Gå til innhold

Fun light saft - kreft?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest skeptisk av natur-

Alt er jo farlig. Aspartam er jo prøvd på laboratorierotter som fikk svulster, men denne forskningen er fremdeles "ny", og da stoffet er nytt vil det gå tid før man kan påvise eventuelle tendenser. Hyppig inntak kan gi irritasjoner i urinblæra, men du må visst drikke bortimot 20 liter light-cola før du er i faresonen. For sikkerhets skyld velger jeg å ikke innta stoffet, og iallefall ikke ta inn suketter, light-cola, light-saft eller sukkerfrie pastiller/ tyggis på samme dag. Andre light stoffer er Acesulfam K,Sorbitol og Xylitol (de to siste er av naturlig opphav tror jeg, er lakserende), og noen varer opplyser bare at "produktet inneholder en fenyl-alnin kilde" (noe jeg ikke helt vet hva betyr). Forresten har det vært diskutert å merke suketter med maks-dose per dag.

Det er mye å holde styr på, og private hjemmesider på nettet antydes det at Coca-Cola Company motarbeider forskning på feltet. Tro hva du vil, jeg styrer unna. Andre påstander er at stoffet gir en ubalanse i sukkerinnholdet i blodet, noe som gjør deg slapp, sulten og deppa.

Når det gjelder Fun light synes jeg den er så søt at jeg ikke vil drikke den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96785-fun-light-saft-kreft/#findComment-543948
Del på andre sider

Jeg tror faktisk alt fører til kreft, hvis du har maks uflaks kan du risikere å ikke komme levende fra livet!

Tenk på det.

Potetgull selges da fortsatt i bøtter og spann. Har ikke sett noe kreftpoliti komme og røske det ned fra butikkhyllene, enda det for en tid tilbake siden var potetgull som det ble skreket opp om. Det var visst "kreftfremkallende", det også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96785-fun-light-saft-kreft/#findComment-543962
Del på andre sider

Jeg siterer min kjære mormor på 64: -Her har jeg prøvd å leve sundt, trimme, jeg har ikke drukket alkohol, ikke røkt... Og se hvordan det gikk! Nå gir jeg faen; gi meg ett glass rødvin!

I disse dager i gang med strålebehandling etter 3 kreftoperasjoner fra november til januar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96785-fun-light-saft-kreft/#findComment-544094
Del på andre sider

Annonse

7 liter saft, eller saft blandet med vann?

Jeg tror det vil variere etter hvem du spør hvor mye de mener er trygt.

Såvidt jeg kan huske var det så mye innlagt som sikkerhetsgrense offisielt at du aldri i livet kunne ha klart å drikke så mye saft.

En bekjent forsker av meg anslo 7 liter utblandet saft per dag livet gjennom til definitivt å være trygt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96785-fun-light-saft-kreft/#findComment-544114
Del på andre sider

Alt er jo farlig. Aspartam er jo prøvd på laboratorierotter som fikk svulster, men denne forskningen er fremdeles "ny", og da stoffet er nytt vil det gå tid før man kan påvise eventuelle tendenser. Hyppig inntak kan gi irritasjoner i urinblæra, men du må visst drikke bortimot 20 liter light-cola før du er i faresonen. For sikkerhets skyld velger jeg å ikke innta stoffet, og iallefall ikke ta inn suketter, light-cola, light-saft eller sukkerfrie pastiller/ tyggis på samme dag. Andre light stoffer er Acesulfam K,Sorbitol og Xylitol (de to siste er av naturlig opphav tror jeg, er lakserende), og noen varer opplyser bare at "produktet inneholder en fenyl-alnin kilde" (noe jeg ikke helt vet hva betyr). Forresten har det vært diskutert å merke suketter med maks-dose per dag.

Det er mye å holde styr på, og private hjemmesider på nettet antydes det at Coca-Cola Company motarbeider forskning på feltet. Tro hva du vil, jeg styrer unna. Andre påstander er at stoffet gir en ubalanse i sukkerinnholdet i blodet, noe som gjør deg slapp, sulten og deppa.

Når det gjelder Fun light synes jeg den er så søt at jeg ikke vil drikke den.

Fenylalanin er en essensiell aminosyre som finnes i bl.a. light-produkter. Fenylalanin er ikke farlig for vanlige mennesker (hvis en ser bort fra at et høyt inntak kan ha lakserende effekt (og det er vel egentlig mer ubehagelig enn egentlig farlig)).

For folk med fenylketonuri (tidligere kalt Føllings sykdom) er fenylalanin farlig, fordi de har en medfødt enzymsvikt som hemmer nedbrytningen av fenylalanin. Hvis sykdommen ikke oppdages, vil de fleste barn med PKU være hjerneskadd før sin første bursdag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/96785-fun-light-saft-kreft/#findComment-544295
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...