Gjest Novembermom Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jo... det er et alternativ, men sist jeg gjorde det da jeg måtte ha hjelp med strømmen for et års tid siden, var det ikke verd kjøreutgiftene en gang. Ble omtrent avvist med det samme jeg satte beina innafor døra. Alt det jeg har lest i det siste skremmer meg litt, slik som at man må selge unna eiendeler osv. samt bruke barnas penger på å betale. Deres penger er det uansett ikke jeg som disponerer, så det forslaget vil være uaktuelt. Jeg skal ta turen i morgen, tenker jeg. Må komme gjennom på telefonen i dag... det er en nedverdigelse, men må man, så må man... de tar kanskje hensyn til at det er barn i bildet? Ta tur til sosialkontoret. Du kan jo ikke gå uten penger. Har selv vært i kontakt med sosialen, men vi fikk aldri bedskjed om å selge eiendeler. Vi har bil ( bruktbil ), tv, video, x-box, datamaskiner, bredbånd ( fått igjennom borettslaget. og det er veldig billig. ), telefon... Jeg skrev opp hva vi hadde i andre utgifter utenom de vanlige nå sist gang jeg søkte. Sosialkontoret sa ingenting. Kanskje det er forskjellig fra sted til sted, men her hvor jeg bor ( bergen ) så må man ikke selge eiendelene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Ta tur til sosialkontoret. Du kan jo ikke gå uten penger. Har selv vært i kontakt med sosialen, men vi fikk aldri bedskjed om å selge eiendeler. Vi har bil ( bruktbil ), tv, video, x-box, datamaskiner, bredbånd ( fått igjennom borettslaget. og det er veldig billig. ), telefon... Jeg skrev opp hva vi hadde i andre utgifter utenom de vanlige nå sist gang jeg søkte. Sosialkontoret sa ingenting. Kanskje det er forskjellig fra sted til sted, men her hvor jeg bor ( bergen ) så må man ikke selge eiendelene sine. Vi fikk heller aldri beskjed på å bruke barnas penger som står i banken.Nå søkte jo jeg livsopphold, halve husleie og strøm da, men de fikk jo vite hva han tjente og hva vi hadde av ting. Men de sa som sagt ingenting om barnas penger eller selge noe. Men utsette regninger gjør jeg aldri for jeg skal ikke bli svartelistet fordi sosialkontoret foreslår det. Det må jo sosialkontoret tenke seg fram til og. Greit nok at de sier at mat skal komme foran regninger, men hva når sjansen for å bli svartelistet eller havne til innkasso er der da? Ja ja, nå fikk jo vi aldri beskjed om det heller så. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg gjorde det. Troppet opp. Svelget stoltheten. Det kunne jeg ha spart meg! Ble blankt avvist. Hjalp ikke med tre barn engang... Har du muligheter for å få kontokreditt? Det ble redningen for meg og veiavgiften - 250 i straffegebyr for å ha dårlig råd...dyrt å være fattig! Nei, kreditt vil jeg IKKE ha! Da må jeg betale renter på penger jeg ikke har da, og det er bare å grave sin egen grav... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Kvitt deg med telefonen, da har du en regning mindre... Spør om å få utsatt husleia til du har penger.. Skaff deg en dag-mamma jobb til du finner noe annet... heng opp plakater! Ellers så er det surt å være aleneforelsdre i Norge.. Og vi som er så rike? Du skulle fått dekket helve husleia på sosialen! Men så enkelt er det desverre ikke... har du ikke en snill mor eller ar som kan "hjelpe" deg på beina igjen? Eller gi deg et lite lån som du kan betale 500 - 1000 kr på i mnd? Eller en god venninne med noen kroner ekstra? Da slipper du i hvert fall renter.. Lykke til i så fall! Telefonen bruker jeg nesten ikke, men den må jeg ha likevel. Ungene må jo få prate med pappan sin av og til, men det er alltid han som ringer. Dessuten må jeg betale 100 kroner mer i måneden på adsl om jeg ikke har telefonen, så da går vinninga opp i svinninga. Det er ikke aktuelt å kutte ut internett, for det lille sosiale må jeg ha når jeg sitter her alene kveld etter kveld når ungene er lagt. Skal ikke risikere å bli tullete av å være alenemor heller... Mamma og pappa hjelper meg så godt de kan, det var flaut da mamma kom med en pose matvarer her om dagen. Men så utrolig godt det var på samme tid, for jeg hadde ikke pålegg til matpakkene til barna i hus i det hele tatt. Noe lån fra dem er uaktuelt, for de har dårlig råd selv. Mamma er uføretrygdet, har holdt på i årevis for å få erstatning uten fremgang, og de sitter på et megalån allerede. Har ingen nære venner her jeg bor. Jeg skal nok klare meg