Gå til innhold

Når han er muslim

Anbefalte innlegg

Gjest født skeptisk

Noe som faktisk er viktig er kanskje at dere har "ca samme sosiale status", hvis du forstår. Det kan være tøft for ham hvis du er "nobelprisvinner i astrofysikk" med millionlønn, og han går arbeidsledig, med noen støjobber som "assisterende vaskehjelp"...

Resten tror jeg man skal være "forsiktig" med å tro at man kan planlegge - de fleste ting i livet endrer seg (den ene eller andre veien) når man flytter sammen, får barn, blir eldre, osv. (Gjelder selvsagt for alle.) Det er hverdagen som teller, og den finner man ikke ut av før i ...eh.. hverdagen!

Alt godt!

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i.

Vi har også snakket om hva vi synes er viktig i et forhold. Dessuten er det jo fint om man kan lære noe av feilene man har begått i tidligere forhold.

Vi har noenlunde samme sosiale status selv om vi har ulike yrker.

Jeg synes det er viktig at vi begge er noenlunde oppegående, har et normalt kunnskapsnivå og ikke minst følger med på hva som skjer rundt i verden og har en mening om det.

Dette med språk er jo også litt spesielt da. Vi snakker ikke hverandres språk, men kommuniserer på det språket som snakkes i landet vi bor i.

Vi snakker begge flytende, men det hadde nå likevel vært deilig om iallfall èn av oss kunne få snakke morsmålet sitt:)

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Grip

8

• Mistera

4

• Angela1365380318

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Angela1365380318

Takk for svar.

Jeg er alltid redd for kontrollerende gutter. Var sammen med en norsk gutt som var ekstremt sjalu så akkurat der er jeg påpasselig.

Hittil har jeg som sagt ikke merket noe i den retningen. Han spør aldri hvem jeg får sms av hvis mobilen piper mens vi er sammen. Treffer jeg mannlige venner ute på byen gir jeg dem gjerne en klem, men han driver ikke og spør "hvordan kjenner du ham?" eller noe som helst i den retningen.

Ja, ja... jeg får være våken og på vakt og se hva som skjer:)

Altså, du må kunne skille nysjerrig fra kontrolerendes.

Eg spør ofte venner om hvem de fikk sms av, bare fordi eg lurte, men eg MÅ ikke vite det..

Ser ikke helt problemet ditt dersom han ikke er praktiserende / troende muslim bør det jo ikke være noe problem.

Men lykke til med kjærligheten, pass på deg selv (gjelder både muslimer og andre) og stol på magefølesen!

Hei,

Men "spredningen" innen et muslimsk samfunn er nok like stor som innen et kristent samfunn. Jeg tror ikke at "ikke-muslimer" i samme by som denne personen kommer fra har et veldig forskjellig kvinnesyn fra muslimene i byen.

Og når fyren knapt vet "foran og bak" på en moské, så er det feil å fokusere på at han er født muslim.

Med vennlig hilsen

"Men "spredningen" innen et muslimsk samfunn er nok like stor som innen et kristent samfunn. "

Det er en tvilsom påstand. Den forutsetter samme grad av sekularisering som hos oss, og jeg kjenner ingen muslimske samfunn hvor dette er tilfelle.

(Bortsett fra Jugoslavia kanskje, etter denne tråden å dømme. Da har jeg lært noe nytt i dag også).

Jeg kjenner også andre muslimer (bl.a kvinner) her fra samme sted som ham. De er såvidt jeg kan skjønne ikke preget av å ha vokst opp i en muslimsk del. De har aldri praktisert religionen, men er født inn i den.

De har samme innstilling som meg og de fleste andre nordmenn.

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er at det ikke SKADER å være litt kritisk.

Det er jeg forøvrig på mange andre områder i livet også. Sparer meg for mye bry:)

Jeg tror du vuderer forholdet på en fornuftig måte. Lykke til.

Ulv I Faarikaal

Det forekommer deg ikke at for relativt få år siden hadde ikke kvinner i Norge stemmerett engang?

