Gå til innhold

Forslag til diett

Estee

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 51 år som sakte men sikkert har krabbet oppover på vekten.

Da jeg sto på vekten i dag tidlig og så tallet 81 kg. bestemte jeg meg for at nå måtte det være slutt på skippertak, superpiller som skal få kiloen til å rase av osv., nå må det et skikkelig regime til.

Men, hva skal en velge? Jeg leser i ukeblad om dr. Lindberg, eplecidereddik og intervjuer med en hel del kvinner som har gått ned over 40 kg.

Jeg er 164 cm. høy og veier som sagt 81 kg. Vet jo hvor en av svakhetene min ligger, jeg elsker nemlig sjokolade, is og Cola!! Er i full, sittestillende jobb og bortsett fra at de ekstra kiloene medfører at jeg beveger meg saktere og blitt fortere sliten / tungpusten når jeg går tur, har jeg ingen fysiske plager. Blodtrykket er normalt, litt lav blodprosent (84). Jeg verken røyker eller drikker alkohol.

Håper på en "oppskrift" på noe som virker - har prøvd meg på nok vidunderkurer. Nå vil jeg ganske enkelt ikke opp i enda en klesstørrelse, har problemer med å komme meg ut av bilen på en grasiøs måte og våren er rett rund hjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lettmenlikevelsåvanskelig

Tips.....

Gå/sykle i ca 30 min 3 ganger/uka, såpass intenst at du blir svett (ikke rusletur, altså)

Spise 5 måltider, (små), fordelt utover dagen.

KUTT UT COLA/IS/SJOKOLADE! Med unntatt av 1 kosedag, hvor du unner deg ei lita cola, og _litt_ snop.

Redusere inntaket av raske karbohydrater, f.eks fint brød, poteter, etc. (Kan godt ete et grovbrødmåltid dg + _litt_ poteter til middag.)

MASSE VANN!

Prøve 200 mcg kromtilskudd, se om det hjelper på søtsug.

Ha oppskjærte grønnsaker liggende i kjøleskapet, når suget på noe blir for stort.

Evt vekttrening (hjemme el gym) om du tør?!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker i det lange løp er å spise omtrent slik du gjør nå, men mindre porsjoner og mer frukt og grønt. Rett og slett. Del helst opp i 4-5 mindre måltider utover dagen, så du ikke har ett digert måltid og de andre er bittesmå. Hvis du elsker is, cola og sjokolade bør du ikke begynne på en slankekur som forbyr deg dette, da vil du gå rett opp igjen etterpå. Stikkord er måtehold i matveien, og selvsagt mosjon og frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har faktisk gått ned 18 (!) kilo helt på egenhånd i løpet av et halvt års tid. Han prøvde å røre seg litt mer (det var kanskje ikke så vellykket akkurat det) og spise mindre og sunnere. Men han spiste sjokolade _hver_ dag! En liten bit, en sånn liten sjokoladerute med mørk sjokolade, han mener selv at det var den lille biten som berget ham fra de store sprekkene.

Ta et bilde av deg selv, gjerne i bikini, og heng det opp på kjøleskapsdøra / døra til matskapet slik at du må se det hver gang du er på vei for å hente noe godt i skapet. Ha alltid grønnsaker tilgjengelig slik at du kan knaske en gulrot når du får lyst på noe søtt. Ifølge min svigerinne (var det ikke henne tro?) tar det 3 uker å innarbeide en god vane så hold ut en stund så skal du se det går stadig lettere! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker i det lange løp er å spise omtrent slik du gjør nå, men mindre porsjoner og mer frukt og grønt. Rett og slett. Del helst opp i 4-5 mindre måltider utover dagen, så du ikke har ett digert måltid og de andre er bittesmå. Hvis du elsker is, cola og sjokolade bør du ikke begynne på en slankekur som forbyr deg dette, da vil du gå rett opp igjen etterpå. Stikkord er måtehold i matveien, og selvsagt mosjon og frisk luft.

Hvilke slankekur tillater brus, is og sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke slankekur tillater brus, is og sjokolade?

Poenget er at man aldri blir varig slank av en _slankekur_. Man må finne et kosthold man kan leve med for resten av livet. Og da inngår nok brus, is og sjokolade for de fleste, men ikke i overdrevne mengder. F.eks velger man litt av det man har lyst på, og spiser det i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at man aldri blir varig slank av en _slankekur_. Man må finne et kosthold man kan leve med for resten av livet. Og da inngår nok brus, is og sjokolade for de fleste, men ikke i overdrevne mengder. F.eks velger man litt av det man har lyst på, og spiser det i helgen.

Jeg har vent meg av med brus, is og annet søtt, og det er jeg glad for at jeg har gjort.

