Gå til innhold

Rabies . Indikasjon "etter-vaksine"?

Anbefalte innlegg

reisende-03

Er det mulig å bli smittet av rabies etter indirekte kontakt med mulig smittet dyr ? Jeg kom i kontakt med en gjenstand som en ukjendt hund hadde slikket og bitt på under min ferie i Nepal for en tid siden, hadde da et sår på hånden. Vil det i dette tilfellet være aktuelt med tiltak ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/97572-rabies-indikasjon-etter-vaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Rabies overføres fra syke dyr, oftest hunder. Den hyppigste overføringsruten er etter hundebitt, og da via direkt overføring i såret ved spytt fra det syke dyret. Virus finnes i spytt, og jo sterkere eksposisjonen er jo større er sannsynligheten for smitte. Med andre ord direkte bitt med sår er farligere enn bitt via tykk klær, som fanger opp me4steparten av virus. Flere bitt er farligere enn et enkelt bitt. Bitt på ansiktet er værre enn på hender eller fø

tter. Det er beskrevet at oversøring av spytt direkte i sår eller slimhinner kan overføre smitte. Det er vanskelig å si noe helt sikkert om virus kan overføres indirekte. Jeg har ikke funnet noe slikt beskrevet i litteraturen. Farlig sykdom etter en slik hendelse er uhyre sjelden. Det er ingen sykdom med dødelig utgan beskrevet om såret som ble utsatt for spytt (direkte) var ikke helt ferskt (over 24 timer gammelt). Rabies virus er relativt labilt, det blir lett inaktivert av både UV stråling og inntørking, i tillegg til de vanlige desinfeksjonsmidlene. Som du skjønner er sjansene for at du får sykdom er ganske mikroskopiske. På den andre siden er konsekvensene ganske svære. Jeg ville derfor anbefale at du får en "second opinion" av en lege, og at du gjør det snarest mulig. Eventuelle tiltak, dvs. deres effektivitet, er sterkt avhengig av tiden etter smitte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...