Gjest frustrert mamma... Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg skjønner at det er mye mer praktisk med bil. Det skjønner alle. Men har en ikke råd så har en ikke råd. Det må en bare ta konsekvensen av. Det er derfor jeg mener du burde flyttet. Kanskje hadde det vært mulig å delt på kjøring av barn. Du sliter nå og trenger penger nå, jeg skjønner det. Men problemene du har nå bør ikke ha kommet som en overraskelse. Du kunne gjort ting på forhånd slik at de ikke ble problem. Det er ingen kortsiktige løsninger. En må ta det over tid. Så hadde du etterhvert fått mer ro i økonomien. Men det er jo hyggelig at det ordner seg. Det er lite koselig å ha slike problemer, uansett hva de skyldes. Jeg prøver bare å utfordre deg litt her, komme med forslag, kanskje få deg til å innse (det jeg mener er) den harde virkeligheten. Jeg prøver ikke å mobbe deg eller noe. Håper du ikke oppfattet det slik. Jeg klarer meg ikke uten bil, sånn er det bare. Det er for langt å gå til butikken, og det er for langt å gå til barnehagen. Dessuten er det ikke bila som er den største utgifta mi. Jeg bor i nærheten av foreldrene mine nå, og det trenger jeg for å kunne få avlastning av og til. Det er gåavstand til dem bare vi har god nok tid. Jeg kan ikke bo noe annet sted, av hensyn til min egen helse. Det er også et poeng... flytter jeg blir jeg enda mer isolert, slik det er nå er det mulig for barna å gå til besteforeldrene når jeg er for sliten til å ta meg av dem. Faren bor som sagt på en annen kant av landet, et sted hvor jeg overhodet ikke trives, så det er ikke aktuelt å flytte dit heller. Vi har det bra her vi bor vi, bare vi kommer over denne ene kneika. Har ikke vært så masse utgifter på en gang noen gang før, men det er kanskje også et clue at jeg glemte å melde flytting i tide før 1. september. Dermed gikk jeg glipp av 11000 i bostøtte i januar. Slikt merkes. Det ordner seg, som sagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Det skjønner jeg godt at du trenger. Og ADSL koster ikke stort mer pr. måned enn EN bedre middag ute på byen gjør. Når du sitter alene med tre barn, og ikke har mulighet til å komme deg ut om kveldene, er det klart du må ha noe. Ikke kan du reise til venner heller, for ungene kan jo ikke være alene. Du er bundet i armer og ben. Det er tross alt bedre å ha internett hver kveld, enn f.eks å betale barnevakt 2 kvelder i måneden. For noe må du ha, ellers tilter det, og den som ikke forstår det, har igrunn så lite vett at det ikke er stort å høre på uansett. Lykke til fra Takk Shandy. Du er god å ha noen ganger Godt å ha noen som ikke bare står utenfor og er synsere og såkalte "forståsegpåere"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Har ikke slet alle innelggene dine, men er det mulig med kortsiktig lån fra sosialen? Ta en prat med Irene på trygdehjelpen, kanskje hun har peiling på sosialkontoret også, og hva slags rettigheter du faktisk har. Håper virkelig det ordner seg! Et lån skal jo også betales tilbake, så noen gjeld vil jeg ikke legge meg opp. Skal finne ut av dette på annet vis. Mulig de dekker halve husleia eller noe sånt, samt hjelper meg med strømmen - denne ene gangen. Tror Irene er der enda (om det er IreneG du mener. Jeg snakker heller med de som er på sosialkontoret her jeg bor. Da slipper jeg å forklare meg to ganger, og jeg slipper å betale for å få et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Du.....vi brukte ikke mye penger på julegaver. All hans julelønn gikk opp i utgifter og diverse andre utgifter ( ikke x-box ). Januar hadde blitt en trang mnd uansett. Skulle vi latt være å kjøpe julegaver da liksom? Julegavene brukte vi minimalt på og vi delte det også opp i fjor. Så alt ble ikke kjøpt i desember. Jeg skrev alt det der til sosialen, så de visste om situasjonen. Hadde ikke jeg fått stønad fra de i desember og januar så hadde ikke vi hatt råd til nåla i veggen. og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde latt være å kjøpe julegaver. Vi hadde vært blakk uansett. Vi har bare en inntekt og har ikke råd til å ligge av penger til regningene som kommer i januar, februar, mars osv. Vi må ta det når de kommer og det var pga disse regninene vi slet som f i desember og har slitt som bare det til nå. Og som jeg sa, hva folk kjøper er opp til dem selv. Vi kjøpte x-boxen på kreditt som julegave til oss selv og den var på tilbud. Kreditten ble ikke nedbetalt med stønaden, for stønaden gikk til mat. Kreditten har blitt nedbetalt med våre egne penger. Hadde det ikke vært