Gå til innhold

Er du FOR eller MOT den nye røykeloven?

Anbefalte innlegg

"og hele greia bør forbys i fritt salg og kun selges på resept fra lege."

Det der er så lite intelligent å si at jeg skjønner ikke at jeg gidder å kommentere det. Men, men :-)

Det er ikke så rent lite andre ting som også måtte bli reseptbelagt hvis det skulle være noe som helst logikk i det. Alkohol, f.eks.

".................."

Ja, hvorfor ikke.

Du kan f.eks lese Nils Christie så skjønner du muligens hva jeg mener. Både tobakk og alkohol påfører samfunnet langt større skade enn f.eks narkotika -som forøvrig også bør utskrives fra lege. Til dem som er avhengige vel og merke.

Forresten, å snakke om intelligens her virker faktisk noe dumt. Anbefaler deg å lese deg opp på debatten om dette -et godt utgangspunkt er boken "Den gode fiende" (Christie).

Fortsetter under...

Hva slags røykere er det egentlig folket her inne kjenner?

Jeg har i alle fall ingen problemer med å forstå at mange blir fanatiske antirøykere- hvis majoriteten av røykere er så hensynsløse som mange her inne skriver.

Heldigvis er det ikke sånn i min omgangskrets!

Jeg synes generelt at røykere er lite omtenksomme, ja. De jeg kjenner spør ikke før de tenner røyken -man må si fra selv. Og det blir det ikke så koselig stemning av, synes jeg. Selv gode venner "glemmer" fort...

Det er også det med at skal man på café med en som røyker, må man sette seg på røykebord, fordi de færreste røykerne klarer å kose seg uten røyken. Ellers blir cafeturen kort og stressete.

Gjest ikke det nei

"og hele greia bør forbys i fritt salg og kun selges på resept fra lege."

Det der er så lite intelligent å si at jeg skjønner ikke at jeg gidder å kommentere det. Men, men :-)

Det er ikke så rent lite andre ting som også måtte bli reseptbelagt hvis det skulle være noe som helst logikk i det. Alkohol, f.eks.

".................."

Har du noen gang opplevd at de ved nabobordet har helt alkohol ned i halsen på deg mot din vilje?

Ja, hvorfor ikke.

Du kan f.eks lese Nils Christie så skjønner du muligens hva jeg mener. Både tobakk og alkohol påfører samfunnet langt større skade enn f.eks narkotika -som forøvrig også bør utskrives fra lege. Til dem som er avhengige vel og merke.

Forresten, å snakke om intelligens her virker faktisk noe dumt. Anbefaler deg å lese deg opp på debatten om dette -et godt utgangspunkt er boken "Den gode fiende" (Christie).

Bah! Nils Christie er en forsker (sosiologi og kriminilogi) som mange andre, og ikke en fasit på virkeligheten.

".............."

Jeg er selv røyker, men likevel må jeg si at jeg støtter forslaget. Vi røykere har lenge nok forpestet verden rundt oss, samtidig som vi har forlangt at ikke-røykerene uten å mukke må tilpasse seg til oss. Akkurat det er jo litt merkelig, siden det er vi som forpester omgivelsene våre

Annonse

Nei, og det kan vel ikke du heller påstå at du er eller har :)

Og det påstår jeg ikke. Men derimot har jeg ingenting imot at andre folk røyker på en restaurant, hvis det er en adskilt avdelig hvor det ikke trekker inn der hvor jeg sitter. I motsetning til mange ekstremister så sitter jeg ikke og irriterer meg over det som ikke berører meg i det hele tatt.

"................."

Og det påstår jeg ikke. Men derimot har jeg ingenting imot at andre folk røyker på en restaurant, hvis det er en adskilt avdelig hvor det ikke trekker inn der hvor jeg sitter. I motsetning til mange ekstremister så sitter jeg ikke og irriterer meg over det som ikke berører meg i det hele tatt.

"................."