Det tar ca to år å legge om kostholde for de fleste. det som er lurt er å finne erstattninger for dine uvaner. Jeg spiser nøtter og mandler når jeg skal kose meg med noe.

Men du har rett i at hvis en slutter med en diett så vil en legge på seg igjen, derfor skal ikke jeg starte med å spise søt mat igjen. Alle er vel enig i at omlegging til et sunt kosthold er det beste for å holde vekta nede. Det det er uenighet om er hva som er sunt å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Estee,

Det høres ut som du har kommet frem til samme konklusjon som meg – slankekurer/dietter er ingen langvarig løsning. For mange vil faktisk det å prøve ut disse diettene være måten de går opp i vekt på. Det går nemlig ikke an å lure hjernen. Så snart vekten går nedover, vil mekanismer slå inn i kroppen for å sikre at vekten går tilbake dit den var – og gjerne litt høyere. Dette skjer spesielt dersom man ikke gir kroppen tid til å bli vant til en lavere vekt.

Løsningen er dermed å se bort fra slankekurer og populærdietter og heller jobbe med å legge seg til gode og varige kost- og mosjonsvaner. Dette er eneste måten å oppnå et varig vektnedgangsresultat på. Jeg vil derfor ikke foreslå noen diett eller ”oppskrift” for deg her, men heller fokusere på en sunn og varig livsstilsforandring.

Det høres ut som du vet om noen av dine svakheter allerede – sjokolade, is, cola og en stillesittende tilværelse. Dersom du kan klare å legge om noen av disse vanene og tenke som så at det vil være sunt for deg i det lange løp, tror jeg du vil oppleve at vektnedgang kommer som et resultat.

Det er også viktig at du ikke setter deg for høye mål. Høye mål fører ofte til at man går ned ganske mye for så å gå opp igjen. Når du skriver om damer som forteller om 40 kg ned – så lurer jeg på hva som skjer i løpet av det neste året. Mest sannsynlig vil vekten krype oppover igjen til dit den var (eller enda høyere).

Varig vektforandring skjer ved hjelp av tålmodighet og varige livsstilsforandringer. Det anbefales å ikke gå ned mer enn 5-10% av vekten i første omgang. For deg betyr det ca. 4-8 kg. Dersom du klarer det i løpet av 3-12 måneder, bør fokuset ditt etterpå være å holde den vekten uten å gå opp igjen – men heller ikke gå videre ned. Dette sier jeg kun fordi det vil øke sjansen din for å beholde den lavere vekten uten å gå opp igjen. Med 4-8 kg ned vil du gjøre mye for din egen helse og velvære. Etter 2-3 år kan du evt. prøve en ny periode med vektnedgang.

Svakheter for is, sjokolade og brus har gjerne ikke noe med å være sulten å gjøre. Det du opplever er en sugfølelse. For mange hjelper det å tenke gjennom på forhånd hva de vil gjøre neste gang de får dette suget. Prøv å finne på noe annet. For noen hjelper det å ha venner rundt seg, gå en tur, spille et spill etc. Prøv også å ha det som en vane å alltid ha en vannflaske med deg, så slipper du å måtte skaffe deg noe å drikke (f.eks cola).

Generelle råd for å en sunn livsstil: Spis minst 400 g grønnsaker og 3 frukter daglig. Bruk dette som snacks og kos i stedet for andre søtsaker. Prøv også å spis alle hovedmåltidene dine før kl 17:00 hvis mulig. Du kan godt ha et lite måltid bestående av frukt og grønnsaker senere. La det heller aldri gå en dag uten en god frokost. Og drikk rikelig med vann mellom måltidene (å være tørst kan nemlig ofte føles som å være sulten..). Begynn gjerne middagen med å spise råkost – på den måten er det lettere å få i seg mer av dette. Råkosten vil også hjelpe til med å fylle magen slik at du føler deg mett. Tygg all mat godt og spis sakte. Spis også mer fiber – dvs. grønnsaker, frukt, bær, grovt brød og kornprodukter og belgfrukter (bønner, linser, erter), og velg magre meieri- og kjøttprodukter.

Fysisk aktivitet er også viktig. Selv om du ikke beveger deg så mye på jobb, kan du alltid ha i tanke at du velger det mest aktive alternativet. Ta trappen, parker bilen så langt borte på parkeringsplassen som mulig, eller hopp av bussen et stopp før du pleier. En annen utmerket ide er å begynne litt styrketrening på et treningsstudio. Det viser seg faktisk at styrketrening øker basalmetabolismen (energien vi bruker når vi er i ro) og er en god hjelp i et opplegg for å redusere vekten.

Håper dette er noen råd du kan bruke for en sunnere livsstil som gir deg resultatene du ønsker. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...