GHSN Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Min mor, 82 år gammel har fått diagnosen: lewy-body demens / parkinson. Hun har kommet til et stadie hvor hun konstant halusinerer, Hun virker utslitt, forvirret og fordi hun fortsatt bor hjemme lurer jeg på: 1) Er det noen behandling som kan "dempe" denne tilstanden. 2) Hvor hurtig er utviklingen på denne sykdommen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97485-demens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J-Rag Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hei Mor har Alzheimer og situasjonen er ganske lik uten at jeg vet hva diagnosen din mor har fått innebærer. Vi har fått god hjelp og oppfølging av Hjemmesykepleien og Bydelen. Hun har hallusinasjoner, er utslitt, og deprimert. I den siste tiden har hun fått ett antidepressiva som har hjulpet betraktelig. Fordi denne medisineringen gjør henne lettere til sinns, hallusinerer hun også mindre og det virker som livssituasjonen hennes er bedret. Utviklingen hos oss gikk veldig sakte inntil for ett år siden hvor alt syntes å komme på en gang, og hun endelig fikk diagnosen. Hun fortsetter å bo hjemme, men vi tror ikke hun kan det stort lenger. Oppfølgingen fra det offentlige er bra og de vurderer fortløpende hvorvidt de synes hun kan bo alene. Presset på den nærmeste familie er stort, men min anbefaling er å ta imot alle gode råd og håndsrekninger, og bruk mye tid på å involvere støtteapparatet. Skriv små besøksrapporter og loggfør oppførsel, telefoner, etc, og samordne disse slik at støtteapparatet kan få en fullstendig oversikt over din mors tilstand. Lykke til og pass på deg selv, dette er dessverre veldig slitsomt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97485-demens/#findComment-555130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut Laake, Overlege - spesialist i indremedisin og geriatri Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Lewy body demens er en forholdsvis sjelden demensform. Min erfaring med denne sykdommen er at den forløper litt raskere enn den vanligere demensformen, Alzheimers sykdom. Hallusinasjoner og vrangideer er typisk for Lewy body demens. Lewy body demens pasientene har typisk også tegn på parkinson, noe du antyder at hun også har. Hvis dette betyr at hun har fått behandling for Parkinsons sykdom, f.eks. med Sinemet, Madopar eller liknende, er det viktig å være klar over at også denne behandlingen kan gi hallusinasjoner ved overdosering. I så fall kan det være aktuelt å forsøke en liten nedtrapping av parkinsonmedisinen. Hallusinasjonene ved Lewy body demens bør nok behandles hvis de plager pasienten, men neppe hvis de ikke er til besvær. Nesten alle sterke nervemedisiner kan utløse eller forverre Parkinsons sykdom, men legemidlet Risperdal regnes for å være noe mindre risikabelt i så måte. Det må være fastlegen som tar stilling til dette. Håper dette kan være til noe hjelp, lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97485-demens/#findComment-556083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.