Gå til innhold

Verden, fulstendig gått av skafte?

Anbefalte innlegg

Og du mener å ha grunn til å hevde at han er religiøs fundamentalist?

På hvilket grunnlag?

Derfor mener Sør eg er fundamentalist..

Og det er eg sikkert og..

For eg trur at Bibelen er Guds ord, og derfor eit "rimeligt" godt fundament å bygge livet mitt på..

;-)

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• misjonær

10

• toci

4

• Dorff

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest tilskuer

Jeg gidder ikke studere sidene dine, men det har selvsagt intet med overgrep mot barn å gjøre.

Det du henviser til er to frivillige voksne.

Med vennlig hilsen

Om det er frivillig eller ikke fritar ingen for moralsk eller juridisk ansvar.

At du som ateist ikke vil innse at det finnes mange ateister med slike perversiteter, er ikke annet å vente. Det kaller jeg bomskudd og HYKLERI !

Om det er frivillig eller ikke fritar ingen for moralsk eller juridisk ansvar.

At du som ateist ikke vil innse at det finnes mange ateister med slike perversiteter, er ikke annet å vente. Det kaller jeg bomskudd og HYKLERI !

Tull! Samt irrelevant. Irrelevant fordi det er ikke ulovlig i Norge, mens overgrep mot barn ER ulovlig.

Videre:

Kristendom, islam og humanisme er livssyn.

Ateisme er IKKE noe livssyn, men en *beskrivelse* av et livssyn.

Ateisme betyr *kun* at det ikke er noen himmel-gud i livssynet. Teisme betyr at livssynet inneholder en himmel-gud.

Med vennlig hilsen

Hmm..

Så DETTE er den ene statestikken som ikke lyver???

Da bør jo du få premie som har funne den sanne statestikken..

Og den er gjort med fokus på Indremisjonen??

mvh

Hei,

Les hva den sier, og evt. les boken om undersøkelsen. Intet av dette er kontroversielt.

Den type kristendom det her er snakk om ("du er syndig", osv) er som skapt for å få ofrene til å tie om overgrep, og derfor får overgrepene fortsette. År etter år, og generasjon etter generasjon.

Og jeg ser ingen grunn for at det skulle være forskjellig i "indremisjonskretser" i Norge, fra lignende kretser i USA.

Med vennlig hilsen

Om statistikken din er basert på fundamentalistisk kristendom, eller om det var basert på menn i oppdrager-, omsorg- eller trenerrollen, så viser den kun til en sammenheng hvor overgrep finner sted. Ikke om situasjonen er betinget, eller for den saks skyld, generell.

Det sier seg selv at i situasjoner hvor barn kommer i et avhengighetsforhold til voksne, og hvor barna har minimalt med voksne alternativer, så vil det være enkelte voksne mennesker som utnytter dette til sin fordel.

I lukkede samfunn er friheten større for de som begår overgrep.

Og det er vel her statisktikken din scorer poeng.

Ikke på religion, men på graden av åpenhet, eller i mangel av.

Hei,

Gode poeng :-) men:

1) Den type religiøsitet oppfordrer jo til "lukkede samfunn", fordi "alle vi andre" er jo "fortapte", osv.

2) Jeg snakker daglig med ofre for overgrep, hvor forgriperen begrunnet overgrepene i bibelen, og med kristne konsepter som "synd" og "skam".

Du kan selvsagt påstå at "det har ingenting med kristendom å gjøre", men poenget er jo nettopp at kristendom KAN (og BLIR) brukt til slikt. Trusler om "hvis du forteller noen kommer du til helvete", eller "gud vil fordømme deg som en skitten hore" ER effektive for å tvinge ofre for overgrep til stillhet.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

1) Den type religiøsitet oppfordrer jo til "lukkede samfunn", fordi "alle vi andre" er jo "fortapte", osv.

2) Jeg snakker daglig med ofre for overgrep, hvor forgriperen begrunnet overgrepene i bibelen, og med kristne konsepter som "synd" og "skam".

Du kan selvsagt påstå at "det har ingenting med kristendom å gjøre", men poenget er jo nettopp at kristendom KAN (og BLIR) brukt til slikt. Trusler om "hvis du forteller noen kommer du til helvete", eller "gud vil fordømme deg som en skitten hore" ER effektive for å tvinge ofre for overgrep til stillhet.

Med vennlig hilsen

2 ting..

