Gå til innhold

Er samfunnet blitt kaldere med årene?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke rystet. Det burde ikke vært sånn, men jeg skjønner de som ikke gjorde noe. Hadde en kunnet ringt anonymt og sluppet mer innblanding i saken hadde det vært en ting. Men de hadde garantert blitt dratt inn etterhvert. Enten av påtalemyndigheten, eller av hun som ble overfalt. Hun hadde krevd at vedkommende hadde vitnet for henne. Evt hadde hun saksøkt vedkommende for ikke å ha grepet inn (ref "de tiltalte" med Jodie Foster).

Alle har nok med seg selv, en vet aldri hva som kan skje dersom en blander seg inn i andres problemer. Det kan koste en dyrt. De færreste mener det er verdt det.

"Først meg selv og så meg selv, og så min neste hvis det er til mitt eget beste."

Glad jeg ikke er så egoistisk som deg.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

16

• petter smart

14

• shandy

13

• Tornerose

4

Mest aktive i denne tråden

Skal en tvinge folk til å "bry seg"? Det er ingen god løsning. En kan ikke tvinge barna sine til å være venner med noen de ikke vil være venner med. En kan tvinge dem til ikke å mobbe o.l., men det blir noe annet.

Tror ikke denne jenta hadde blitt særlig lykkelig med kjøpte venner.

Det er ikke snakk om å kjøpe venner her kjære "Petter Smart". Det er snakk om at foreldre kan gå inn å styre litt. Foreslå at hei Lise i dag hadde det vært hyggelig om du inviterte hjem Mette så kan vi lage pizza og spille et spill. (og det er vel ikke tvang?) Det er mange måter å gjøre dette på en slik måte at man ikke "tvinger" barna, men likevel "tvinger" barna om du skjønner hva jeg mener. Det er mer snakk om å legge til rette for at ungene skal ta vare på hverandre.

Vel conan, stemmer ikke helt det med mitt eksempel :) Vi hadde bil, min mor jobbet 100% stilling og både min mor og far var tilflyttet byen. Ingen av dem var oppvokst her. Og vi bor i en by, litt liten kanskje men ikke så liten at alle kjente alle.

Jeg er altså født i 71 jeg. Du beskriver det som om jeg var født på 50 tallet en gang *s*

Nå er jo neppe en persons erfaringer tilstrekkelig til å trekke omfattende konklusjoner mht til samfunnsutviklingen...

Bryr du deg mindre om naboen i dag?

Nå er jo neppe en persons erfaringer tilstrekkelig til å trekke omfattende konklusjoner mht til samfunnsutviklingen...

Bryr du deg mindre om naboen i dag?

Nei det gjør jeg ikke. Og jeg var da ikke alene å bo i området, var jeg? Oj da hadde jeg blitt ensom. Men i alle fall, alle rundt oss hadde det på akkurat samme måte. Gikk i en klasse hvor vi også gikk inn og ut hos hverandre. Tror ikke det var en av ungene jeg ikke var hjemme hos med jevne mellomrom. Og det samme hos oss.

petter smart

"Først meg selv og så meg selv, og så min neste hvis det er til mitt eget beste."

Glad jeg ikke er så egoistisk som deg.

Alle er seg selv nærmest. La oss endre litt på eksemplet. Dersom du hadde gått forbi bakgaten der dette overfallet skjedde, ville du prøvd å stoppet det selv? Hvorfor/hvorfor ikke?

petter smart

Det er ikke snakk om å kjøpe venner her kjære "Petter Smart". Det er snakk om at foreldre kan gå inn å styre litt. Foreslå at hei Lise i dag hadde det vært hyggelig om du inviterte hjem Mette så kan vi lage pizza og spille et spill. (og det er vel ikke tvang?) Det er mange måter å gjøre dette på en slik måte at man ikke "tvinger" barna, men likevel "tvinger" barna om du skjønner hva jeg mener. Det er mer snakk om å legge til rette for at ungene skal ta vare på hverandre.

Nei da er det mer snakk om manipulering. En lover barna noe hyggelig dersom de gjør det de får beskjed om. Da kjøper en jo noe av dem med det hyggelige du lover dem? Men da er de ikke venner med denne personen (noe personen gjerne oppdager ganske fort).

En bør ikke legge seg borti hvem barna vil være venner med. En kan nekte dem å være venner med visse "uheldige" elementer samt nekte dem å erte noen, men en kan ikke diktere hvem vennene deres skal være.

Annonse

Nei da er det mer snakk om manipulering. En lover barna noe hyggelig dersom de gjør det de får beskjed om. Da kjøper en jo noe av dem med det hyggelige du lover dem? Men da er de ikke venner med denne personen (noe personen gjerne oppdager ganske fort).

En bør ikke legge seg borti hvem barna vil være venner med. En kan nekte dem å være venner med visse "uheldige" elementer samt nekte dem å erte noen, men en kan ikke diktere hvem vennene deres skal være.

