Gjest Skakk og usikker Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Hei Irene Håper du kan gi meg noen råd før jeg går videre til lege med saken. Jeg har en nakkeskade med prolaps samt bukende skiver, som har meldt seg med store plager 3 ganger i løpet av de siste 3,5 år. Når dette melder seg setter det meg helt ut av spill, da høyrearmen får fryktelige smerter og delvis lammelser ut i 3 fingrer. Dette medfører sykemeldinger over 8 - 12 uke hver gang. I tillegg sliter jeg med en korsrygg/bekken som har låst seg 3 ganger i løpet av 1,5 år. Her er det påvist Spondylose.I disse periodene er det nye 3-4 uker med sykemelding. Har jobbet i 100% stilling siden jeg var 17 år (idag 41)og var aldri syk før jeg fylte 38! Har en god stilling på mellomledernivå og tjener ca 420.000 + bil m.m. Har nå kommet i den situasjon at jeg med bakgrunn i ovennevnte, har problem med å fullføre jobben min slik det var forventet. Hvilken arbeidsgiver kan være 100% avhengig av en arbeidstaker i mellom-lederstilling som stadig blir "borte" over natten, og da i lengre perioder? Jeg har fått signaler om at jeg ikke kan fortsette i samme stilling med mine stadige plager og lange fraværs perioder. Har imidlertid fått tilbud om en annen og redusert stilling til 50 - 60% i samme firma. Dette med bakgrunn i at de mener jeg med mine plager ikke bør jobbe mer. De samme signaler har jeg fått uoppfordret fra kiropraktor. Hva skal jeg gjøre ? Kan jeg forvente at jeg ved å ta dette opp med legen kan ha mulighet til å søke 50% uføretrygd og fortsette i 50% stilling hos nåværende arbeidsgiver? Må jeg gjennom attføring og rehabilitering, når jeg har jobb og ønsker kun å redusere stillingen? Hva kan jeg forvente av "tapt" inntekt ved å gå på en slik 50-50 ordning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skakk og usikker Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 Hei Irene Håper du kan gi meg noen råd før jeg går videre til lege med saken. Jeg har en nakkeskade med prolaps samt bukende skiver, som har meldt seg med store plager 3 ganger i løpet av de siste 3,5 år. Når dette melder seg setter det meg helt ut av spill, da høyrearmen får fryktelige smerter og delvis lammelser ut i 3 fingrer. Dette medfører sykemeldinger over 8 - 12 uke hver gang. I tillegg sliter jeg med en korsrygg/bekken som har låst seg 3 ganger i løpet av 1,5 år. Her er det påvist Spondylose.I disse periodene er det nye 3-4 uker med sykemelding. Har jobbet i 100% stilling siden jeg var 17 år (idag 41)og var aldri syk før jeg fylte 38! Har en god stilling på mellomledernivå og tjener ca 420.000 + bil m.m. Har nå kommet i den situasjon at jeg med bakgrunn i ovennevnte, har problem med å fullføre jobben min slik det var forventet. Hvilken arbeidsgiver kan være 100% avhengig av en arbeidstaker i mellom-lederstilling som stadig blir "borte" over natten, og da i lengre perioder? Jeg har fått signaler om at jeg ikke kan fortsette i samme stilling med mine stadige plager og lange fraværs perioder. Har imidlertid fått tilbud om en annen og redusert stilling til 50 - 60% i samme firma. Dette med bakgrunn i at de mener jeg med mine plager ikke bør jobbe mer. De samme signaler har jeg fått uoppfordret fra kiropraktor. Hva skal jeg gjøre ? Kan jeg forvente at jeg ved å ta dette opp med legen kan ha mulighet til å søke 50% uføretrygd og fortsette i 50% stilling hos nåværende arbeidsgiver? Må jeg gjennom attføring og rehabilitering, når jeg har jobb og ønsker kun å redusere stillingen? Hva kan jeg forvente av "tapt" inntekt ved å gå på en slik 50-50 ordning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-52103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Det er bra at arbeidsgiver tar sitt ansvar alvorlig ved å tilby deg en annen jobb i bedriften. Det helt sentrale spørsmålet er om du via attføring/rehabilitering kan få en jobb som gjør at du vil kunne jobbe mer enn 50%. Er den nye jobben optimalt tilrettelagt slik at du uansett behandling/attføring ikke vil kunne fungere bedre noe annet sted, kan eg ikke se noe i veien for at 50% uførepensjon kan vøre aktuelt. Når det er sagt, så er det et vilkår at du er minst 50% ufør for at du i det hele tatt skal kunne få attføring. Så hvis du greier 60% arbeid i den nye jobben må jobben være så mye mindre betalt at inntektsnedgangen tilsvarer 50% av den inntekten du ville hatt som frisk. Alderen din taler mot en løsning med uførepensjon nå, mens sykdommen din og det faktum at du har en arbeidsgiver som tilrettelegger for deg taler _for_ en slik løsning. Trygdeetaten skal _ikke_ bruke folketrygdloven til å presse deg ut av en arbeidssituasjon som du kan klare. Her er det veldig viktig med en dialog mellom deg, lege, arbeidsgiver og trygdekontor. Tverrfaglig møte er tingen, der alle blir enige om at halv uførepensjon er den rette løsningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-45280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Det er bra at arbeidsgiver tar sitt ansvar alvorlig ved å tilby deg en annen jobb i bedriften. Det helt sentrale spørsmålet er om du via attføring/rehabilitering kan få en jobb som gjør at du vil kunne jobbe mer enn 50%. Er den nye jobben optimalt tilrettelagt slik at du uansett behandling/attføring ikke vil kunne fungere bedre noe annet sted, kan eg ikke se noe i veien for at 50% uførepensjon kan vøre aktuelt. Når det er sagt, så er det et vilkår at du er minst 50% ufør for at du i det hele tatt skal kunne få attføring. Så hvis du greier 60% arbeid i den nye jobben må jobben være så mye mindre betalt at inntektsnedgangen tilsvarer 50% av den inntekten du ville hatt som frisk. Alderen din taler mot en løsning med uførepensjon nå, mens sykdommen din og det faktum at du har en arbeidsgiver som tilrettelegger for deg taler _for_ en slik løsning. Trygdeetaten skal _ikke_ bruke folketrygdloven til å presse deg ut av en arbeidssituasjon som du kan klare. Her er det veldig viktig med en dialog mellom deg, lege, arbeidsgiver og trygdekontor. Tverrfaglig møte er tingen, der alle blir enige om at halv uførepensjon er den rette løsningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-52156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Vedr utregning av pensjon så må du får trygdekontoret til å foreta en serviceberegning. Det gjør de på to minutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-45281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Vedr utregning av pensjon så må du får trygdekontoret til å foreta en serviceberegning. Det gjør de på to minutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9829-redusert-stilling-og-uf%C3%B8retrygd/#findComment-52157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.