Du skriver at

"Den type religiøsitet oppfordrer jo til "lukkede samfunn", fordi "alle vi andre" er jo "fortapte", osv."

Kanskje kan visse kristne miljøer virke lukkede..

Men det er absolutt ikkje det ein oppfordrer til!

"Gå derfor UT.."

Og det at Gud ønsker at alle skal bli frelst handler jo nettopp om å ha så åpne miljø!

Og at kven som helst skal kunne komme inn å bli tatt imot på ein god måte!!

Vis meg kor det står at "desse typer religiøse" (der du inbefatter indremisjonen) oppfordrer til lukkede samfunn og at ein ikkje skal ha noe med dere andre å gjøre!!

--

At det finnes personer i disse miljøene som truer med helt usaklige ting.. skal du få me til å tru.

Men du legger det fram som om det er religionen som opner, ja nermest oppfordrer til dette..

Og da klarer ikkje du å skille sak og person..

Vis meg kor "Den type religiøsitet " oppfordrer til overgrep og misbruk av Guds navn til å trur offerene til stillhet??

mvh

2 ting..

Du skriver at

"Den type religiøsitet oppfordrer jo til "lukkede samfunn", fordi "alle vi andre" er jo "fortapte", osv."

Kanskje kan visse kristne miljøer virke lukkede..

Men det er absolutt ikkje det ein oppfordrer til!

"Gå derfor UT.."

Og det at Gud ønsker at alle skal bli frelst handler jo nettopp om å ha så åpne miljø!

Og at kven som helst skal kunne komme inn å bli tatt imot på ein god måte!!

Vis meg kor det står at "desse typer religiøse" (der du inbefatter indremisjonen) oppfordrer til lukkede samfunn og at ein ikkje skal ha noe med dere andre å gjøre!!

--

At det finnes personer i disse miljøene som truer med helt usaklige ting.. skal du få me til å tru.

Men du legger det fram som om det er religionen som opner, ja nermest oppfordrer til dette..

Og da klarer ikkje du å skille sak og person..

Vis meg kor "Den type religiøsitet " oppfordrer til overgrep og misbruk av Guds navn til å trur offerene til stillhet??

mvh

Hei,

Poenget er at når man har konsepter som "gud" og fokuserer så mye på "synd og skam", så er det veldig lett å bruke dette mot barn. Du kan argumentere at "dette er ikke ordentlig kristendom", men det kan ikke (og vet ikke) et barn.

Igjen - du kan argumentere "for og imot" lukkede samfunn, men poenget forblir at mange fundamentalistiske kristne ender opp i "lukkede samfunn" for å isolere seg mot påvirkning fra omverdenen (slike som meg! ;-) ).

Med vennlig hilsen

Hei,

Poenget er at når man har konsepter som "gud" og fokuserer så mye på "synd og skam", så er det veldig lett å bruke dette mot barn. Du kan argumentere at "dette er ikke ordentlig kristendom", men det kan ikke (og vet ikke) et barn.

Igjen - du kan argumentere "for og imot" lukkede samfunn, men poenget forblir at mange fundamentalistiske kristne ender opp i "lukkede samfunn" for å isolere seg mot påvirkning fra omverdenen (slike som meg! ;-) ).

Med vennlig hilsen

Vel, uansett kva du måtte meine..

Og uansett korleis tilhøva er i nokre samanhengar..

Så taler i allefall Jesus barnas sak..

Mar 9:42

Og den som forfører én av disse små som tror på mig, for ham var det bedre om det var hengt en kvernsten om hans hals, og han var kastet i havet.

Skal ikkje bli greit for den som med "synd og skam" trusler overgriper seg på små barn!

mvh

Vel, uansett kva du måtte meine..

Og uansett korleis tilhøva er i nokre samanhengar..

Så taler i allefall Jesus barnas sak..

Mar 9:42

Og den som forfører én av disse små som tror på mig, for ham var det bedre om det var hengt en kvernsten om hans hals, og han var kastet i havet.

Skal ikkje bli greit for den som med "synd og skam" trusler overgriper seg på små barn!

mvh

Hei,

Det hjelper jo overhodet ikke ofrene at "overgriperen skal bli straffet etter at han er død"....

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Det hjelper jo overhodet ikke ofrene at "overgriperen skal bli straffet etter at han er død"....

Med vennlig hilsen

Nei sef ikkje..

Men det sier i allefall noe om at de som gjør sånne ting ikkje akurat hanler med Jesu velsigning...