Egentlig litt moro å kunne kalle seg ekstremist -for det er jeg nok blitt på dette feltet. Det finnes sikkert mange gode restauranter med atskilte avdelinger, men jeg synes generelt at de beste restaurantene ikke har det, de er ofte for små og intime. Og problemet dukker jo opp igjen når man skal ut med venner som røyker, man må som ikke-røyker oftest "gi seg" (ikke det at jeg gidder å ta opp sitteplass til diskusjon -det er liksom en selvfølge at det blir røykeplass) om det skal bli hyggelig eller vare mer enn en times tid. Synes det er litt synd at ikke-røykerne som regel må finne seg i å bli røyket på.

Liker forresten ikke røykende folk ute på gaten heller, det stinker jo askebeger på lang vei!

Er gravid og har sinnsykt god luktesans nå + er vel noe hormonell, så det er mulig at jeg egentlig er mer moderert. Husker ikke :)

Egentlig litt moro å kunne kalle seg ekstremist -for det er jeg nok blitt på dette feltet. Det finnes sikkert mange gode restauranter med atskilte avdelinger, men jeg synes generelt at de beste restaurantene ikke har det, de er ofte for små og intime. Og problemet dukker jo opp igjen når man skal ut med venner som røyker, man må som ikke-røyker oftest "gi seg" (ikke det at jeg gidder å ta opp sitteplass til diskusjon -det er liksom en selvfølge at det blir røykeplass) om det skal bli hyggelig eller vare mer enn en times tid. Synes det er litt synd at ikke-røykerne som regel må finne seg i å bli røyket på.

Liker forresten ikke røykende folk ute på gaten heller, det stinker jo askebeger på lang vei!

Er gravid og har sinnsykt god luktesans nå + er vel noe hormonell, så det er mulig at jeg egentlig er mer moderert. Husker ikke :)

"Det finnes sikkert mange gode restauranter med atskilte avdelinger, men jeg synes generelt at de beste restaurantene ikke har det,"

Nei, desverre har ikke mange restauranter godt adskilte avdelinger. Men det burde ikke være noe stort problem å innføre det.

"Og problemet dukker jo opp igjen når man skal ut med venner som røyker,"

DET er et privat problem, som staten og loven ikke har noe som helst med. Hvis man ikke selv klarer å ta seg av slike situasjoner med sine venner, så er det egentlig ens eget problem.

"..............."

"Det finnes sikkert mange gode restauranter med atskilte avdelinger, men jeg synes generelt at de beste restaurantene ikke har det,"

Nei, desverre har ikke mange restauranter godt adskilte avdelinger. Men det burde ikke være noe stort problem å innføre det.

"Og problemet dukker jo opp igjen når man skal ut med venner som røyker,"

DET er et privat problem, som staten og loven ikke har noe som helst med. Hvis man ikke selv klarer å ta seg av slike situasjoner med sine venner, så er det egentlig ens eget problem.

"..............."

Det er jo akkurat slike situasjoner den nye røykeloven er så bra for -for når det ikke er LOV å røyke så er det jo ikke lenger noe problem. Noe av poenget med lover er forresten å være nettopp retningslinjer for "private" problemer av forskjellige slag, så det argumentet holder nok ikke.

Og angående det å innføre atskilte avdelinger -dette har jo vært lovregulert i mange år. Det ER jo tydeligvis et stort problem å innføre det, siden så mange ikke har plass/økonomi til å sette opp egne røykeavdelinger til tross for røykeloven. Et totalforbud i barer/restauranter løser dette, og kommer alle unntatt de som røyker tilgode.

Argumentet med at hvis ikke røykerne går ut så kan bransjen stenge, holder heller ikke. Ikke-røykerne er i stort flertall i dag, og mange vil nok slutte og røyke når denne loven blir iverksatt. Også arbeidsmiljøet til de ansatte bør veie tungt i denne debatten -og kanskje går sykefraværet i bransjen ned?

Jeg synes det er innskrenkning av ikke-røykeres frihet når røykere fortsatt får lov til å røyke stort sett hvor de vil. Man kan ikke velge å holde seg borte fra røyk slik det er i dag. Det er da heller dem som tilfører omgivelsene giftige stoffer som bør holde seg hjemme, enn oss andre.