for stønaden, så hadde ikke vi hatt mat på bordet i januar. Og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde kjøpt julegaver eller ikke. Vi brukte veldig lite på julegaver i år som følge av januar. Bare av nysgjerrighet. Får dere penger av sosialen bare fordi dere ikke klarer dere to mnd når dere ligger over normen de andre månedene? Det er helt umulig her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom. heller ikke blondine, men har peiling på hva VI har Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Husk at her snakker vi om en person som når vi snakker om utgifter til barn, regner med to bleiepakker i uken. Det går egentlig bare en og en halv, men man får jo ikke kjøpt halve pakker...hva gjør hun med den siste halve tro, kaster den ? Nei jeg bruker den opp, hva trodde du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jo, du er blond Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Du.....vi brukte ikke mye penger på julegaver. All hans julelønn gikk opp i utgifter og diverse andre utgifter ( ikke x-box ). Januar hadde blitt en trang mnd uansett. Skulle vi latt være å kjøpe julegaver da liksom? Julegavene brukte vi minimalt på og vi delte det også opp i fjor. Så alt ble ikke kjøpt i desember. Jeg skrev alt det der til sosialen, så de visste om situasjonen. Hadde ikke jeg fått stønad fra de i desember og januar så hadde ikke vi hatt råd til nåla i veggen. og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde latt være å kjøpe julegaver. Vi hadde vært blakk uansett. Vi har bare en inntekt og har ikke råd til å ligge av penger til regningene som kommer i januar, februar, mars osv. Vi må ta det når de kommer og det var pga disse regninene vi slet som f i desember og har slitt som bare det til nå. Og som jeg sa, hva folk kjøper er opp til dem selv. Vi kjøpte x-boxen på kreditt som julegave til oss selv og den var på tilbud. Kreditten ble ikke nedbetalt med stønaden, for stønaden gikk til mat. Kreditten har blitt nedbetalt med våre egne penger. Hadde det ikke vært for stønaden, så hadde ikke vi hatt mat på bordet i januar. Og det hadde ikke spilt noen rolle om vi hadde kjøpt julegaver eller ikke. Vi brukte veldig lite på julegaver i år som følge av januar. Du er ikke sann. Dere betalte x-box med egne penger sier du, og stønaden gikk til mat, så da er alt ok ? Dere skulle ha brukt de egne pengene til mat, og droppet x-box'en. Få deg et grunnkurs i økonomi. Det trenger du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg skal begynne og regne litt som deg jeg, *den teller jeg ikke med *den teller jeg ikke med *den teller jeg ikke med Og beklager at du er lurt om du tror på det du selv skriver. Lattermild hilsen fra Så morsom vi er i dag da. Jeg ler meg skakk i hjel. Det er en bruktbil, 13 år gammel. Kostet oss 64/65000,-. Jeg tar de årsregningene når de kommer. Jeg tar de kun med pr mnd når vi kan ligge av penger til de. Noe vi ikke kan pga at vi har bare en inntekt så da tar jeg ikke de med pr mnd, men når de kommer. Foreløpig er det bare bensin og forsikring hver 3 mnd. Ikke mer. Bompenger blir det ikke noe av hos oss. Skjønner du ikke noe du? Alle tenker ikke likt og takk gud for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hvor mange ganger skal jeg si at bredbånd, bil, datamaskiner og video kom i hus lenge før ungene kom? Datamaskinene hadde min samboer med seg, videoen fikk vi i gave....det eneste vi har kjøpt til oss selv siden vi flyttet sammen, er den x-boxen. Og barna mine har alt de trenger til enhver tid. Hadde ikke vi fått stønad, så hadde vi ikke hatt råd til mat til alle 4, bare til barna. Og jeg sier igjen at det hadde ikke spilt noen rolle om vi ikke hadde kjøpt julegaver eller ikke. Barna kommer alltid først hos oss uansett hva det gjelder, men man skal ikke sulte seg ihjel bare fordi man har råd til mat til 2 av 4 i samme hus. Vi har vanligvis 4600,- etter at alt er betalt til 4 stk i 3 uker. Dette klarer vi oss utmerket på. I desember, januar, februar og mars hadde vi ikke dette beløpet. Da hadde vi maks 2000,- og ofte mindre og det skulle rekke til bleier til barna og mat til 4 stk. Hadde ikke jeg fått stønad i januar så hadde vi vært blakk, for alt han fikk ( og får ) gikk til faste og andre utgifter. Det er det jeg får vi har å leve for fram til han får lønning hver mnd. Hvordan kan dere ha 4600 igjen når alle utgiftene er betalt. Hva er normen i deres kommune? Dette er jo litt mindre enn det dere skal ha igjen når husleie, strøm og renter er betalt. Hva med alle de andre