favn Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Har funnet ut at jeg prøver å variere min 20 minutters oppvarming mellom sykling, tredemølle og step. Sykling vet man jo er bra for det meste. Det samme med rask gange og jogging. Men hva med en runde på stepmaskin? Er det slik jeg tror at dette tar godt på rumpe, lår og legger i tillegg til å gi kondis? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Slik trening gjøres mest for den generelle sirkulasjonen i kroppen, ikke for å trene spesielle muskelgrupper (da må det styrketrening til). Sånn sett får du nøyaktig det samme ut av å jogge, steppe, eller sykle, så lenge du pusher deg og får opp pulsen. De fleste får antakelig mer trening ut av jogging enn av sykling f.eks, fordi da kan man ikke "jukse".. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Slik trening gjøres mest for den generelle sirkulasjonen i kroppen, ikke for å trene spesielle muskelgrupper (da må det styrketrening til). Sånn sett får du nøyaktig det samme ut av å jogge, steppe, eller sykle, så lenge du pusher deg og får opp pulsen. De fleste får antakelig mer trening ut av jogging enn av sykling f.eks, fordi da kan man ikke "jukse".. Tusen takk for svar! Jeg jukser _ikke_. Tar korte-korte steps i 30 min. - har økt litt på siden jeg la inn spørsmålet. Og svetten driver, jeg blir skikkelig sliten. Forresten, jeg kjører 1-1,5 timer styrke etterpå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Tusen takk for svar! Jeg jukser _ikke_. Tar korte-korte steps i 30 min. - har økt litt på siden jeg la inn spørsmålet. Og svetten driver, jeg blir skikkelig sliten. Forresten, jeg kjører 1-1,5 timer styrke etterpå... Da er nok step-maskinen god kondis-trening, det Hvis det er ellipse-maskin der du trener burde du prøve det -step-/trappemaskinene kan etterhvert føre til korte hofteleddsbøyere. Ellipsemaskinen gir større utslag og større effekt av hver "runde", på en måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Da er nok step-maskinen god kondis-trening, det Hvis det er ellipse-maskin der du trener burde du prøve det -step-/trappemaskinene kan etterhvert føre til korte hofteleddsbøyere. Ellipsemaskinen gir større utslag og større effekt av hver "runde", på en måte. Ellipsemaskin har jeg ikke hørt om. Skal sjekke. Det høres ikke bra ut, det du sier om 'korte hofteleddsbøyere'. Uff, da blir det kanskje mer løping likevel. Uansett, tusen takk for informative svar. Og lykke til med svangerskapet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Ellipsemaskin har jeg ikke hørt om. Skal sjekke. Det høres ikke bra ut, det du sier om 'korte hofteleddsbøyere'. Uff, da blir det kanskje mer løping likevel. Uansett, tusen takk for informative svar. Og lykke til med svangerskapet :-) Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Tusen takk! Heeeeeeei Svangerskapet? Vil det si at du er i ferd med å ese ut til uante dimensjoner? Gratulerer isåfall så mye til både deg og mannen din *Klemmer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Heeeeeeei Svangerskapet? Vil det si at du er i ferd med å ese ut til uante dimensjoner? Gratulerer isåfall så mye til både deg og mannen din *Klemmer* HEI! Tusen takk -hehe, vi får se på dimensjonene om noen måneder, ja.. Foreløpig merkes lite, er bare veldig glad! Håper alt er bra med deg og. Har ikke vært så mye på nett i det siste, men det blir sikkert mer nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 HEI! Tusen takk -hehe, vi får se på dimensjonene om noen måneder, ja.. Foreløpig merkes lite, er bare veldig glad! Håper alt er bra med deg og. Har ikke vært så mye på nett i det siste, men det blir sikkert mer nå Jada, alt vel! Du må bare huske på at du i framtiden ikke blir en av disse humørsyke, kaklende, ukontrollerbare og regelrett sinnsyke hormonbombene som man til tider leser innlegg av her på dol... Disse menneskene er gale og skylder på litt ekstra hormoner i kroppen for deres sinnsykdom, så jeg forventer at du ikke ender opp som dem! Jeg går ut fra at mannen din også forventer at du forblir nogenlunde normal de nærmeste månedene Du finner for øvrig disse gale menneskene inne på forum for Gravide, selv om de egentlig hadde passet bedre inn på forum for Psykologi! Hvor langt på vei