Gå til innhold

Kneleddslitasje

E550xyz

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt bort brusken i venstre kne og har der fått operert inn en helprotese. I det høyre kneet er det meste av brusken borte. Jeg er blitt fortalt at produkter basert på Glucosamin skal hjelpe såvel mot smerter i knærne som å gjenoppbygge manglende brusk. Er dette korrekt - og i så fall er produktet reseptpliktig? Og hva heter det?

Jeg er også blitt fortalt at det er mulig å unngå operasjon av høyre kne ved å smøre dette inn 2-3 ganger daglig med et produkt som inneholder Haibrusk. Er det en realitet?

På forhånd mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

E550xyz.

Jeg tror nok at behandling både med Glucosamin og Haibrusk er dårlig dokumentert når det gjelder å bygge opp nedslitt brusk.Men rett skal være rett, jeg har noen pasienter som har brukt kapsler som inneholder haibrusk, som sier at de etterhvert har mindre smerter med nedslitt rygg og andre ledd. Men om det objektivt kan påvises positive endringer, er vel tvilsomt.

Jeg selv hadde vel lagt mest vekt på styrke- og bevegelighets-trening av hele benet. All trening som ikke er vektbærende er en fordel. Sykkeltrening pleier for mange å være bra.

Helprotesene fungerer ofte svært bra og jeg er nesten forbauset over hvor fin funksjonen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...