Gå til innhold

Hold under trening og magesmerter

undis1365380486

Anbefalte innlegg

undis1365380486

Jeg har trent mye det siste halvåret fordi jeg skal gjennom en hard fysisk opptaksprøve for skole i starten av april.

Jeg trener for tiden slik:

Mandag løping 3,4 km 15 minutter, deretter styrketreing.

Tirsdag løping 3,4 km 15 minutter. Tae Kwon Do trening.

Onsdag: løping 3,4 km 15 minutter, deretter styrketrening

Torsdag løpint 2,5-3,4 km på tid, deretter Tae Kwon Do trening.

Lørdag: løping 3,4 km 15 minutter, deretter styrketrening.

Jeg ser at jeg har behov for å øke utholdenheten. Følgelig har jeg de seneste 5 ukene øket kondisjonstreningen-løpingen der målet er å løpe nærmest hver dag 2,4-3,4 km på tid.

Under denne økningen som altså har vært både hva gjelder tid og distanse, samt antall dager jeg løper per uke, har jeg fått problemer med smerter på venstre side av magen under trening (hold). Det hender også at jeg svake smerter når jeg ikke trener, men dette oppstå først etter en mageinfeksjon jeg hadde for 14 dager siden.

Jeg har forsøkt å justere litt på kostholdet før trening slik at det skal bli bedre for fordøyelsen, ved at jeg har kuttet ut egg og begrenset appelsinjuice. Det har ikke hjulpet i særlig grad.

Mitt daglige kosthold består av:

frokost: 1 evt. 2 skiver grovt brød med honning eller sjokoladepålegg + 1 banan. Drikke er te med sukker.

Lunsj er 3 skiver grovt brød med fiskepålegg (også røket), skinke og ost. Paprika og agurk er tilbehør. Maks 1 stort glass appelsinjuice.

Middag er kjøtt eller fisk vanligvis med ris eller pasta. Gode porsjoner med grønnsaker til.

Kveldsmat varierer men hver dag yougert. Frokostblanding, knekkebrød, eller kjeks.

Kosttilskudd: 400-600 mg. C-vitamin, multivitamin, og ginseng, samt hvitløkskapsel.

Jeg har tidligere aldri hatt slike problemer med hold under trening og frykter at det skal oppstå under opptaksprøven. Hvordan kan jeg unngå dette? Hva kommer hold egentlig av?

Bør jeg spise anderledes?

Jeg har generelt stabil fordøyelse, men etter mageinfeksjonen har jeg gått over fra 1 avføring om dagen til 3. Har brukt melkesyretabletter og Biola i forbindelse med og i etterkant av mageinfeksjonen.

Opptaksprøven har en utholdenhetsdel (hvor jeg har et forbedringspotensial)

og en styrkedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-undis.

Jeg blir imponert over dine systematiske forberedelser til opptaksprøvene. Men du mangler kanskje det vesentligste for å bygge opp kondisjonen. Istedenfor de relativt korte løpene, bør du 2 ganger i uken legge inn lengre, helt rolige turer. Enten som løp, skigåing, sykkel eller svømming. Slike rolige turer virker både restituerende på hele kroppen samtidig som utholdenhet bygges opp. Tendensen til hold kan også bli mindre.

Så til kostholdet dit. Idet store og hele virker det greit med stor allsidighet. For en som skal trene mye, er ofte spising, uten at det blir for mye av gangen det beste. Jeg synes også at blandingen av fett protein og karbohydrater virker greit. Kanskje redusere litt på søtt pålegg. Biola og joghurter (med div. lactobaciller) er bra for oss alle og spesielt etter en mageinfeksjon. Men blir det mye av gangen og spesielt hvis du inntar det uten å spise samtidig, så kan nok det også irritere fordøyelsen noe. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-undis.

Jeg blir imponert over dine systematiske forberedelser til opptaksprøvene. Men du mangler kanskje det vesentligste for å bygge opp kondisjonen. Istedenfor de relativt korte løpene, bør du 2 ganger i uken legge inn lengre, helt rolige turer. Enten som løp, skigåing, sykkel eller svømming. Slike rolige turer virker både restituerende på hele kroppen samtidig som utholdenhet bygges opp. Tendensen til hold kan også bli mindre.

Så til kostholdet dit. Idet store og hele virker det greit med stor allsidighet. For en som skal trene mye, er ofte spising, uten at det blir for mye av gangen det beste. Jeg synes også at blandingen av fett protein og karbohydrater virker greit. Kanskje redusere litt på søtt pålegg. Biola og joghurter (med div. lactobaciller) er bra for oss alle og spesielt etter en mageinfeksjon. Men blir det mye av gangen og spesielt hvis du inntar det uten å spise samtidig, så kan nok det også irritere fordøyelsen noe. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...