Det er jo akkurat slike situasjoner den nye røykeloven er så bra for -for når det ikke er LOV å røyke så er det jo ikke lenger noe problem. Noe av poenget med lover er forresten å være nettopp retningslinjer for "private" problemer av forskjellige slag, så det argumentet holder nok ikke.

Og angående det å innføre atskilte avdelinger -dette har jo vært lovregulert i mange år. Det ER jo tydeligvis et stort problem å innføre det, siden så mange ikke har plass/økonomi til å sette opp egne røykeavdelinger til tross for røykeloven. Et totalforbud i barer/restauranter løser dette, og kommer alle unntatt de som røyker tilgode.

Argumentet med at hvis ikke røykerne går ut så kan bransjen stenge, holder heller ikke. Ikke-røykerne er i stort flertall i dag, og mange vil nok slutte og røyke når denne loven blir iverksatt. Også arbeidsmiljøet til de ansatte bør veie tungt i denne debatten -og kanskje går sykefraværet i bransjen ned?

Jeg synes det er innskrenkning av ikke-røykeres frihet når røykere fortsatt får lov til å røyke stort sett hvor de vil. Man kan ikke velge å holde seg borte fra røyk slik det er i dag. Det er da heller dem som tilfører omgivelsene giftige stoffer som bør holde seg hjemme, enn oss andre.

"Noe av poenget med lover er forresten å være nettopp retningslinjer for "private" problemer av forskjellige slag"

Pisspreik. Totalt uenig. Hvis du ønsker et kontrollsamfunn så er det nok slik, men det spørs om det er mange nok som vil ha det slik.

(Ekstremisme er galt UANSETT hva det dreier seg om - hvis man ikke skjønner såpass så er det bare bortkastet å diskutere.)

"...................."

Annonse

Gjest idiotfabrikken

"Noe av poenget med lover er forresten å være nettopp retningslinjer for "private" problemer av forskjellige slag"

Pisspreik. Totalt uenig. Hvis du ønsker et kontrollsamfunn så er det nok slik, men det spørs om det er mange nok som vil ha det slik.

(Ekstremisme er galt UANSETT hva det dreier seg om - hvis man ikke skjønner såpass så er det bare bortkastet å diskutere.)

"...................."

Hva er ekstremisme?

"...................."

Du kan visst ikke mye om lover når du nekter for at de er til for bl.a å regulere grenser mellom enkeltindivider. Samfunnet ER enkeltindivider som lever sammen under en "kontrakt".

At denne loven blir innført er dessuten er resultat av demokrati, og da er jo flertallet FOR det du kaller for ekstremisme. De fleste vil vel heller si at det er ekstremistisk at noen få kan dominere utelivet på bekostning av andres helse og velbefinnende.

Kvasintelektuelt tulleord er hva det er.

Jeg er enig i at det egentlig ikke sier noe som helst, man må i så fall ta i betraktning status quo.

Å være for røykeloven har ihvertfall ingenting med ekstremisme å gjøre, men jeg måtte nesten bruke uttrykket siden det virker som det er det eneste ordet Prozak forstår ;)

Øh...hvilken nye røykelov?

Ser ut til at det er snakk om den som skal forby røyking på utesteder? I så fall er jeg FOR, fordi jeg synes det er et pluss at man TVINGER røykere til å begrense røykingen sin. Håpet er jo at til slutt skal det bli så tungvindt å røyke noe sted, at man like gjerne skal slutte.

Og det har jeg tenkt til...snart. Har pratet med mannen min om at vi skal slutte til St. Hans sammen:-)

Røyk lukter dritt, så enkelt er det, usunt og forpestende. Så hva skal vi med det? Kanskje noen finner det irriterende at en røykelov blir tredd nedover hodene på oss, men det ser jo ut til at vi trenger det. Vi røykere vet jo ikke vårt eget beste:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...