utgiftene da som telefon , forsikringer, adsl, bensin osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moralsiten Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Så morsom vi er i dag da. Jeg ler meg skakk i hjel. Det er en bruktbil, 13 år gammel. Kostet oss 64/65000,-. Jeg tar de årsregningene når de kommer. Jeg tar de kun med pr mnd når vi kan ligge av penger til de. Noe vi ikke kan pga at vi har bare en inntekt så da tar jeg ikke de med pr mnd, men når de kommer. Foreløpig er det bare bensin og forsikring hver 3 mnd. Ikke mer. Bompenger blir det ikke noe av hos oss. Skjønner du ikke noe du? Alle tenker ikke likt og takk gud for det. Og her illustrerer du på en glimrende måte hvorfor du har økonomiske problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Et lån skal jo også betales tilbake, så noen gjeld vil jeg ikke legge meg opp. Skal finne ut av dette på annet vis. Mulig de dekker halve husleia eller noe sånt, samt hjelper meg med strømmen - denne ene gangen. Tror Irene er der enda (om det er IreneG du mener. Jeg snakker heller med de som er på sosialkontoret her jeg bor. Da slipper jeg å forklare meg to ganger, og jeg slipper å betale for å få et svar. Irene driver bare med trygdesaker, ikke sosialsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Javel. Det synes ikke jeg. Hadde jeg ikke hatt den muligheten til sosial omgang, så hadde jeg flydd på veggen når jeg sitter alene hjemme kveld etter kveld når ungene har lagt seg. Det hadde vært totalt uutholdelig, og det hadde nok bragt meg rett i kjelleren, for å si det sånn. Hei, du er alene med tre unger. Selvfølgelig er det slitsomt og man blir isolert og man får dårlig råd men hva hadde du forventet? Det er jo ikke den ideelle situasjon men du må jo gjøre det beste ut av den. Beklager men det virker som du skulle ha tenkt deg om før du fikk så mange unger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Og her illustrerer du på en glimrende måte hvorfor du har økonomiske problemer. Vi har ikke, jeg gjentar, ikke økonomiske problemer pr i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Du er ikke sann. Dere betalte x-box med egne penger sier du, og stønaden gikk til mat, så da er alt ok ? Dere skulle ha brukt de egne pengene til mat, og droppet x-box'en. Få deg et grunnkurs i økonomi. Det trenger du. Vi hadde ikke så mye penger i desember. Og vi hadde ikke fem flate øre i januar. x-boxen ble betalt med egne penger for noen uker siden. Som jeg sa, så kjøpte vi den i julegave til oss selv på kreditt. Som da vil si at vi kunne betale den ned når vi enn ville. Og sist gang jeg sjekket, så var jeg ikke blond, men en brunnette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jo mer du skriver, jo tydeligere blir det at du er fullstendig på bærtur økonomisk. Det er aldri lurt å kjøpe greier på kreditt. Aldri. Og det virker ganske teit å skryte av at du betalte kreditten av egne penger, når du etterpå måtte få støtte for å ha råd til mat. Hallo, noen inne?! Eh......jeg sier igjen, kreditten ble nedbetalt for noen uker siden. Kreditten ble ikke nedbetalt med noen støtte. Men av våre egne penger som vi hadde nå, lenge etter at stønaden gikk ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Bare av nysgjerrighet. Får dere penger av sosialen bare fordi dere ikke klarer dere to mnd når dere ligger over normen de andre månedene? Det er helt umulig her. Jeg mast kontantstøtten i desember for eldstemann. Jeg ikke ikke den igjen før i slutten av januar for minstemann. Vi kjøpte julegaver etterhvert, vi spredde de. Alt han tjente i jul, gikk til utgifter og resten gikk til mat og bittelitt til julegaver. Hadde ikke vi fått støtte i januar så hadde ikke vi eid nåla i veggen. I desember fikk jeg 1900,- som vi da skulle klare oss på til neste utbetaling, som ikke ble før i slutten av januar. I tillegg til julegaver og sånt, så har vi en del bursdager i desember og januar på min side, så vi får dermed oppelt opp på noen personer i jul og etter nyttår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hvordan kan dere ha 4600 igjen når alle utgiftene er betalt. Hva er normen i deres kommune? Dette er jo litt mindre enn det dere skal ha igjen når husleie, strøm og renter er betalt. Hva med alle de andre utgiftene da som telefon , forsikringer, adsl, bensin osv. Han tjener 15000,-. Han betaler alle faste utgifter. Så vi kjøper mat fram til jeg får penger for det han har igjen etter faste utgifter som ikke er mye. Jeg får banretrygd for to, kontantstøtte for en og småbarnstillegg for en. Det blir 5600.