Så da kan ein ikkje gjøyme seg bak det...

mvh

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg tror vi langt på vei er enige i hva som er bakgrunnen for det som resulterer i overgrep. Jeg ser at lukkede kristne samfunn, for så vidt åpne også, er mingleplass for personer med et til dels forvrengt syn på virkeligheten.

Problemet er at det i alle situasjoner, som jeg også har poengtert tidligere, hvor voksne kommer i tett kontakt med unger i oppveksten, vil være en risiko for at slikt kan skje.

Dette av flere grunner:

Situasjoner gir mulighet til overgrep fordi det er få andre voksne inne i bildet.

De voksne er autoritetspersoner, som far, prest, lærer, trener etc.

Slike miljøer med mye ungekontakt kan tiltrekke seg personer med tvilsomme motiver.

Selvsagt vil måtene som blir brukt for å få barna til å tie variere fra situasjon til situasjon, men det er ikke situasjonen som betinger et overgrep, det er de voksne som utnytter sin autoritet.

Logisk så vil argumentene i en "kristen" setting være "synd og skam".

Det er mao ikke kristendommen som er skyld i overgrepene, selv om jeg ikke tror du mener det isolert sett, men bakgrunnen gir, dessverre, overgriperen en "unnskyldning" og en mulighet.

Som for en lærer, eller en trener, eller en lege, eller en sosionom, eller en barnehageassistent, eller en støttekontakt osv.

Jeg tror vi langt på vei er enige i hva som er bakgrunnen for det som resulterer i overgrep. Jeg ser at lukkede kristne samfunn, for så vidt åpne også, er mingleplass for personer med et til dels forvrengt syn på virkeligheten.

Problemet er at det i alle situasjoner, som jeg også har poengtert tidligere, hvor voksne kommer i tett kontakt med unger i oppveksten, vil være en risiko for at slikt kan skje.

Dette av flere grunner:

Situasjoner gir mulighet til overgrep fordi det er få andre voksne inne i bildet.

De voksne er autoritetspersoner, som far, prest, lærer, trener etc.

Slike miljøer med mye ungekontakt kan tiltrekke seg personer med tvilsomme motiver.

Selvsagt vil måtene som blir brukt for å få barna til å tie variere fra situasjon til situasjon, men det er ikke situasjonen som betinger et overgrep, det er de voksne som utnytter sin autoritet.

Logisk så vil argumentene i en "kristen" setting være "synd og skam".

Det er mao ikke kristendommen som er skyld i overgrepene, selv om jeg ikke tror du mener det isolert sett, men bakgrunnen gir, dessverre, overgriperen en "unnskyldning" og en mulighet.

Som for en lærer, eller en trener, eller en lege, eller en sosionom, eller en barnehageassistent, eller en støttekontakt osv.

Hei Dorff,

Jo, vi er enige i det meste.

Det jeg bare ville poengtere er at "evig fortapelse pga synd/skam" er et veldig kraftig begrep (veldig anvendelig til misbruk), og "at Gud fordømmer deg" er et mye kraftigere instrument enn "lederen i ungdomsklubben liker deg ikke"! ;)

Det er trusselen om hva som skal skje etter døden som utgjør en stor forskjell.

Men, som sagt, vi er enige i det meste! :-)

Med vennlig hilsen

Nei sef ikkje..

Men det sier i allefall noe om at de som gjør sånne ting ikkje akurat hanler med Jesu velsigning...

Så da kan ein ikkje gjøyme seg bak det...

mvh

Men det kan DU påstå, men det vet ikke barnene! Poenget er at fundamentalistisk kristendom (og islam) er som skapt for å bli brukt i slike situasjoner: man har alle de elementene en overgriper trenger: "synd og skam" som forhindrer offeret i å fortelle noen, og "fordømmelse av Gud" som forhindrer offeret i å bryte ut.

Med vennlig hilsen

Men det kan DU påstå, men det vet ikke barnene! Poenget er at fundamentalistisk kristendom (og islam) er som skapt for å bli brukt i slike situasjoner: man har alle de elementene en overgriper trenger: "synd og skam" som forhindrer offeret i å fortelle noen, og "fordømmelse av Gud" som forhindrer offeret i å bryte ut.

Med vennlig hilsen

Finnes mange gode ting som blir brukt til vonde..

Kva skulle ein gjort på sjukehusa uten narkose??

Skal ein slutte å bruke narkotiske stoffer der, fordi mange misbruker dei??

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...