Ting forandrer seg fort - og særlig når det er snakk om folk som har flyttet land.

Med vennlig hilsen

Jo det forekommer meg. I gode norske familier firns det tyranner like vel som andre steder. Og et barn som blir alått og lærer at man løser konfikter ved å slå, og i tillegg ser sin mor bli hundset, vil kanskje selv bli en drittsekk ?

Jeg har sett fremmedkulturelle smågutter hundse sin egen storesøster, fordi gutten har lært av far at han har rett til det.

Annonse

Det er jeg enig i.

Vi har også snakket om hva vi synes er viktig i et forhold. Dessuten er det jo fint om man kan lære noe av feilene man har begått i tidligere forhold.

Vi har noenlunde samme sosiale status selv om vi har ulike yrker.

Jeg synes det er viktig at vi begge er noenlunde oppegående, har et normalt kunnskapsnivå og ikke minst følger med på hva som skjer rundt i verden og har en mening om det.

Dette med språk er jo også litt spesielt da. Vi snakker ikke hverandres språk, men kommuniserer på det språket som snakkes i landet vi bor i.

Vi snakker begge flytende, men det hadde nå likevel vært deilig om iallfall èn av oss kunne få snakke morsmålet sitt:)

Hei,

Slik du beskriver det tror jeg dere vil få et flott og spennende forhold, men *minst* like gode forutsetninger som andre.

Jeg skriver "*minst*" fordi det virker som dere er klar over de fleste problemstillingene allerede, og går inn i forholdet med åpne øyne og åpent sinn.

Med vennlig hilsen

"Men "spredningen" innen et muslimsk samfunn er nok like stor som innen et kristent samfunn. "

Det er en tvilsom påstand. Den forutsetter samme grad av sekularisering som hos oss, og jeg kjenner ingen muslimske samfunn hvor dette er tilfelle.

(Bortsett fra Jugoslavia kanskje, etter denne tråden å dømme. Da har jeg lært noe nytt i dag også).

Hei,

Sekulariseringen vil skje for muslimer akkurat som for kristne. Prosessen er identisk.

Med vennlig hilsen

Gjest mester

Hei Angela,

Enig i det du skriver.

"Det du skal se opp for er visst han begynner å kontrolere deg for mye, hvor skal du, hvor var du, hvem ringte osv."

Det er selvsagt sant, men det gjelder da om han var kristen, hindu, ateist eller muslim...

Med vennlig hilsen

Det med kommunist: dere misbruker navnet. For å være kommunist er det ikke nok å være medlem av et kommunistparti engang. En må også jobbe bra og være god kader...det er ikke SÅ lett som dere tror der dere slenger rundt dere med skjellsord. Nazist bruker dere også når dere blir sure! Og harry. Kan dere ikke heller si drittsekk og iddiot, da? Det går for det samme sånn som dere fekter vilt med begrepene her.

Det med kommunist: dere misbruker navnet. For å være kommunist er det ikke nok å være medlem av et kommunistparti engang. En må også jobbe bra og være god kader...det er ikke SÅ lett som dere tror der dere slenger rundt dere med skjellsord. Nazist bruker dere også når dere blir sure! Og harry. Kan dere ikke heller si drittsekk og iddiot, da? Det går for det samme sånn som dere fekter vilt med begrepene her.

???

Når jeg skriver nazist mener jeg nazist. Skriver jeg kommunist mener jeg kommunist. I andre tilfeller bruker jeg betegnelsen "vulgær-kommunist".

Med vennlig hilsen

Den innfallsvinkelen var ikke helt dum faktisk!:)

Jeg får diskutere dette med kvinnesyn med ham neste gang.

Så lang vet jeg at han mener (som de fleste andre) at både mor og far skal ta del i oppdragelsen, at han gjerne vil ha 2 barn... at kvinners sexliv og tilfredsstillels er vel så viktig som mannens..

Men jeg kommer nok på mer å spørre om etterhvert.

Jeg må bare få sagt det....

Sør har du levd sammen med en muslimsk mann?

Siden du vet alt om det for å si det slik?

