler har vi, selv om det kan bli bedre.

Eksempel/lignelse: Den første som kjørte billøp med luftfylte dekk for 80-90 år siden, punkterte 173 ganger i det første løpet. Men "alle" var overbvist om at luftfylte dekk var løsningen. Det ga nemlig et eksepsjonelt bra veigrep. Motstanderne sa det var umulig å lage luftfylte dekk som kunne holde. Motstanderne var vesentlig fabrikker som produserte massive dekk med patenter.

Jeg kan ikke se at det vil påvirke undervisningen i negativ retning.

Selvsagt.

Før var målet å få ut elever som hadde ballast til å klare seg i samfunnet.

Nå blir målet å få gode evalueringer fra elever/rektor/foreldre, som overhodet ikke henger sammen med hvor mye ballast en elev får med seg.

Med vennlig hilsen

Det konkrete håper jeg kommer snart, nemlig et profesjonelt system for evaluering av lærere, et system for skoler har vi, selv om det kan bli bedre.

Eksempel/lignelse: Den første som kjørte billøp med luftfylte dekk for 80-90 år siden, punkterte 173 ganger i det første løpet. Men "alle" var overbvist om at luftfylte dekk var løsningen. Det ga nemlig et eksepsjonelt bra veigrep. Motstanderne sa det var umulig å lage luftfylte dekk som kunne holde. Motstanderne var vesentlig fabrikker som produserte massive dekk med patenter.

Igjen kommer du med irrelevante eksempler.

Ettersom ingen har klart å fremskaffe noe som engang kan fungere som et utkast til et system for evaluering, kan man trygt konkludere at foreløpig er det praktisk ugjennomførbart.

Akkurat som stort sett alle har påpekt.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Selvsagt.

Før var målet å få ut elever som hadde ballast til å klare seg i samfunnet.

Nå blir målet å få gode evalueringer fra elever/rektor/foreldre, som overhodet ikke henger sammen med hvor mye ballast en elev får med seg.

Med vennlig hilsen

Alt dette er bare tåkelegging, ingen får meg til å tro at alle lærere er like flinke eller rettferdighet mot elevene best ivaretas ved at dårlige lærere får like mye som gode, og at dårlige lærere sys puter under armene på.

Du ansetter ikke en blind mann som kjørelærer bare fordi du syns synd på'n. Eller en hardkokt kriminell som barnevakt.

Ulv I Faarikaal

Igjen kommer du med irrelevante eksempler.

Ettersom ingen har klart å fremskaffe noe som engang kan fungere som et utkast til et system for evaluering, kan man trygt konkludere at foreløpig er det praktisk ugjennomførbart.

Akkurat som stort sett alle har påpekt.

Med vennlig hilsen

På en måte er jeg enig.

Elevene har vært prøvekaniner i 30 år, nå burde det være lærernes tur. Jeg er redd resultatene med lærerne blir dårlige når vi ser på hva all prøvingen på elever har ført til. Enkelte skoler har kun produsert prøvekaniner. Vi må nok resignere og leve med et av verdens dårligste skolevesen og et av verdens dyreste og mest ineffektive helsevesen. Vi nordmenn får det bare ikke til. Vi vil ikke.

Alt dette er bare tåkelegging, ingen får meg til å tro at alle lærere er like flinke eller rettferdighet mot elevene best ivaretas ved at dårlige lærere får like mye som gode, og at dårlige lærere sys puter under armene på.

Du ansetter ikke en blind mann som kjørelærer bare fordi du syns synd på'n. Eller en hardkokt kriminell som barnevakt.

Igjen - irrelevante eksempler.

Du har fremdeles ikke klart å komme med så mye som ett konkret forslag, og så anklager du *oss* for "tåkelegging"???

Du vil måle lærere, men du har intet målebånd. Du har ikke engang en plan om hvordan man lager et målebånd for lærere.

Med vennlig hilsen

På en måte er jeg enig.

Elevene har vært prøvekaniner i 30 år, nå burde det være lærernes tur. Jeg er redd resultatene med lærerne blir dårlige når vi ser på hva all prøvingen på elever har ført til. Enkelte skoler har kun produsert prøvekaniner. Vi må nok resignere og leve med et av verdens dårligste skolevesen og et av verdens dyreste og mest ineffektive helsevesen. Vi nordmenn får det bare ikke til. Vi vil ikke.

Syt og klag. Syt og klag. Det er Frp ihvertfall gode til.

Men *konkrete og praktiske løsninger*, de glimrer med sitt totale fravær.

Noterer at lærerene nå har overtatt etter "alenemødre" og "sosialklienter" som hat-objekt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Igjen - irrelevante eksempler.

Du har fremdeles ikke klart å komme med så mye som ett konkret forslag, og så anklager du *oss* for "tåkelegging"???

Du vil måle lærere, men du har intet målebånd. Du har ikke engang en plan om hvordan man lager et målebånd for lærere.

Med vennlig hilsen

Jeg innrømmer min inkomptanse på _det_ området, og vet det fins fagfolk som kan dette.

Men trøster meg med at sør heller aldri har noen løsninger på noe.

Ulv I Faarikaal

Syt og klag. Syt og klag. Det er Frp ihvertfall gode til.

Men *konkrete og praktiske løsninger*, de glimrer med sitt totale fravær.

Noterer at lærerene nå har overtatt etter "alenemødre" og "sosialklienter" som hat-objekt.

Med vennlig hilsen

Det står ikke noe om hat i partiprogrammet :-)

Jeg innrømmer min inkomptanse på _det_ området, og vet det fins fagfolk som kan dette.

Men trøster meg med at sør heller aldri har noen løsninger på noe.

Om så var, er det ihvertfall ingen trøst for deg.

Det du bedriver er bare å rakke ned på skoleverket, uten engang å ha noe bedre å foreslå.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Om så var, er det ihvertfall ingen trøst for deg.

Det du bedriver er bare å rakke ned på skoleverket, uten engang å ha noe bedre å foreslå.

Med vennlig hilsen

Jeg får håpe det inspirerer noen til å presse på ømme punkter så lysten til forbedring stimuleres.

DOL er liksom ikke kanalen, dah.

Jeg får håpe det inspirerer noen til å presse på ømme punkter så lysten til forbedring stimuleres.

DOL er liksom ikke kanalen, dah.

Du har selv innrømmet at selv gode lærere er imot dette. Og med god grunn.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...