er du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Jada, alt vel! Du må bare huske på at du i framtiden ikke blir en av disse humørsyke, kaklende, ukontrollerbare og regelrett sinnsyke hormonbombene som man til tider leser innlegg av her på dol... Disse menneskene er gale og skylder på litt ekstra hormoner i kroppen for deres sinnsykdom, så jeg forventer at du ikke ender opp som dem! Jeg går ut fra at mannen din også forventer at du forblir nogenlunde normal de nærmeste månedene Du finner for øvrig disse gale menneskene inne på forum for Gravide, selv om de egentlig hadde passet bedre inn på forum for Psykologi! Hvor langt på vei er du? Hei, benytter spalteplassen til å spørre deg om noe idrettsgreier hvis det er greit? Puls: Hva er 'normal' hvilepuls for ei voksen dame? Hva er 'normal' puls under aktiv kondisjonstrening og styrke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Da er nok step-maskinen god kondis-trening, det Hvis det er ellipse-maskin der du trener burde du prøve det -step-/trappemaskinene kan etterhvert føre til korte hofteleddsbøyere. Ellipsemaskinen gir større utslag og større effekt av hver "runde", på en måte. Hei igjen - Leste et sted om tøying av hofteleddsbøyere. Men _hvordan_ tøyer man? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SATSjenta Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Pulsen min går mye mer opp ved trening på tredemøllen og skimaskinen enn på stepmaskinen...... Svetter ikke engang av å steppe, så mitt råd er å droppe stepmaskinen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Tusen takk for svar! Jeg jukser _ikke_. Tar korte-korte steps i 30 min. - har økt litt på siden jeg la inn spørsmålet. Og svetten driver, jeg blir skikkelig sliten. Forresten, jeg kjører 1-1,5 timer styrke etterpå... Jeg vil anbefale følgende, å kjøre styrkedelen først, der du trenger velfylte sukkerlagre i musklene, og step etterpå. Ønsker du kondistrening, fyll på noe rask GI-drikke/kost imellom. Ønsker du fettforbrenning, gå rett fra styrketreninga, med lite energi i musklaturen, og rett til step`n. Da vil kroppen bruke høyere andel fett til forbrenninga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Pulsen min går mye mer opp ved trening på tredemøllen og skimaskinen enn på stepmaskinen...... Svetter ikke engang av å steppe, så mitt råd er å droppe stepmaskinen! Jeg vet ikke riktig... På stepmaskinen blir jeg skikkelig svett og dønn sliten. Er du sikker på at du tar korte nok steps? Trippe-steps? :-) Ser at mannfolka stepper innimellom, laaange step som vel ikke gjør like mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg vil anbefale følgende, å kjøre styrkedelen først, der du trenger velfylte sukkerlagre i musklene, og step etterpå. Ønsker du kondistrening, fyll på noe rask GI-drikke/kost imellom. Ønsker du fettforbrenning, gå rett fra styrketreninga, med lite energi i musklaturen, og rett til step`n. Da vil kroppen bruke høyere andel fett til forbrenninga. Hei du - takk for innspill! 'Jeg vil anbefale følgende, å kjøre styrkedelen først, der du trenger velfylte sukkerlagre i musklene, og step etterpå.' Ser på en måte logikken, men likevel... Jeg skjønner ikke dette helt, det er da barnelærdom at man varmer opp før trening? I mitt tilfelle f.eks. løping eller step før styrke. Du er sikkert mann. På trening har jeg lagt merke til at mange menn går direkte løs på styrketreninga uten å varme opp først. Det gjør ingen jenter. 'Ønsker du kondistrening, fyll på noe rask GI-drikke/kost imellom.' Tja, en liter god gammeldags XL-1? 'Ønsker du fettforbrenning, gå rett fra styrketreninga, med lite energi i musklaturen, og rett til step`n. Da vil kroppen bruke høyere andel fett til forbrenninga.' Jeg er tynn nok, har en forbrenning mange sikkert misunner meg - kan spise 'alt' og legger aldri på meg. Har altså ikke noe ønske om spesielt større fettforbrenning i og for seg. Men jeg vil ha kondis og muskler! Til slutt: Trener 3 ganger i uka. Det er vel ok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei du - takk for innspill! 