- Så betaler jeg barnepark og etter det så har vi 4600,- ( til vanlig ). Dette klarer vi oss helt fint på. Så jeg får ikke noe støtte fra sosialen nå. Jeg klarer meg selv. Den normale normen på livsopphold i vår kommune er litt over 3000,-. Så får man hjelp til halve husleien og strøm. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Han tjener 15000,-. Han betaler alle faste utgifter. Så vi kjøper mat fram til jeg får penger for det han har igjen etter faste utgifter som ikke er mye. Jeg får banretrygd for to, kontantstøtte for en og småbarnstillegg for en. Det blir 5600.- Så betaler jeg barnepark og etter det så har vi 4600,- ( til vanlig ). Dette klarer vi oss helt fint på. Så jeg får ikke noe støtte fra sosialen nå. Jeg klarer meg selv. Den normale normen på livsopphold i vår kommune er litt over 3000,-. Så får man hjelp til halve husleien og strøm. De faste utgiftene inkluderer bredbånd, forsikring og alt det andre du nevnte. Og det betaler han. Jeg betaler bare en utgift, barnepark. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert mamma... Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hei, du er alene med tre unger. Selvfølgelig er det slitsomt og man blir isolert og man får dårlig råd men hva hadde du forventet? Det er jo ikke den ideelle situasjon men du må jo gjøre det beste ut av den. Beklager men det virker som du skulle ha tenkt deg om før du fikk så mange unger. Så du tror jeg valgte å bli alene med dem helt frivillig, altså? Da må du tro om igjen. Forholdet varte i mange år, og at det skulle ta slutt hadde jeg ikke i mine villeste mareritt drømt om. Faren til barna hadde en veldig god jobb tidligere, og vi hadde det utrolig bra økonomisk. Over gjennomsnittet. At han gikk etter ti år og tre unger, er jammen ikke mye jeg skal ha skylda for! Det er slik det kan gå, selv i det aller beste forhold. Barna våre er vi veldig glade i, og vi valgte å få dem sammen. De er ikke bare uhell som skjedde uten å være nøye gjennomtenkt. Hvordan kunne jeg da forutse at forholdet skulle ta slutt ni år senere? Jajaja... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Så du tror jeg valgte å bli alene med dem helt frivillig, altså? Da må du tro om igjen. Forholdet varte i mange år, og at det skulle ta slutt hadde jeg ikke i mine villeste mareritt drømt om. Faren til barna hadde en veldig god jobb tidligere, og vi hadde det utrolig bra økonomisk. Over gjennomsnittet. At han gikk etter ti år og tre unger, er jammen ikke mye jeg skal ha skylda for! Det er slik det kan gå, selv i det aller beste forhold. Barna våre er vi veldig glade i, og vi valgte å få dem sammen. De er ikke bare uhell som skjedde uten å være nøye gjennomtenkt. Hvordan kunne jeg da forutse at forholdet skulle ta slutt ni år senere? Jajaja... ) Når man får barn bør man forutse at man kanskje blir alene og blir man det så kan man ikke forvente at økonomien og det sosiale livet blir det samme. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg også har tre unger men jeg har vært så "dum" at jeg har 14 år mellom eldste og yngste så jeg har i hvert fall sittet hjemme nesten hver kveld i 14 år uten noe avlastning. Jeg har heller ikke valgt å få dem alene og ekteskapet mitt varte nesten like lenge som ditt. Det andre forholdet varte bare i tre år. Likevel forsvant fedrene som dugg for solen ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Han tjener 15000,-. Han betaler alle faste utgifter. Så vi kjøper mat fram til jeg får penger for det han har igjen etter faste utgifter som ikke er mye. Jeg får banretrygd for to, kontantstøtte for en og småbarnstillegg for en. Det blir 5600.- Så betaler jeg barnepark og etter det så har vi 4600,- ( til vanlig ). Dette klarer vi oss helt fint på. Så jeg får ikke noe støtte fra sosialen nå. Jeg klarer meg selv. Den normale normen på livsopphold i vår kommune er litt over 3000,-. Så får man hjelp til halve husleien og strøm. Jeg har 16 000 utbetalt og gjennomsnittlig regninger på 10 000. De resterende pengene skal gå til mat, klær, bensin, tannlege, lege, medisiner og husholdsartikler. Jeg ligger langt over normen hos sosialkontoret og i trange mnd skal man etter sosialkontoret mening ha spart opp. Så det er ingen ting å hente for meg der. Vi er nå en 17-åring. en 6-åring og meg. Før jul bodde sønnen min hjemme også. Han er 21. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/97702-shitjeg-sliter%C3%B8konomi/page/7/#findComment-551783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.