Min erfaring med muslimske menn er en helt annen en den virkeligheten som du lever etter....

Alle jeg noengang har kjent som har rotet seg bort i muslimske menn har fått lid værre enn værst...

De forteller deg at de ikke er muslimer slik som verden ser på dem idag, at de bare er det for familiens skyld... kvinnesynet dems er akkurat det samme som oss sier de, og det virker tilsynelatende sånn...

Så forelsker jenta seg i han og han begynner å mase om giftermål fordi familien maser osv...sier han...

Så begynner HELVETET...

Mannen går gjennom en RASK forvandling og gjøres om til en spykopatisktyran på null komma nix...

Joda nå kommer Sør til å komme med alle argumenter om at ditt og datt og at man ikke skal skjære alle over en kant....

Hvorfor er dette tilfelle i hvert enkelt av de forholdene og ekteskapene der mannen er muslim som jeg kjenner til og vet om...

Kjekke jenter som blir om til nervevrak og frykter for sitt eget liv og må gå i skjul for mennene som en gang var ikkepraktiserende mislim og som lovet dem gull og grønne skoger...

Jeg har selv reddet min søster fra en muslim som var ikkepraktiserende, hele familien måtte leve i skjul, og hun fryktet også for livet til datteren sin da han truet med å drepe hele familien hennes etter at hun fikk opp øya og skjønnte hva som var i ferd med å skje...

Og hun er ikke den eneste som jeg kjenner som den dag i dag ikke kjenner seg trygg noen sted...

Var i en rettsak en gang, da hadde jeg en venninne som hadde et forhold til en muslimsk mann... i forhørert med politiet i saken det gjaldt ( det gjaldt henne) kom faktisk politimannen med en bøn om å få jenta bort i fra typen, fordi han hadde sett hva kulturkræsj kan gjøre med en kvinne, han kunne fortelle om hvor mange saker som gjikk på dette der de måtte skjule norske jenter og noen av dem kunne ALDRI leve som seg selv lenger men med falskt navn ol...

Så derfor spør jeg deg SØR om hvilke personlige erfaringer du har med å leve sammen med en muslimsk mann?

Du aner ikke hva du roter deg bort i.... men du kan jo være heldig selvsagt, men en dag vil den kulturelle forskjellen skinne igjennom!

Annonse

Gjest Morsk

Min erfaring med muslimske menn er en helt annen en den virkeligheten som du lever etter....

Alle jeg noengang har kjent som har rotet seg bort i muslimske menn har fått lid værre enn værst...

De forteller deg at de ikke er muslimer slik som verden ser på dem idag, at de bare er det for familiens skyld... kvinnesynet dems er akkurat det samme som oss sier de, og det virker tilsynelatende sånn...

Så forelsker jenta seg i han og han begynner å mase om giftermål fordi familien maser osv...sier han...

Så begynner HELVETET...

Mannen går gjennom en RASK forvandling og gjøres om til en spykopatisktyran på null komma nix...

Joda nå kommer Sør til å komme med alle argumenter om at ditt og datt og at man ikke skal skjære alle over en kant....

Hvorfor er dette tilfelle i hvert enkelt av de forholdene og ekteskapene der mannen er muslim som jeg kjenner til og vet om...

Kjekke jenter som blir om til nervevrak og frykter for sitt eget liv og må gå i skjul for mennene som en gang var ikkepraktiserende mislim og som lovet dem gull og grønne skoger...

Jeg har selv reddet min søster fra en muslim som var ikkepraktiserende, hele familien måtte leve i skjul, og hun fryktet også for livet til datteren sin da han truet med å drepe hele familien hennes etter at hun fikk opp øya og skjønnte hva som var i ferd med å skje...

Og hun er ikke den eneste som jeg kjenner som den dag i dag ikke kjenner seg trygg noen sted...

