Gå til innhold

Kan du anbefale (evt. fraråde) et bestemt APS-kamera?

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

Neida - jeg argumenterte ikke med at man skulle kjøpe digi-kamera for å sende bildene pr e-post. Jeg mener at 800x600 er mer enn nok for å sende pr e-post.

Sant nok, men det er ikke primært derfor man har et kamera, derfor blir det uvesentlig i denne diskusjonen.

EOD

Fortsetter under...

Gjest IngenLurerDenneGuttenHome

Sant nok, men det er ikke primært derfor man har et kamera, derfor blir det uvesentlig i denne diskusjonen.

EOD

Laban ville ha innvendinger med hennsyn til innkjøp av kamera, han/hun hadde forestilt seg et anolog, men vi andre hadde ikke noe godt å si om formatet. Du anbefalte digitalt - det var vel det det gikk ut på:-) Hvis det er mer du vil ha brakt på bane får du heller maile meg.

Gjest ChiengMai

Laban ville ha innvendinger med hennsyn til innkjøp av kamera, han/hun hadde forestilt seg et anolog, men vi andre hadde ikke noe godt å si om formatet. Du anbefalte digitalt - det var vel det det gikk ut på:-) Hvis det er mer du vil ha brakt på bane får du heller maile meg.

For mitt vedkommende startet dette med en kommentar til 'foto-entusiast' og dennes innlegg, ikke som noen anbefaling til laban. Selvfølgelig kommenterer jeg det når dine svar på _mitt_ innlegg etter min mening ikke stemmer helt med virkeligheten eller er misvisende eller endog uvesentlige. :-)

Gjest Foto-entusiast

1600x1200 er et 2 megapixel. Det klarer deg lenge til vanlig bruk. Men jeg ville foretrekke å pixle dem ned til halvparten - for deretter å skarpe den opp. Send et helt nytt jpg til [email protected] meg så skal jeg vise deg hva jeg mener. Men det må ikke ha vært tukklet med - altså et nytt jpg

Bravo! Det stemmer - vi har et 2Mp kamera - Hp315. Og ja, det er mer enn godt nok til vanlig bruk. Grunnen til at jeg ønsker meg et med større oppløsning er at jeg liker å forstørre bildene av og til.

Jeg har aldri hatt problemer med å sende bildene mine på mail, så det har jeg aldri tenkt over. Men - takk for råd. Hvilket program er det du bruker for å "forminske" bildet da?

Mvh

Gjest ChiengMai

Bravo! Det stemmer - vi har et 2Mp kamera - Hp315. Og ja, det er mer enn godt nok til vanlig bruk. Grunnen til at jeg ønsker meg et med større oppløsning er at jeg liker å forstørre bildene av og til.

Jeg har aldri hatt problemer med å sende bildene mine på mail, så det har jeg aldri tenkt over. Men - takk for råd. Hvilket program er det du bruker for å "forminske" bildet da?

Mvh

Det kan du gjøre i hvilket som helst fotoredigeringsprogram.

Mvh

HP har vel fin software, når du har tatt bildet opp til redigering, trykker du på bilde, størrelse [tror jeg] så skarper du opp bilde.

Annonse

Hva mener du egentlig med å skarpe opp bildene? Interpolering?

Nei. Interpolering er når du instruerer programmet til å lage flere

piksler enn de som på forhånd er i bildet. Dette er en dårlig løsning,

fordi programmet da må forsøke å regne ut og konstruere informasjon

som ikke er der. Slik interpolering medfører alltid mye mindre

detaljerte bilder enn ekte piksler.

Logitechmusa

Nei. Interpolering er når du instruerer programmet til å lage flere

piksler enn de som på forhånd er i bildet. Dette er en dårlig løsning,

fordi programmet da må forsøke å regne ut og konstruere informasjon

som ikke er der. Slik interpolering medfører alltid mye mindre

detaljerte bilder enn ekte piksler.

En del forståsegpåere anbefaler faktisk interplering til store kopier (ta et søk om det på nettet så ser du). Hva er det DU gjør, da?

Hvis det du gjør med bildene dine er smartere enn interpolering så kan det vel være av interesse for flere. Kan du ikke forklare litt her? Please?

Jeg er ikke farlig:-) Jeg får bruke Amiga til referanse da - har kjent henne i noen år...

Gjest ChiengMai

Jeg er ikke farlig:-) Jeg får bruke Amiga til referanse da - har kjent henne i noen år...

Jeg traff helt tilfeldig en guttunge på IRC en gang som ved hjelp av en Amiga og et eller annet grafikkprogram lagde en vanvittig flott collage av brudebildet mitt i løpet av null komma svisj. Det hele var gjort på en halvtime og jeg var helt slått ut av hvor fint det ble. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...