på et vis. Fikk beskjed om å ringe tilbake til en potensiell arbeidsgiver i morgen formiddag, så det skal jeg jammen gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Ta tur til sosialkontoret. Du kan jo ikke gå uten penger. Har selv vært i kontakt med sosialen, men vi fikk aldri bedskjed om å selge eiendeler. Vi har bil ( bruktbil ), tv, video, x-box, datamaskiner, bredbånd ( fått igjennom borettslaget. og det er veldig billig. ), telefon... Jeg skrev opp hva vi hadde i andre utgifter utenom de vanlige nå sist gang jeg søkte. Sosialkontoret sa ingenting. Kanskje det er forskjellig fra sted til sted, men her hvor jeg bor ( bergen ) så må man ikke selge eiendelene sine. Jeg har snakket med dem nå i dag, etter å ha prøvd sju ganger å nå dem på telefon. Kom omsider gjennom og fikk prate med ei dame. Hun var ikke så sikker på at de kunne hjelpe meg med alle regningene, og de hadde veldig mye å gjøre akkurat nå. De skal ringe meg en av dagene så jeg får ha et møte med en sosialkurator. Søren så nedverdigende det er... jeg er helt på gråten når jeg skal snakke om sånt jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg syns du har fått mange gode råd her. Kan du ringe til noen av de du har fått regninger fra og be om utsettelse eller å dele opp beløpet? Håper det ordner seg! Utsetter jeg innbetalinga, utsetter jeg bare problemet, og det baller enda mer på seg. Det sa hun jeg pratet med på sosialkontoret også. Prøvde å få delt opp den største regninga i dag (årsavgifta på bil), men fikk blankt avslag. Den må betales innen i morgen om jeg ikke skal få straffegebyr for for sen innbetaling. Det ordner seg sikkert på et vis. Det man ikke dør av, blir man sterkere av, eller noe sånt. Høh... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Feil Dorthe: avdrag på lån bryr de seg ikke om, da må du søke avdragsfrihet. Men: aner du hvem som kvalifiserer for støtte på sosialkontoret? Hvis de altså krever at man skal utsette regninger, søke om avdragsfrihet, ta pant i huset og de ikke vil betale hverken barnehage, SFO eller tannlege. Og bil er bannlyst. Er det annet enn ufb'ere (oops, jeg mener folk uten fast bolig - ikke ufrivillig barnløse!) igjen da? Aner du når det ble sånn? For jeg vet jo om folk som fikk noe der for en del år siden.... Jeg mente renter på lån. De eneste jeg vet som kvalifiserer er alenemødre som leier leilighet og folk som går på trygd hvor trygden er for liten til å dekke disse tingene. Man kan eie leiligheten men da må man ha en inntekt som er så liten at men ikke kan låne på den. De jeg vet om har gått der i flere år og de har hatt det knapt så lenge at de ikke har bil eller penger på bankbok til verken seg eller ungene. Kontoutskriften må leveres hver mnd, selvangivelsen fra siste år. Jeg synes hele kontoret er et mareritt nå. Datteren til venninnen min var innom. Hun skulle få 2500 kr de to første mnd, 3500 de to neste og så 4500 kr etterpå. Hun måtte også vise 15 jobbesøknader før hun kunne få hjelp. Jeg var innom for to¨år siden, hadde en måned med kjempemye regninger, og de lo av meg. Korttidsnomen for meg + 3 unger var 2350 kr etterat strøm. husleie og renter på lånet var betalt. Selvfølgelig hadde jeg mye mer enn det. De som får penger fast har jo brukt opp mulighetene sine, vi andre har kanskje noe ekstra. Jeg tok lån på leiligheten min for å klare meg når eldstemann ble 18 år og gikk siste året på videregående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jøss.....da var jeg heldig med plassen eller saksbehandleren! Jeg fikk til og med dekket opp penger til tv og seng ..... Da hadde du flaks. Jeg spurte om seng til datteren min og fikk beskjed om at det var greit å ligge på madrass på gulvet. Men det er forskjellig fra sted til sted. Hvis man møter opp her, får man muntlig avslag og blir noen ganger nektet søknadsskjema. Helse- og sosialombudet har stadig henvendelser fra klienter på sosialkontoret her. Noen ganger kan de hjelpe, andre ganger ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg føler med deg. Du søker på jobber sier du, men hva søker du på? Alt mulig - også midlertidige jobber? På matbutikken, vikarbyrå, vasking, dagmamma - alt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg føler med deg. Du søker på jobber sier du, men hva søker du på? Alt mulig - også midlertidige jobber? På matbutikken, vikarbyrå, vasking, dagmamma - alt? Jeg søker på det meste ja. Har en jobb på aldershjem på hånda nå... men jeg har ikke råd til mere SFO, og eldstemann er redd for å være alene hjemme, så alternativet for meg da er enten dagjobbing mellom åtte og fire, eller nattearbeid. Eventuelt begge deler. Dagmamma er ikke aktuelt, for jeg må stå som arbeidssøker, og da må jeg være klar til å starte i jobb på to døgn. Det er en måneds oppsigelsestid når man er dagmamma. Det var ikke slike utsikter jeg hadde den gangen jeg ble alenemor... vi klarte oss veldig bra i starten, men nå "går det på rævva" som de sier i sangen. Lurer på hvordan det blir til høsten, hvordan jeg kommer ut av det da. Får mye mindre bidrag fra faren fra høsten av... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg søker på det meste ja. Har en jobb på aldershjem på hånda nå... men jeg har ikke råd til mere SFO, og eldstemann er redd for å være alene hjemme, så alternativet for meg da er enten dagjobbing mellom åtte og fire, eller nattearbeid. Eventuelt begge deler. Dagmamma er ikke aktuelt, for jeg må stå som arbeidssøker, og da må jeg være klar til å starte i jobb på to døgn. Det er en måneds oppsigelsestid når man er dagmamma. Det var ikke slike utsikter jeg hadde den gangen jeg ble alenemor... vi klarte oss veldig bra i starten, men nå "går det på rævva" som de sier i sangen. Lurer på hvordan det blir til høsten, hvordan jeg kommer ut av det da. Får mye mindre bidrag fra faren fra høsten av... "Dagmamma er ikke aktuelt, for jeg må stå som arbeidssøker, og da må jeg være klar til å starte i jobb på to døgn." De fleste arbeidsgivere godtar da at man har litt oppsigelsestid. Hvorfor må du begynne allerede etter 2 dager? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest '!!-0-!!' Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Telefonen bruker jeg nesten ikke, men den må jeg ha likevel. Ungene må jo få prate med pappan sin av og til, men det er alltid han som ringer. Dessuten må jeg betale 100 kroner mer i måneden på adsl om jeg ikke har telefonen, så da går vinninga opp i svinninga. Det er ikke aktuelt å kutte ut internett, for det lille sosiale må jeg ha når jeg sitter her alene kveld etter kveld når ungene er lagt. Skal ikke risikere å bli tullete av å være alenemor heller... Mamma og pappa hjelper meg så godt de kan, det var flaut da mamma kom med en pose matvarer her om dagen. Men så utrolig godt det var på samme tid, for jeg hadde ikke pålegg til matpakkene til barna i hus i det hele tatt. Noe lån fra dem er uaktuelt, for de har dårlig råd selv. Mamma er uføretrygdet, har holdt på i årevis for å få erstatning uten fremgang, og de sitter på et megalån allerede. Har ingen nære venner her jeg bor. Jeg skal nok klare meg på et vis. Fikk beskjed om å ringe tilbake til en potensiell arbeidsgiver i morgen formiddag, så det skal jeg jammen gjøre. Ikke for å være sær eller noe, men adsl/internett MÅ du strengt tatt ikke ha - ikke hvis du har så stram økonomi at det knapt nok går rundt. Syns det er en teit prioritering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ines Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Bil er rett og slett luksus, det koster nesten 50 000 i året å ha bil, og det skal ganske mye til før du _trenger_ den. Du kan ta drosje hver dag for de samme pengene, og det finnes da kollektivtrafikk, for ikke å snakke om det du får når du selger bilen. Har man ikke råd så har man ikke råd, du kan ikke plukke ut ting som du føler du må ha når det koster så mye penger, og så blir du forbauset når du ikke får hjelp på sosialkontoret? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Bil er rett og slett luksus, det koster nesten 50 000 i året å ha bil, og det skal ganske mye til før du _trenger_ den. Du kan ta drosje hver dag for de samme pengene, og det finnes da kollektivtrafikk, for ikke å snakke om det du får når du selger bilen. Har man ikke råd så har man ikke råd, du kan ikke plukke ut ting som du føler du må ha når det koster så mye penger, og så blir du forbauset når du ikke får hjelp på sosialkontoret? Ine kline latrine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Ine kline latrine hehehe, beste innlegget på dol i dag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alene, to unger, ingen bil Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Blir litt provosert jeg, når du går til sosialen og har bil, unger i barnehage, og sfo, i tilfelle du skulle få deg jobb. Så tar du ikke midlertidige jobber mens du venter, man studere til høsten, det har du råd til. Takke meg til at jeg klarer meg selv. