Gå til innhold

Empati - noe man har eller noe man får?

Anbefalte innlegg

Er empati noe medfødt, eller kan man opparbeide seg dette?

Jeg føler at det er noe enkelte er født med, mens kanskje andre må ha erfaringer for å kunne opparbeide det.

Altså noen trenger ikke erfaringer for å ha det, mens andre må ha erfaringer for å kunne vise empati.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97271-empati-noe-man-har-eller-noe-man-f%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

laguna1365380434

Hei! Jeg kan ikke så mye om det her, men jeg kan jo alikevel skrive det jeg mener å huske..

Empati har man vel kommet frem til at sannsyneligvis er medfødt. Manglende evne til å sette seg i andres sted og å føle medfølelse blir brukt som forklaringselementer når en prøver å kartlegg f.eks årsaker til kriminalitet. Man har gjort funn som tyder på at det er mangler/liten aktivitet i enkelte hjerneområder på mange f.eks voldskriminelle. Tror jeg har hørt at det er en kombinasjon av manglende empati og/eller dårlig impuls kontroll som kan resultere i "egoistiske"og lite medfølende handlinger, men at det alikevel er et markert skille på de to. Jeg mener også at det er det limbiske system i hjernen som er det området empati "bor i".

Innen psykologien er det ganske hyppige paradigmeskifter, og det har jo vært masse uenighet om de avgjørende elementene i personlighetsutviklingen har rot i biologi eller miljø, men jeg tror det er de biologiske forklaringene som har bredest støtte nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...