'Jeg vil anbefale følgende, å kjøre styrkedelen først, der du trenger velfylte sukkerlagre i musklene, og step etterpå.' Ser på en måte logikken, men likevel... Jeg skjønner ikke dette helt, det er da barnelærdom at man varmer opp før trening? I mitt tilfelle f.eks. løping eller step før styrke. Du er sikkert mann. På trening har jeg lagt merke til at mange menn går direkte løs på styrketreninga uten å varme opp først. Det gjør ingen jenter. 'Ønsker du kondistrening, fyll på noe rask GI-drikke/kost imellom.' Tja, en liter god gammeldags XL-1? 'Ønsker du fettforbrenning, gå rett fra styrketreninga, med lite energi i musklaturen, og rett til step`n. Da vil kroppen bruke høyere andel fett til forbrenninga.' Jeg er tynn nok, har en forbrenning mange sikkert misunner meg - kan spise 'alt' og legger aldri på meg. Har altså ikke noe ønske om spesielt større fettforbrenning i og for seg. Men jeg vil ha kondis og muskler! Til slutt: Trener 3 ganger i uka. Det er vel ok? Ok. Jeg varmer alltid opp før styrketrening. Sykler før beintrening, lettere vekter+høyreps ved overkropptrening. Men ikke 30 minutter. Max 10-15. Kjører du 30 min oppvarming, har du alt tømt musklene for mye. Mener jeg. Burde iallfall slenge innpå noe imellom. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei igjen - Leste et sted om tøying av hofteleddsbøyere. Men _hvordan_ tøyer man? Du kan f.eks ta denne: du har høyre kne bøyd 90 grader, venstre kneet hviler i gulvet -da tøyer du venstre hofteleddsbøyer. Du skjønner sikkert hvilken tøying jeg mener. Viktig at foten er foran kneet, dvs kneet må minst være 90 grader bøyd. Du tøyer ved å presse deg litt ned og fram med hoftene. Du kan også gjøre denne stående, uten kneet i gulvet (gjøres ofte etter aerobictimer osv.) men det tar ikke like bra synes jeg. Er forresten ikke enig med andre her i at step gir slappere trening enn andre maskiner, alt kommer an på puls -pusher man seg tilstrekkelig går pulsen automatisk opp. Kjenner man ikke noe, bør man stille inn høyere motstand og ha et høyere tempo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jada, alt vel! Du må bare huske på at du i framtiden ikke blir en av disse humørsyke, kaklende, ukontrollerbare og regelrett sinnsyke hormonbombene som man til tider leser innlegg av her på dol... Disse menneskene er gale og skylder på litt ekstra hormoner i kroppen for deres sinnsykdom, så jeg forventer at du ikke ender opp som dem! Jeg går ut fra at mannen din også forventer at du forblir nogenlunde normal de nærmeste månedene Du finner for øvrig disse gale menneskene inne på forum for Gravide, selv om de egentlig hadde passet bedre inn på forum for Psykologi! Hvor langt på vei er du? Enten 6 eller 10 uker. Må jo vente så lenge på legetime nå til dags at jeg får ikke vite det før i slutten av måneden. Hvis jeg blir en tikkende bombe har visst mannen min full forståelse, sier han.. vi får nå se.. Merker ikke noe særlif hormonelt ennå, men det er jo tidlig, da! Dessuten blir jeg nok aldri en sånn som KUN er opptatt ev graviditet og barn og familie, selv om jeg godt forstår hvordan det tar helt overhånd for noen. Livet har mange gleder, og barn og å være gravid er én veldig viktig en av dem, men tross alt ikke den eneste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei, benytter spalteplassen til å spørre deg om noe idrettsgreier hvis det er greit? Puls: Hva er 'normal' hvilepuls for ei voksen dame? Hva er 'normal' puls under aktiv kondisjonstrening og styrke? Tillater meg å svare.. Begge deler kommer helt an på hvilken form man er i, pluss noe genetikk. Generelt så er det jo sånn at jo bedre form du er i, jo lavere hvilepuls har du, og jo mer må du stå på for å få opp pulsen på trening, i forhold til innsatsen i starten. Det er det som er kondis, på en måte. I tillegg kommer det an på alder. Mål hvilepulsen før du har stått opp av sengen om morgenen. http://www.trim.no/trening/pulsmaaling.shtml 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei, benytter spalteplassen til å spørre deg om noe idrettsgreier hvis det er greit? Puls: Hva er 'normal' hvilepuls for ei voksen dame? Hva er 'normal' puls under aktiv kondisjonstrening og styrke? Jeg vet faktisk ikke... Jeg vet at jeg visste det en gang, men kondis har uansett aldri vært min greie så det kan jeg dessverre ikke svare på. Men jeg er helt sikker på at Zelig kan svare deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.