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alene osv. Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Ungene trenger å være sammen andre barn. Det er ingen andre her i nærheten, så det er ikke noe alternativ. Jeg får dekket 70% av de utgiftene. Jeg har jo ikke lyst til å gå hjemme! Utdannelse skal jeg ha fra høsten, og da er det umulig for meg å ta dem ut av barnehagen uansett. Jeg orker ikke å være helt alene med barna 24 timer i døgnet, da går jeg på veggen både sju og ti ganger, og det vil ikke være sundt for noe av oss. Dessuten er det oppsigelsestid på barnehagen, og det er NÅ jeg sliter. Det blir forhåpentligvis litt bedre når bostøtta kommer i mai... Driver og ringer rundt etter jobb i skrivende øyeblikk, så jeg er da ikke helt tafatt heller. Det er bare så frustrerende at det hoper seg opp når jeg ikke har råd... er vel ikke meninga at en familie på fire skal klare seg på maks 2000 kroner i måneden heller, inkludert alt man trenger av mat, hygieneartikler og klær, pluss alle ekstra utgifter. Overlever vel dette også. Lærer å være litt primitiv. Men du lever ikke akuratt primetivt, med Adsl, unger i barnehage, i sfo. bil, telefon, egen leilighet, glemte jeg noe? P.s. Hva med og gjøre noe med prioriteringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Men du lever ikke akuratt primetivt, med Adsl, unger i barnehage, i sfo. bil, telefon, egen leilighet, glemte jeg noe? P.s. Hva med og gjøre noe med prioriteringen. Har man planer om å få seg jobb, så kan man ikke si opp barnehageplassen for å stille seg i barnehagekø igjen - det sier seg selv. Bor man langt uti huttiheita, med bussforbindelse 2-3 ganger om dagen, så sier det seg selv at man ikke kan selge bilen. Å bryte forbindelsen til resten av verden ved ikke å ha telefon er slettes ikke heldig når du har barn. Og hvis man tror at man har sjanser for å få seg jobb snart, så går man ikke hen å si opp disse tingene - når man vet at det på sikt vil gjøre det enda dyrere og ikke ha dette - evt. gå til ny anskaffelse. Så jeg synes du skal holde spydighetene dine for deg selv. Sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Men du lever ikke akuratt primetivt, med Adsl, unger i barnehage, i sfo. bil, telefon, egen leilighet, glemte jeg noe? P.s. Hva med og gjøre noe med prioriteringen. Så hun skal si opp plassene og så streve med å få dem igjen når hun får jobb? Hun må jo ha SFO/barnehageplass for å være reel arbeidssøker. Og hun skal kutte ut telefon ( som hun bruker veldig lite ), datamaskin og bil ( som hun faktisk trenger for at barna skal få komme seg til faren sin ) i tillegg og ikke ha noe kontakt med omverdenen? Jeg tror nok at hun er fullstendig klar over det, men hun trenger jo ikke flere spydigheter på seg. Vi sliter også med økonomien, men vi har bredbånd, bil, datamaskiner, x-box, telefon, banreparkplass...... Vi velger alle hvilke ting vi vil ha, det er vårt valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Blir litt provosert jeg, når du går til sosialen og har bil, unger i barnehage, og sfo, i tilfelle du skulle få deg jobb. Så tar du ikke midlertidige jobber mens du venter, man studere til høsten, det har du råd til. Takke meg til at jeg klarer meg selv. Hilsen Har du lest det hun skrev? Hun MÅ ha SFO/barnehageplass for å være reell arbeidssøker. Får hun seg jobb, så må hun ha et sted å ha ungene. Og det får man ikke på 2-3 dager tenk. Hva hun har, er ikke av noen interesse for deg. Vi har selv bredbånd, telefon, bil, barneparkplass, datamaskiner, video, tv, x-box......Det har vi valgt å ha til tross for litt trang økonomi. Det er da vårt valg og det er bare oss selv det går utover. Da må jo hun få lov til å velge det samme, ikke sant? Vi fikk likevel hjelp fra sosialen. Synes det er provoserende at andre skal si at hun må kutte ut det og det. Det er ikke så lett for henne å kutte ut feks barnehageplassene og bilen. De er hun faktisk avhengig av. Ikke meningen å tråkke deg på tærne, men jeg skjønner henne godt bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/2/#findComment-550940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.