Gå til innhold

Noen med peiling på hunder/dressur?

Anbefalte innlegg

Gjest abcdefghijklm

En kamerat av meg har en hund(dalmantiner på fire år). Denne har hilst på dama mi to ganger før og har oppført seg normalt de to gangene. Men en dag da jeg og hun skulle et ærend til kompisen min sin leilighet reagerte hunden aggresivt mot kjæresten min. Den bet ikke, men knurret og flekket litt tenner. Det virket ikke som den kjente igjen kjæresten min. Den var bort og luktet litt mens den knurret. Med en gang kjæresten min gikk ut utgangsdøren roet hunden seg.

Hunden har alltid vært litt nærvøs. Men denne hendelsen bekymret meg litt. Syns du/dere at det virker som at det har begynt å "klikke" litt for hunden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96685-noen-med-peiling-p%C3%A5-hunderdressur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Det ville jeg tro var unormalt. Den rasen er noen store hvalper hele livet og er en utfordring for eierene, masse påfunn, lek, ugang og tøys. Men aggressivitet er sjelden, og vaktsomhet er lav.

Det kan hende den begynner å utvikle "sjefstendenser", det er ikke bra. Pass på å ikke stirre på den, og ikke smil/vis tenner. Sikkerhet er eiers fulle ansvar. Jeg tenker med gru på at en av våre skulle bite en æret gjest !

Gjest Persille

Det kan jo hende det ikke er verre enn at hun luktet rart. Hunder merker jo sånne ting mye mer enn ting de kan se, så kanskje hun hadde vært borti en annen hund, spist noe som lukter, i det hele tatt. Det trenger ikke være noe feil i det hele tatt....

Er enig med ulv...

Dette er ikke normal oppførsel så lenge den ikke følte seg truet. Hvis eieren ikke var tilstede er det forståelig oppførsel. Det har mer med å passe på hjemmet å gjøre. Men du sier at hunden er nervøs og dermed er det ganske vanlig oppførsel:-) Nervøse hunder kan lett gjøre slikt bare for å si i fra om at "jeg er redd, så ikke prøv deg på noe". At hun luktet rart er det helt sikkert ikke. Man må nesten se situasjonen for å kunne si noe helt sikkert, men sjansen for at hun var litt brå eller nærgående kan være stor.

Det viktigste med redde hunder er at man enten ignorerer de helt og passer på å ikke se på de eller gå brått mot de. Eller så kan man sette seg ned på huk, se ned i gulvet eller vekk fra hunden, med åpne håndflater og gjerne en godbit. Hvis den kommer så la den snuse og ikke klapp den før den er ferdig med det. Det kan ofte ta litt tid, men det kan være fin trening både for folk og hund hvis man gjør det riktig. Nervøse hunder kan bli angstbitere, men dette skjer stort sett bare hvis man kommer veldig brått på og skremmer den, eller at man prøver å tvinge den til noe den ikke vil.

Det at hunden flekket tenner ser jeg på som det verste, det betyr et skritt nærmere at den biter. Jeg vet ikke hva du mener med at den flekket tenner litt så det er vanskelig å si sikkert. Uansett vil jeg ikke si det har klikket for hunden, men at den er redd (så sant det stemmer det du sier om at den er nervøs). Så ha respekt for hunden, men ikke vær redd den. Pass på brå bevegelser, ikke bøy deg over hunden, ikke klapp den på hodet, ikke stirr den rett inn i øynene, snakk rolig eller ikke i det hele tatt, ikke smil med tennene synlig, la hunden forstå at du ikke er farlig ved f.eks å gi den en godbit (la den komme å ta den selv) og hvis eieren ikke vet om dette så fortell han det på en pen måte :-)

Håper dette kunne hjelpe litt.

Gjest abcdefghijklm

Er enig med ulv...

Dette er ikke normal oppførsel så lenge den ikke følte seg truet. Hvis eieren ikke var tilstede er det forståelig oppførsel. Det har mer med å passe på hjemmet å gjøre. Men du sier at hunden er nervøs og dermed er det ganske vanlig oppførsel:-) Nervøse hunder kan lett gjøre slikt bare for å si i fra om at "jeg er redd, så ikke prøv deg på noe". At hun luktet rart er det helt sikkert ikke. Man må nesten se situasjonen for å kunne si noe helt sikkert, men sjansen for at hun var litt brå eller nærgående kan være stor.

Det viktigste med redde hunder er at man enten ignorerer de helt og passer på å ikke se på de eller gå brått mot de. Eller så kan man sette seg ned på huk, se ned i gulvet eller vekk fra hunden, med åpne håndflater og gjerne en godbit. Hvis den kommer så la den snuse og ikke klapp den før den er ferdig med det. Det kan ofte ta litt tid, men det kan være fin trening både for folk og hund hvis man gjør det riktig. Nervøse hunder kan bli angstbitere, men dette skjer stort sett bare hvis man kommer veldig brått på og skremmer den, eller at man prøver å tvinge den til noe den ikke vil.

Det at hunden flekket tenner ser jeg på som det verste, det betyr et skritt nærmere at den biter. Jeg vet ikke hva du mener med at den flekket tenner litt så det er vanskelig å si sikkert. Uansett vil jeg ikke si det har klikket for hunden, men at den er redd (så sant det stemmer det du sier om at den er nervøs). Så ha respekt for hunden, men ikke vær redd den. Pass på brå bevegelser, ikke bøy deg over hunden, ikke klapp den på hodet, ikke stirr den rett inn i øynene, snakk rolig eller ikke i det hele tatt, ikke smil med tennene synlig, la hunden forstå at du ikke er farlig ved f.eks å gi den en godbit (la den komme å ta den selv) og hvis eieren ikke vet om dette så fortell han det på en pen måte :-)

Håper dette kunne hjelpe litt.

Takk for svaret. Det hjalp masse:)

Forresten så var ikke dama mi brå mot hunden eller noe. Ho var veldig forsiktig og spesielt da hunden begynte å knurre med en gang han fikk øye på henne og fortsatte etter den hadde luktet.

Men men, jeg skal ta det opp med kompisen min. Det er jo skummelt om oppførselen til hunden hans skal utarte seg. Jeg har en liten følelse av at han overser det selv om hunden kan utvikle seg til en potensiell fare. Synd at ikke alle eiere er like ansvarlige.

Igjen takk for svaret du ga meg.

Annonse

Takk for svaret. Det hjalp masse:)

Forresten så var ikke dama mi brå mot hunden eller noe. Ho var veldig forsiktig og spesielt da hunden begynte å knurre med en gang han fikk øye på henne og fortsatte etter den hadde luktet.

Men men, jeg skal ta det opp med kompisen min. Det er jo skummelt om oppførselen til hunden hans skal utarte seg. Jeg har en liten følelse av at han overser det selv om hunden kan utvikle seg til en potensiell fare. Synd at ikke alle eiere er like ansvarlige.

Igjen takk for svaret du ga meg.

Bare hyggelig. Fint å kunne hjelpe. Eneste jeg vil si nå er bare dama di kan ha hatt et truende kroppspråk selv om hun trodde hun var veldig forsiktig. Spesielt hvis man ikke er vant til hunder og man ikke vet hvordan man skal oppføre seg, eller ikke vet hvordan man skal lese hunden kan det være vanskelig. Det er derfor det er vanskelig å svare på et slikt spørsmål også, man må nesten se det selv. Men uansett så tåler de fleste normale hunder dette, litt avhengig av rase. Jeg er ganske sikker på at hunden ikke er farlig, men jeg hadde ikke sluppet mine barn bort til den fordi barn er mye mer direkte og brå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...