Var i en rettsak en gang, da hadde jeg en venninne som hadde et forhold til en muslimsk mann... i forhørert med politiet i saken det gjaldt ( det gjaldt henne) kom faktisk politimannen med en bøn om å få jenta bort i fra typen, fordi han hadde sett hva kulturkræsj kan gjøre med en kvinne, han kunne fortelle om hvor mange saker som gjikk på dette der de måtte skjule norske jenter og noen av dem kunne ALDRI leve som seg selv lenger men med falskt navn ol...

Så derfor spør jeg deg SØR om hvilke personlige erfaringer du har med å leve sammen med en muslimsk mann?

Du aner ikke hva du roter deg bort i.... men du kan jo være heldig selvsagt, men en dag vil den kulturelle forskjellen skinne igjennom!

Sør har aldri hørt begrepet som på fagspråket kalles "sosialiseringsprosessen," som innebærer at et individs adferdsmønster formes av de omgivelser han eller hun vokser opp i.

Dermed er han også ute av stand til å begripe at det faktisk er noe som heter "kulturelt betinget adferd".

Derav alt våset han til stadighet skriver om dette emnet.

Sør har aldri hørt begrepet som på fagspråket kalles "sosialiseringsprosessen," som innebærer at et individs adferdsmønster formes av de omgivelser han eller hun vokser opp i.

Dermed er han også ute av stand til å begripe at det faktisk er noe som heter "kulturelt betinget adferd".

Derav alt våset han til stadighet skriver om dette emnet.

Forsøk å holde deg til sak, istedet for ditt evinnelige pisspreik om "Sør".

Med vennlig hilsen

Så begynner HELVETET...

Hva er poenget ditt - annet enn en masse sure oppstøt, drittkasting og individuelle eksempler? Jeg kjenner etnisk norske fedre (blå øyne, og hele pakken) som har rævpult sin datter og sønn siden de var spebarn. Skulle jeg derfor advare mot "alle norske menn"?

Viggo Kristiansen var fra sørlandet. Han som drepte på Meløy....

Hitler var fra Østerrike, og Franco fra Spania. Quistling fra Norge....

====

Ettersom jeg er mann og heterofil har jeg selvsagt ikke vært gift med en muslimsk mann. Derimot kjenner jeg svært mange (inklusive en kristen kvinne) som er gift med muslimske menn, og har greie ekteskap, med "de vanlige" unntakene.

God bedring med fremmedfrykten din. Du får huske at det finnes 6 milliarder utlendinger i verden! ;)

Med vennlig hilsen

Gjest Morsk

Hva er poenget ditt - annet enn en masse sure oppstøt, drittkasting og individuelle eksempler? Jeg kjenner etnisk norske fedre (blå øyne, og hele pakken) som har rævpult sin datter og sønn siden de var spebarn. Skulle jeg derfor advare mot "alle norske menn"?

====

Ettersom jeg er mann og heterofil har jeg selvsagt ikke vært gift med en muslimsk mann. Derimot kjenner jeg svært mange (inklusive en kristen kvinne) som er gift med muslimske menn, og har greie ekteskap, med "de vanlige" unntakene.

God bedring med fremmedfrykten din. Du får huske at det finnes 6 milliarder utlendinger i verden! ;)

Med vennlig hilsen

har du noengang hørt begrepet "kulturelt betinget adferd" ? eller har du ikke ?

Hvis nei, kan du jo vurdere å lese litt om emnet ?

Hvis ja, er det noe som rasister har funnet på, ikke sant ?

====

Med vennlig hilsen

Så var det det du nevnte om individuelle eksempler kan ikke se at du drager frem noe annet fornuftig...

Jeg må si du er heldig som bare har positive erfaringer med utlendiger, for mine er noe helt annet, for så mange som jeg har møtt på min veg har jeg bare truffet et fåtall som jeg kan si stemmer med dine meninger, og selv kjenner jeg folk som har blitt misbrukt av en av sine foreldre (dereblandt undertegnet) men har bedre erfaringer med de med ikkemuslimsk eller andre religioner som har et normalt syn på kvinner!

Joda det finnest mange tusner millioner av hvite som både er voldelige og liknende, men da kommer det av helt andre årsaker enn videreføring av genrasjoner med hardbarka muslimsk tro......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...