Det er jo heller ikke snakk om manipulering, men forsiktig tilrettelegging for at begge barna skal få en hyggelig stund. Tror ikke vi blir enig her. For jeg mener at det faktisk er riktig å gjøre det slik. Man tilrettelegger for at barna skal bli bedre kjent og kanskje viser det seg etterhvert at de to faktisk blir verdens beste venner...

Er du totalt i mot slike ting som hvor klassen organiserer grupper som gjør ting sammen på kveldstid da? Det er jo faktisk det samme..

Og du jeg sier foresten ofte det samme til mine barn. Nå inviterer vi xxxx så har vi det koselig og spiller et spill, kanskje spiser pizza o.l. Og dette med mine barns venner..er det manipulering?

Alle er seg selv nærmest. La oss endre litt på eksemplet. Dersom du hadde gått forbi bakgaten der dette overfallet skjedde, ville du prøvd å stoppet det selv? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva med å løpe til nærmeste telefonboks. Ikke verre egentlig.

petter smart

Det er jo heller ikke snakk om manipulering, men forsiktig tilrettelegging for at begge barna skal få en hyggelig stund. Tror ikke vi blir enig her. For jeg mener at det faktisk er riktig å gjøre det slik. Man tilrettelegger for at barna skal bli bedre kjent og kanskje viser det seg etterhvert at de to faktisk blir verdens beste venner...

Er du totalt i mot slike ting som hvor klassen organiserer grupper som gjør ting sammen på kveldstid da? Det er jo faktisk det samme..

Og du jeg sier foresten ofte det samme til mine barn. Nå inviterer vi xxxx så har vi det koselig og spiller et spill, kanskje spiser pizza o.l. Og dette med mine barns venner..er det manipulering?

Det er en hårfin balanse mellom å legge til rette og å tvinge/manipulere. Er enig i at en kan ta iniativet og se hva som skjer. Men en bør ikke friste med fordeler/hyggelige ting, da er det mest pga dette barnet går med på det. Det er selve tvangen eller fristingen jeg er imot, ikke at en arrangerer slike ting.

Dersom dine barn bare sier ja til dine forslag fordi de vil ha pizza og spille spill og egentlig ikke liker xxxx, så er jeg imot det.

petter smart

Hva med å løpe til nærmeste telefonboks. Ikke verre egentlig.

Joda, men hva om.... Slik tenker folk. Sjansen er kanskje en til en million, men folk flest er ikke villige til å ta sjansen. En vet ikke hva som kan skje. Men en vet at dersom en ikke gjør noe er en trygg der og da, At en selv kan trenge hjelp senere er ikke relevant der og da.

Det er noe med den menneskelige psyken som får oss til å gjøre mye rart for å "overleve" selv. Tenk bare på alle jødene som jobbet i konsentrasjonsleirene under 2.verdenskrig. De var villige til å gjøre alt i et håp om å overleve.

Det er en hårfin balanse mellom å legge til rette og å tvinge/manipulere. Er enig i at en kan ta iniativet og se hva som skjer. Men en bør ikke friste med fordeler/hyggelige ting, da er det mest pga dette barnet går med på det. Det er selve tvangen eller fristingen jeg er imot, ikke at en arrangerer slike ting.

Dersom dine barn bare sier ja til dine forslag fordi de vil ha pizza og spille spill og egentlig ikke liker xxxx, så er jeg imot det.

Vel har aldri hatt behov for det, for mine barn liker de fleste. Og har vel aldri sagt at de ikke vil ha besøk av noen. Eller jo foresten eldstemann hadde ikke lyst til å ha besøk av de som "mobbet" han mest. Men det lot jeg han styre helt selv. Men det blir noe annet da...

Joda, men hva om.... Slik tenker folk. Sjansen er kanskje en til en million, men folk flest er ikke villige til å ta sjansen. En vet ikke hva som kan skje. Men en vet at dersom en ikke gjør noe er en trygg der og da, At en selv kan trenge hjelp senere er ikke relevant der og da.

Det er noe med den menneskelige psyken som får oss til å gjøre mye rart for å "overleve" selv. Tenk bare på alle jødene som jobbet i konsentrasjonsleirene under 2.verdenskrig. De var villige til å gjøre alt i et håp om å overleve.

Jeg kan si såpass Petter, at jeg ikke hadde stått passiv å sett på at noen ble voldtatt - uten å gjøre noe som helst.

Er du gal, som tenker så egoistisk? Jeg hadde selvsagt ikke gått rett inn å forsøkt å skille disse med makt. Rett og slett fordi jeg ikke er fysisk sterk nok til det - så det ville jo ikke gjort noen nytte.

Men du, som mann? Greit nok at du er deg selv nærmest, og at det er mange gærninger med kniv og det som verre er. MEN, hadde du virkelig ikke forsøkt å gjøre noe. Hva slags pingle er du? Da kan du begynne å snakke om samvittighet. Hvordan hadde du følt deg etterpå da?

Samfunnet har ikke blitt kaldere med årene. Det har blitt heitere - hett som faen faktisk. Det syns jeg er flott.

Folk har alltid klaga over hvor ille nåtida er og hvor bra det var før i tida. Jeg syns dette er ryggmargstenkning. Jeg føler at vi lever i ei flott i tid, et tipp topp samfunn, og ting blir bare bedre og bedre. Tenk på middelalderen f.eks. Da hadde de mye stress og pes! De krangla hele tida og drepte hverandre bar for ei stjålen ku og staten passa ikke på dem. Da var det vold og faenskap ute og gikk. I dag har vi det nydelig nydelig i sammenligning. I stedet for å sutre over hvor jævlig ting er bør vi bare lene oss tilbake og nyte dette vidunderlige samfunnet og denne deilige deilige samtida.

Annonse

Samfunnet har ikke blitt kaldere med årene. Det har blitt heitere - hett som faen faktisk. Det syns jeg er flott.

Folk har alltid klaga over hvor ille nåtida er og hvor bra det var før i tida. Jeg syns dette er ryggmargstenkning. Jeg føler at vi lever i ei flott i tid, et tipp topp samfunn, og ting blir bare bedre og bedre. Tenk på middelalderen f.eks. Da hadde de mye stress og pes! De krangla hele tida og drepte hverandre bar for ei stjålen ku og staten passa ikke på dem. Da var det vold og faenskap ute og gikk. I dag har vi det nydelig nydelig i sammenligning. I stedet for å sutre over hvor jævlig ting er bør vi bare lene oss tilbake og nyte dette vidunderlige samfunnet og denne deilige deilige samtida.

Jo, ja om du velger å se det slik.

Men kanskje er vi på vei dit igjen???

Gjest QuePasta

Vi har fått det økonomisk mye bedre, vi har sosiale rammer til å ta hånd om de som har problemer. Dermed er ikke behovet for familiebånd eller lokale nettverk så store som før, vi trenger ikke hverandre på samme måten. Det er nok en årsak.

Det var ingen som gikk forbi da dette skjedde, de var alle folk som stod inne i sine egne trygge leiligheter og faktisk så på hele hendelsen. Det er rett og slett morbid. Og det er stor forskjell på det og å skulle stoppe det fysisk, jeg er en liten kvinne og ville ikke hatt en eneste sjanse til å hamle opp med en stor mann, det må bli en vurderingssak ut fra situasjonen, men jeg hadde i allefall ikke gått forbi uten å gjøre noe som helst, jeg hadde i det minste ringt politiet eller hentet hjelp.

Selv om folk er mer av alt det du her skriver favn så mener jeg fortsatt folk er mer kalde. De bryr seg mindre om hverandre. Dette var faktisk noe ei helsesøster fikk meg til å tenke over. Hun fortalte en historie om et hadikapet barn som ikke fikk innpass i klassen. Et av forslagene var at foreldrene skulle styre barna sine inn på dette barnet. Altså "tvinge" barna til å ta kontakt med denne jenta og være sammen med henne. La jenta føle seg som en del av felleskapet. Men nei, de fleste foreldrene mente at det ikke var deres problem og at de aldri ville "tvinge" barna sine til dette.

Jeg er faktisk enig med denne helsesøstra jeg. Jo mer jeg tenkte over det jo mer ble jeg opptatt av å se etter dette. Og jeg så det veldig ofte i perioder. Folk er redde for å bry seg og akkurat det må de ikke være.

Var også på et bydelsmøte hvor politiet orienterte om kriminalitet,stoff og bråk i bydelen vår. Og også denne erfarne politimannen sa at samfunnet var blitt kaldere og at færre turte å blande seg inn og bry seg. Han oppfordret oss alle til å tenke oss litt om og faktisk tørre å ta det steget å bry seg.

En annen ting jeg tenker på er dette med å dra på besøk til hverandre... Da jeg vokste opp var det vanlig at vi gikk inn og ut hos hverandre uten å ringe å avtale først. Vi hadde mye mer kontakt med naboene rundt omkring den gang da jeg var liten enn nå. Vel her jeg bor nå har jeg masse kontakt med naboene, men det er fordi det er her jeg er vokst opp og jeg kjenner de fleste.

"Hun fortalte en historie om et hadikapet barn som ikke fikk innpass i klassen."

Var denne jenta normalt utviklet i hodet? Jeg mener, var det "bare" fysisk, eller var det noe mer som var galt?

Gjest Istapp

Nei, det tror jeg overhodet ikke.

Folk er i alminnelighet (mer) opplyste, (mer) bevisste, (mer) emosjonelt orienterte, (mer) verdiorienterte, (mer) åpne...

Familiemønstret har imidlertid endret seg slik at mange ikke lever i eller har nære relasjoner. Individualitet er et fabelaktig gode, men også en lise i vesten.

"Folk er i alminnelighet (mer) opplyste, (mer) bevisste, (mer) emosjonelt orienterte, (mer) verdiorienterte, (mer) åpne... "

Samfunnet kan jo ha blitt kaldere likevel!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...